JB skrev:Svante skrev:Jag har ingen uppfattning om pluggen, jag skulle prova den med en sån där krasande klippning (där basen överstyr signalen) som i början av Rammsteins skiva "Mutter" (vad heter första låten? Mein Hertz Brennt?) tex. Låter det också bra? Försvinner kraset?
Det är elektroniska trummor i det introt som inte är tänkta att låta som riktiga trummor... dom ska låta så där, det är inte signalen som klipper..
Där hittade jag den: Jag menar vid tex 35 och 41 s in i låten. Du har nog rätt i att det inte är hela signalen som klipper, däremot klipper trumspåret, det hörs tydlig IM-dist mellan trummor och cymbal.
Hursomhelst så finns det nog andra exempel på när signalen består av både en hög- och en lågfrekvent del, och den högfrekventa delen hinner svänga många gånger under klippningens varaktighet. Jag har svårt att se hur pluggen ska kunna återskapa det och det var därför jag frågade.
Det där med hur det "ska" låta och hur det är tänkt är ju en väldigt svår debatt. Man kan ju säga att alla fonogram "ska" låta som de gör och att den där pluggen tillför distorsion. Det är bara producenten som vet hur det är tänkt, och frågar man honom så svarar han förmodligen att det var tänkt att låta precis som det låter, oavsett hur fel det blev.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.