Har jag gjort tidernas fynd?? Moddartankar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-04 10:55

"Det kan nämnas att diskanten T22-oa är utomordentligt lämpad för att
korrigera energikurvan på nästan vilka högtalare som helst, i varje fall
nästan alla som har en direktriktad (rak tonkurva i nollgradersrikt-
ningen) dome-diskant med membran om 1-1,5" och med exponerad
dome. "

Så hade visst Öhman skrivit i tråden som länkades till. Focal är ju en "inverterad" dome.. Gäller detsamma angående direktiviteten vid höga frekvenser en inverterad dome på samma vis som en vanlig?

Anledningen till intresset är att Snell-högtalaren utan diskanten inkopplad spelade med mindre luft och storlek än med den, och är det något jag har att invända emot Focal:s ljudande prestation så är det just att de är lite för exakta och tråkiga. Min tanke var att en diskant på baksidan med justerbar nivå skulle kunna öppna upp det översta registret lite. Lite mer släpp och luftighet får nog, för min smak, gärna kosta lite exakthet. Om det sedan kan öka den totala nivån i den övre diskanten med någon dB så gör det inte heller något. Nivån som den är kanske är korrekt, för som jag skrivit innan så kan en cymbal klippa till rejält men de känns rent allmänt lite "mörka" i karaktären. Motsägelsefullt kanske att kalla en mörk karaktär ren, klar och detaljerad men tänk svart pianolack..

Två hål är ju för all del snabba att ta upp så man kan ju testa. Impedansen ovanför kanske 8kHz (eller var det nu kan vara lämpligt att dela) är kanske inte kritisk och de kurvor jag hittat visar att D19 är en minst sagt behaglig last i detta register. Med ett extra terminalpar skulle man kunna koppla D19 på receiverns B-utgång för smidiga A/B-jämförelser ifrån soffan..och när man väl hitta rätt nivå så är det ju bara att sätta en kabelsnutt mellan terminalerna.
På baksidan sitter de ju inte i vägen heller om man beslutar sig för att det som först uppfattas som en förbättring i själva verket bara var en förändring..

Kopplar man normalt en dylik diskant i fas eller i motfas?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-04 11:04

Jag hade provat med att bara lägga dem löst ovanpå för att testa. Rigga dem med någon slags stöd bakåt uppåt så du kan prova effekterna av ut resp invinkling. En liten konding och ett justerbart motstånd som filter och nivåreglering. Om inget direktljud når dig tror jag inte fasen spelar någon större roll...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-04 11:26

Jocke skrev:Jag hade provat med att bara lägga dem löst ovanpå för att testa. Rigga dem med någon slags stöd bakåt uppåt så du kan prova effekterna av ut resp invinkling. En liten konding och ett justerbart motstånd som filter och nivåreglering. Om inget direktljud når dig tror jag inte fasen spelar någon större roll...

Såklart..

Då var lite av eftermiddagen räddad. Någon lämplig frekvens att använda som utgångspunkt för delningen? Alltså, ska en diskant av denna typ hjälpa till i hela den framåtriktade diskantens verksamma område eller ska jag sikta på 8-10kHz och en piff i det översta registret?

Och.. Hur upplever jag skillnaden mellan att ha diskanten riktad bakåt, snett uppåt eller rakt upp?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-04 11:50

BPM skrev:
Såklart..

Då var lite av eftermiddagen räddad. Någon lämplig frekvens att använda som utgångspunkt för delningen? Alltså, ska en diskant av denna typ hjälpa till i hela den framåtriktade diskantens verksamma område eller ska jag sikta på 8-10kHz och en piff i det översta registret?

Och.. Hur upplever jag skillnaden mellan att ha diskanten riktad bakåt, snett uppåt eller rakt upp?

Tror effekten beror mycket på rummet. Har man en dämpad högtalarvägg kanske inte bakåt är så lysande...^^ Var du ska låta den "gå in" beror ju lite på vad det är du vill uppnå - ambience eller jämn energirespons. TDX120 sprider ju rätt bra vad jag förstått och för energin är det nog bara toppoktaven det handlar om. Om det är ambience du söker kan man säkert tänka sig att låta den den fylla i från lägre frekvenser. Hade nog börjat med en liten liten konding på 2,2 eller 3,3 om diskanten är 6-8 ohm.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-04 14:00

Jag vet inte vad jag vill ha innan jag testat..*s*

Lite mer luft och släpp, men utan att det slår över och blir instant surround.. Liiite, liiite... Framförallt är jag nyfiken och tycker det är roligt att syssla med högtalarna. Jag har inga högre förväntningar.
Om jag söker bättre energirespons eller ambience.. Jag är för dålig på att veta vad som är vad, så jag kan inte svara.

De kondingar jag direkt har tillgång till är 2.2, 3.3, 4.7 och 10uF. 10:an och jag spelar nog sönder en D19 rätt fort.. Det blir väl t.o.m under 2kHz..

4,7 till 2,2uF ger väl ett spann mellan 4000 och 9000Hz så lite går ju att labba med (sätter bara sockerbit så länge).

