ReLife VST plugin. Återskapa klippta toppar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
farbman

ReLife VST plugin. Återskapa klippta toppar

Inläggav farbman » 2013-08-01 22:29

Snubblade över ett VST plugin som säkerligen skulle vara av intresse för folk här på forumet.

Utvecklaren hävdar att det klarar av att återskapa transienter och toppar i sönderkomprimerad musik.

Jag har testat och kört med det på CD genom JRiver och Spotify genom fidelity vilka bägge två har stöd för VST plugins.

Resultatet är att musik som jag ratat då den i stort sett varit ganska jobbig att lyssna på ljudmässigt helt plötsligt låter helt ok. :)

Detta heter ReLife och tankas ner på:
http://www.terrywest.nl/utils.html
Senast redigerad av farbman 2013-08-01 23:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-08-01 23:07

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-02 09:42

Intressant! :)

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2013-08-02 10:19

Intressant. Men är det någon som vet hur man installerar så det fungerar via Spotify ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-02 10:57

Grabbarna på Sweetspot-forumet testade en mjukvara som gjorde något liknande.

Personligen tycker jag det blir lite likt Pioneer's Legato Link, alltså att det hittas på information. Det finns ju ingen som vet hur toppen hade sett ut! Om det nu kan göra lyssningen av omöjliga fonogram uthärdlig är det förstås bra. Dessvärre är alldeles för många rejält stukade av diverse mastringshysteri.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-08-02 11:57

Kul! Testade att ladda ner som plugin till Audacity och körde sen en riktig värsting när det gäller kass mastring; Veronica Maggios "Mitt Hjärta Blöder"

Bild

Rippat från CD och analyserat med MasVis.

Bild

Ja, nånting gör ju Re-Life...

En snabblyssning och jag tycker nog att en del av "hårdheten" har försvunnit jämfört med CD-mastringen. Sången kanske känns mer öronvänlig t.ex.

Ska lyssna mer i kväll.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-08-02 12:09

Lite som att sänka nivån och köra en expander. Jag gjorde det som prov på en låt från en skiva med Tomoyasu Hotei jag köpte (dyrt). Det är kanske den sämst mastrade skiva jag har.

Resultatet blev klart lyssnignsbart, nästan OK. Men jag orkar inte göra det för alla spår på skivan, så den blir hyllvärmare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-08-02 15:24

forzell skrev:Intressant. Men är det någon som vet hur man installerar så det fungerar via Spotify ?

Fidelity klienten har stöd för VST plugins.
Och den hittar man på http://www.fidelify.net/

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2013-08-02 19:24

Tack

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-02 20:28

Conan skrev:Kul! Testade att ladda ner som plugin till Audacity och körde sen en riktig värsting när det gäller kass mastring; Veronica Maggios "Mitt Hjärta Blöder"

http://i1210.photobucket.com/albums/cc4 ... 5e7410.jpg

Rippat från CD och analyserat med MasVis.

http://i1210.photobucket.com/albums/cc4 ... 307604.jpg

Ja, nånting gör ju Re-Life...

En snabblyssning och jag tycker nog att en del av "hårdheten" har försvunnit jämfört med CD-mastringen. Sången kanske känns mer öronvänlig t.ex.

Ska lyssna mer i kväll.

En kommentar till detta är att det inte alls är svårt att göra ett program som höjer toppfaktorn och får allt att se bra ut i MasVis. Ett allpassfilter duger fint.

Men man måste sänka nivån om man gör det eftersom toppfaktorn stiger.

Jag har ingen uppfattning om pluggen, jag skulle prova den med en sån där krasande klippning (där basen överstyr signalen) som i början av Rammsteins skiva "Mutter" (vad heter första låten? Mein Hertz Brennt?) tex. Låter det också bra? Försvinner kraset?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-08-03 23:56

Svante skrev:Jag har ingen uppfattning om pluggen, jag skulle prova den med en sån där krasande klippning (där basen överstyr signalen) som i början av Rammsteins skiva "Mutter" (vad heter första låten? Mein Hertz Brennt?) tex. Låter det också bra? Försvinner kraset?

Det är elektroniska trummor i det introt som inte är tänkta att låta som riktiga trummor... dom ska låta så där, det är inte signalen som klipper..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-04 07:59

JB skrev:
Svante skrev:Jag har ingen uppfattning om pluggen, jag skulle prova den med en sån där krasande klippning (där basen överstyr signalen) som i början av Rammsteins skiva "Mutter" (vad heter första låten? Mein Hertz Brennt?) tex. Låter det också bra? Försvinner kraset?

Det är elektroniska trummor i det introt som inte är tänkta att låta som riktiga trummor... dom ska låta så där, det är inte signalen som klipper..

Där hittade jag den: Jag menar vid tex 35 och 41 s in i låten. Du har nog rätt i att det inte är hela signalen som klipper, däremot klipper trumspåret, det hörs tydlig IM-dist mellan trummor och cymbal.

Hursomhelst så finns det nog andra exempel på när signalen består av både en hög- och en lågfrekvent del, och den högfrekventa delen hinner svänga många gånger under klippningens varaktighet. Jag har svårt att se hur pluggen ska kunna återskapa det och det var därför jag frågade.

Det där med hur det "ska" låta och hur det är tänkt är ju en väldigt svår debatt. Man kan ju säga att alla fonogram "ska" låta som de gör och att den där pluggen tillför distorsion. Det är bara producenten som vet hur det är tänkt, och frågar man honom så svarar han förmodligen att det var tänkt att låta precis som det låter, oavsett hur fel det blev.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-08-04 13:00

Svante skrev:Det är bara producenten som vet hur det är tänkt, och frågar man honom så svarar han förmodligen att det var tänkt att låta precis som det låter, oavsett hur fel det blev.

Jag är 99% säker på att det där är en disteffekt dom lagt på trummorna på introt iaf och att det inte är klippning.

Jag brukar själv också köra med distade trummor ibland på vissa partier när jag gör elektronisk musik (kanske inget jag hade använt på en metal inspelning dock)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-08-04 13:03

Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-08-04 13:28

Sanny_X skrev:Test av liknande program, med ljudfiler:

http://www.djtechtools.com/2013/07/16/review-mixed-in-key-platinum-notes-4/

Ugh, man ska inte läsa kommentarerna till den där artikeln. 8O

I övrigt är det sjukt att det ens finns en marknad för sådana här program. Tycker producenterna/skivbolagen borde inse att de håller på att förlora kriget. Eller så är de så självgoda så de tycker de kan skruva upp det ännu mer nu då det finns program som kan approximera och delvis reparera det som gått förlorat. :P

http://www.youtube.com/watch?v=zb6iMMuG4fE

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-04 13:38

Helt underbar...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-04 13:45

Haha fantastiskt video :D

Återgå till Generellt om hifi