Lägre WAF med bred baffel. Wink
Jo det kan vara en sämre sak, helt klart. Kanske inte ljudpåverkande dock, fast vid närmare eftertanke kan det ju vara det om tanten står och lipar över designen samtidigt som man lyssnar på musik

.
Nää, det vill jag väl inte påstå. Men ibland kan det vara en fördel med en liten baffel också, det beror på. Men om man tänker sig klassiska element som de brukar se ut med en 10,5mm platt diskantfrontplatta och ett konelement i mellanregistret (som begränsar spridningen mot högre frekvenser) så kan man få fördelar ut ur en lite bredare låda. Man kan få mer spridda avstånd till kanten på lådan och på så sätt sprida ut diffraktionen. Samtidigt blir den lägre i nivå längre ifrån elementen och påverkar då mindre. Man kan också få ett bra stöd i midbasen så man slipper dämpa hela högtalaren lika hårt för att baffelkompensera.
Har man däremot en pytteliten diskantfrontplatta kanske läget blir annorlunda. Då kan man ju sätta den jättenära toppsidan på baffeln. man får simulera och leka lite och se vad som händer i olika vinklar osv.
Jag frågar för att jag inte kan, och nu fick jag ett svar som jag inte riktigt förstod

. Stöd i midbasen, från baffeln då? Snarare än mot bakvägg med smalare baffel= inte så bra, typ första reflektion från bakvägg?
Tror jag får starta en ny tråd alternativt läsa på i en annan om jag vill ha utförligare svar, inte riktigt trådens ämne kanske

.
Tack!
Edit: Hittade den här med svar från bland annat dig, läser där

.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=76529