Förmodligen kommer det att göra mer skada än nytta, men då vet jag i alla fall. Jag gillade som sagt hur det öppnade upp Snell EIII (kollade upp med honom förut så nu vet jag säkert att det var som jag trodde) vid försiktigt pådrag och just den typen av förändring vore gutt om jag kan uppnå. Han har iofs högtalarna betydligt friare placerade än jag och en vanlig bakvägg så jag misstänker att skillnaden blir mindre här. Om jag inte riktar diskanten rakt upp, men då lär det nog rätt fort bli för mycket av det goda. Iofs kan jag justera rätt mycket med mina L-pad (SAT 100).
Blir svårt att på ett snyggt vis få till en diskant på ovansidan. Visst skulle det gå att ta hål, men på toppen syns den ju så då får man fräsa ner den. Det skulle man skippa på baksidan..

Ikväll kommer Chrille (Snell-ägaren) hit och lyssnar lite. Han älskar sina Snell, och jag tycker att Focal är rätt så mycket bättre så det ska bli spännande att se vad han tycker. Det är lätt att bli hemmablind. Tills dess ska jag ha färdigt i alla fall en provisorisk extradiskant så man kan testa lite.. Bara att man har en Saab att skruva ihop, en pool att börja tömma (slö med kloret och algerna bara small till) men jag får inte ha för mycket tid över. Då kommer jag snart på något annat att testa med Focalerna. De låter bättre än det mesta jag hört, men var ju så billiga att man verkligen VÅGAR labba med dem. Det vore synd om man skulle paja något men det finns ju inget värde i dem så..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-04 14:17

Du hinner nog få ordning på poolen innan det fryser... :lol:

Inte så mycket värde... Tja bruksvärdet är väl betydligt mycket mer än du gav för dem? ^^

Innan du börjar fundera på håltagning och sånt... prova olika grejer! Det kanske inte alls är vad du söker? Tycker du ska försöka undvika direktljud från extradiskanten...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-05 12:58

Det hann aldrig bli något diskant-test igår.. Jag har förberett med en vagga att placera diskanterna i men tiden sprang ifrån mig..

Däremot blev det en intressant jämförelse mellan ett par Snell E/III och Focal. Chrille släpade med dem och vi körde ett par låtar, skiftade och så höll vi på.
Vi är nog nu rätt överens om att Focal är överlägsna på de flesta parametrar (Snell går lite djupare i basen) men att Snell inte alls är dåliga och att de har "DET". Det där svårdefinierade som gör att det är trevligt att lyssna på dem. Focal är renare, mer dynamiska och mer detaljerade och betydligt tightare i basen där Snell i mitt rum blir lite feta (men ändå tunnare i värmeområdet) men man tänker liksom inte på enskilda parametrar med dem. Mycket bra, och kanske rent av bra nog. Chrille tyckte även att hans högtalare lät mycket bättre hos mig än hos honom (det håller jag med om) trots att han driver dem med en för/slutstegskombo från Pioneer (vet ej namnet men den blanksvarta med träsidor) och jag för stunden använder den lilla 2105:an.. Där ser man vad rummet gör för totalljudet.
Däremot så blev det ingen förbättring i mitt rum med den extra diskanten. Bidraget märktes såklart, men inte positivt utan ljudbilden blev bara onaturlig och rörig, och klangen blev liksom bara fel. Klart bäst här hemma med diskanten avstängd, och det har fått mig att tappa sugen lite när det kommer till att labba diskant med Focal.. Nåväl, det blir nog av men jag har ingen brådska.

Chrille erbjöd på stående fot att ta med Focal hem och lämna Snell-lådorna och jag måste erkänna att jag var frestad. Jag tycker ju också att Focal är en hel del bättre, och eftersom jag inte kan använda Snell-högtalarna heller så ville jag inte byta. Nu i efterhand så kom jag på att eftersom högtalarna ska iväg vad det lider så är nog Snell lättare att bli av med, men nu är det ju som det är. Jag misstänker att erbjudandet kvarstår ett tag, så blir jag inte av med Focal kan jag ju alltid byta med honom då.

Hursomhelst, detta med diskanter lägger jag på is för stunden. Effekten verkar klart rumsberoende och hos mig innebar det alltså ingen fördel.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-05 14:01

Ursäkta om jag missat i trådläsningen... men varför skulle du inte kunna behålla Snellar?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-05 14:48

Du kanske fick för hög nivå i diskanten och det blir ju aldrig någon angenäm lyssning av det...^^

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-06 00:22

Nattlorden skrev:Ursäkta om jag missat i trådläsningen... men varför skulle du inte kunna behålla Snellar?

