Fråga om inkoppling (fas)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Fråga om inkoppling (fas)

Inläggav BPM » 2013-07-20 19:20

Spelar det någon roll om man kopplar ett stereopar högtalare fasvänt, alltså plus från förstärkaren till minus på högtalaren och vice versa, om man ser till att båda högtalarna är kopplade likadant? Anledningen till frågan är att jag ska testa 2 par högtalare parallellt (ena paret kopplat på speaker A och ska köras i direct-läget = icke filtrerat neråt och andra paret på speaker B i stereo och ställda som small = filtrerade neråt) och den ena konfigen vill ha baslådorna i fas och den andra vill ha baslådorna fasvända. Kan jag helt enkelt fasvända ena högtalarparet för att få det att lira med båda paren och därmed slippa springa och vända fas på baslådorna varje gång jag vill byta par?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-20 22:57

Det finns ett enkelt svar och det är ja!
Det kommer säkert mer invecklade svar snart, men det är i så fall bara överkurs.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-20 23:29

Tänker att brantheten på delningen ger fasvridning liksom ordningen på lådkonstruktionen i kombo med undre gränsfrekvens... ska du verkligen köra allt på en gång?^^

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-20 23:58

Jocke skrev:Tänker att brantheten på delningen ger fasvridning liksom ordningen på lådkonstruktionen i kombo med undre gränsfrekvens... ska du verkligen köra allt på en gång?^^

Nej, inte samtidigt. Jag kan byta mellan speaker A och speaker B via fjärren så bara ett av paren kommer att spela åt gången. Subbarna vill jag dock ha med oavsett högtalarpar och därav problemet.. De som är delade neråt spelar bäst med basen i fas (kopplingsmässigt.. Om det sedan ÄR i fas vet jag inte, men det låter bäst så) men paret som spelar fullrange och baslådorna släcker ut varandra i den kopplingen men funkar fint med basarna kopplade i motfas. Alltså tänkte jag koppla paret som spelar fullrange i motfas, för att få de rättfasade subbarna att lira tillsammans med dem som de ska. Jag tänker alltså att högtalare i rätt fas och subbar i fel fas borde spela likadant som högtalare i fel fas och subbar i rätt..

Men jag kanske tänker fel här..

Men spela båda högtalarparen samtidigt tänker jag inte göra. Jag vill bara kunna byta mellan dem med en knapptryckning på fjärren och få subborna att lira optimalt med båda.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-07-21 00:06

Jag kan inte komma på någon anledning till varför det inte skulle gå bra att koppla som du beskriver.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-21 00:10

phon skrev:Jag kan inte komma på någon anledning till varför det inte skulle gå bra att koppla som du beskriver.

Tackar!
Då kör jag på det..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-21 10:05

Nä, då bör det inte vara några problem.

Återgå till Generellt om hifi