Richard skrev:Sicket dravel.
Ja det blir lätt så när folk uttalar sig om ämnen som de saknar kunskap om.
Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Sicket dravel.
Richard skrev:För att bli on- topic igen:
Det är intressant att skillnaden mellan högupplöst och cd genom audiolab m- dac blev tydligare, än då endast squeezebox touch kördes.
Detta måste väl bero på att det är lättare att höra skillnad med bättre grejor, inte sant ?![]()
Jag trodde själv inte att högupplöst skulle vara så mycket bättre än cd, eftersom det skrivs på detta forum att det inte går att höra skillnad.
Sicket dravel.
sprudel skrev:Richard skrev:För att bli on- topic igen:
Det är intressant att skillnaden mellan högupplöst och cd genom audiolab m- dac blev tydligare, än då endast squeezebox touch kördes.
Detta måste väl bero på att det är lättare att höra skillnad med bättre grejor, inte sant ?![]()
Jag trodde själv inte att högupplöst skulle vara så mycket bättre än cd, eftersom det skrivs på detta forum att det inte går att höra skillnad.
Sicket dravel.
Är du säker på att det är samma mastring?
adzer skrev:Richard skrev:Sicket dravel.
Richard skrev:adzer skrev:Richard skrev:Sicket dravel.
Medhåll.
Folk borde ringa och prata med Neil Young och samtidigt lära sig litet om hur musik fungerar. Takt och ton, du vet.
adzer skrev:Richard skrev:Sicket dravel.
Richard skrev:Flacfiler med förlustfri cd - avkodning användes. Senare gjordes även en jämförelse mellan högupplöst 24 bit 96 khz kontra 16 bit 44,1 khz från skivan " raw" med Paul Maccartney. Samma masterband har enligt uppgift använts till båda formaten.
...
Lyssningsintryck 24 bitar 96 khz kontra 16 bitar 44,1 khz, samma inspelning med audiolab m- dac som försteg:
Med den högupplösta filen kan kan höra melodierna på gitarren lättare även vid extremt låg ljudnivå. Det är lättare att höra vad Paul Maccartney sjunger.
Då vi spelar högt låter allt bättre med 24 bit 96 khz filen. Skillnaden är uppenbar för alla. Även då vi sänker volymen och spelar lägre med den högupplösta filen upplevs musiken på ett betydligt bättre sätt. Det var som tusan....
ivor-isobarik skrev:Låter det bättre-så är det bättre!
Richard skrev:sprudel skrev:Richard skrev:För att bli on- topic igen:
Sicket dravel.
Ja.
Svante skrev:Richard skrev:sprudel skrev:Richard skrev:För att bli on- topic igen:
Sicket dravel.
Ja.
Följdfråga: Är det samma mastering?
Svaret på den frågan bör innefatta hur du har verifierat det. Hörsägen duger inte för mig.
Richard skrev:Men du förutsätter ju på förhand att det är omöjligt att höra skillnad mellan högupplöst och cd standard. Med en sådan förutsättning skulle inte heller ett blindtest fungera, eftersom " det finns ingen skillnad, alltså hör jag ingen heller " . " Skulle det höras skillnad,så beror det inte på ljudstandarden".
Richard skrev:Det finns också en risk vid sådana tester att fokusera på ljudet eller klangen, eller tonkurvefel. Musik består som du vet inte av detta , utan musikalisk transparens handlar istället om hur lätt det är att förstå det musikaliska budskapet.
Richard skrev:Svante skrev:Richard skrev:sprudel skrev:Richard skrev:För att bli on- topic igen:
Sicket dravel.
Ja.
Följdfråga: Är det samma mastering?
Svaret på den frågan bör innefatta hur du har verifierat det. Hörsägen duger inte för mig.
Jag har inte möjlighet att ringa upp Paul Maccartneys ljudtekniker och fråga honom personligen. Jag hade ej heller möjlighet att personligen övervaka hela inspelningsprocessen, eftersom jag inte blev insläppt i studion.
De båda inspelningarna högupplöst och cd- standarden låter olika bra. Klangligt låter det lika.
adzer skrev:Ja att producera bra produkter till ett lågt pris är inte alltid lätt. Det betyder dock inte på något sätt att det inte finns riktigt bra produkter i det lägre prissegmentet.
Harryup skrev:adzer skrev:Ja att producera bra produkter till ett lågt pris är inte alltid lätt. Det betyder dock inte på något sätt att det inte finns riktigt bra produkter i det lägre prissegmentet.
Håller med på det också.
Enligt min erfarenhet är det ibland lite för lätt här att dra slutsatsen att det är så enkelt att bygga en "x" att det är klåpare som gör det eftersom det inte blir bra.
Eller att apparaten är trasig.
Försöker man bygga 1000 exakt likadana dacar för en minimal summa så blir det minst sagt lite jobbigt. Att bygga en teoretiskt , eller många praktiskt eller liksom en annan sak.
mvh/Harryup
Richard skrev:
Jag har inte möjlighet att ringa upp Paul Maccartneys ljudtekniker och fråga honom personligen. Jag hade ej heller möjlighet att personligen övervaka hela inspelningsprocessen, eftersom jag inte blev insläppt i studion.
De båda inspelningarna högupplöst och cd- standarden låter olika bra. Klangligt låter det lika.
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 20 gäster