Samma anledning som den till att jag inte kan behålla Focal.. Ska köra basar utmed hela framväggen (8st) och en ekskiva ovanpå som ska utgöra tv-bänk. Mina toppar måste kunna stå direkt på skivan och trivas nära dämpad bakvägg. Stativare, alltså..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-06 00:24

Jocke skrev:Du kanske fick för hög nivå i diskanten och det blir ju aldrig någon angenäm lyssning av det...^^

Jo, bidraget här var av den karaktären. Det tunnade ut det översta registret där det i det odämpade, större rummet istället skapade liv och atmosfär. Antar att en bakåtriktad diskant behöver kunna reflekteras bättre för att fungera som avsett.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-06 01:36

BPM skrev:
Jocke skrev:Du kanske fick för hög nivå i diskanten och det blir ju aldrig någon angenäm lyssning av det...^^

Jo, bidraget här var av den karaktären. Det tunnade ut det översta registret där det i det odämpade, större rummet istället skapade liv och atmosfär. Antar att en bakåtriktad diskant behöver kunna reflekteras bättre för att fungera som avsett.

Ja, det är behövs säkert. Tror man ska trimma in filter och nivåer med båda inkopplade om det ska bli bra... Har en ide om hur man kan ansluta båda via en trådlindad pot och koppla av med fasta motstånd för den inbördes balansen.... Men det går ju bra att luta högtalaren bakåt också... om man inte har för torrt rum!^^

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-06 09:51

Angående detta med att luta högtalaren bakåt..
Nu är jag novis, märk väl..och jag har ingen egen fakta i målet men detta med att få ljudet i fas vid lyssningsposition? Diskantens toner ska tydligen färdas något fortare och alltså nå örat snabbare än basens men hur räknar man på det på ett lyssningsavstånd på 3m? Och är skillnaden ens hörbar?

Återigen säkert en grej som borde långt ner på listan av saker att fundera över..

Nu något helt annat..

Jag har som sagt funderat på att kapa lådorna för att kunna använda dem som toppar. Jag får dock inte till någon bra simulering för 8K011db. Q 0,7 ser ut så här:

[img=http://forumbilder.se/CF611/focal-sluten.bmp]

13,5 liter och f3 nånstans runt 95Hz och lägre än så får jag dem inte att krypa utan EQ. Iofs så räcker det ju utmärkt för en delning mot basar runt 100Hz men är det inte bra med lite marginaler?
Jag kommer inte att kapa lådorna (de ska kunna återställas till orginal) utan gör i så fall nya lådor och förmodligen med baffel i aluminium. En polare har en cnc-firma och han får i så fall fräsa en baffel med den existerande som mall (med något bättre passning i nedsänkningarna. 15mm med 10mm (tjock korg och platta på dessa elementen) kvar i försänkningarna borde vara mer än nog, och skruvar jag fast baffeln i lådan som nog blir MDF med nån bra gänglösning och med bara tätlist emellan så blir det lättåtkomligt för laborationer. Inledningsvis vill jag dock använda det befintliga filtret så därav användadet av orginalbaffeln som mall (jag tror att bredd och placering i den ledden är viktigare för baffelsteget än höjden på lådan men kan ha fel..) och mycket mindre än baffeln kan jag inte använda ändå, eftersom elementen ju tar den plats de tar. En låda med baffelns bredd och höjd får ändå minskas ner en del på djupet för att inte bli för stor i volym.

Kurvan antyder att en placering nära (eller mot) dämpad bakvägg kan bli ypperlig :D

Projektet kommer att redovisas i en byggtråd men jag vill gärna ha synpunkter innan jag börjar. Det lär ta ett litet tag innan det kommer igång och eftersom jag tror på elementen och tycker att det låter bra som det är så jäktar jag inte igång något. Detta ska bli BRA, och inte mina vanliga höftskott...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-06 11:11

BPM skrev:Samma anledning som den till att jag inte kan behålla Focal.. Ska köra basar utmed hela framväggen (8st) och en ekskiva ovanpå som ska utgöra tv-bänk. Mina toppar måste kunna stå direkt på skivan och trivas nära dämpad bakvägg. Stativare, alltså..

Har du provat hur det låter från golvare uppställda där?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-06 13:21

Nattlorden skrev:
BPM skrev:Samma anledning som den till att jag inte kan behålla Focal.. Ska köra basar utmed hela framväggen (8st) och en ekskiva ovanpå som ska utgöra tv-bänk. Mina toppar måste kunna stå direkt på skivan och trivas nära dämpad bakvägg. Stativare, alltså..

Har du provat hur det låter från golvare uppställda där?

Nej, det har jag för all del inte.. (bänken är bara på planeringsstadiet ännu men basarna är 60cm höga så totalen blir t.o.m något högre än så..)..men jag har svårt att tro att det kan bli bra. Lådorna är 1m höga så det blev en total på 160cm+..med elementen högst upp. Visst skulle man kunna vända lådorna uppochner men det skulle se dumt ut.. Även golvare så högt skulle se dumt ut, och jag är ju inte singel. Det är ju snart gjort att ställa upp Focal på ett par basar och testa, men det skulle ändå inte gå igenom här hemma så även om det skulle låta gudomligt är det kört. Då är inte vetskapen om att man kompromissar särskilt kul så kanske bäst att låta bli att testa alls..

Vidare tycker jag inte lådorna är speciellt snygga. Ett par svartlackade MDF-lådor med en alu-baffel kunde bli riktigt snyggt..om nu elementen funkar i sluten låda som jag alltså avser då. Tips på om 90-95Hz f3 räcker för en delning vid 100Hz eller om det behövs större marginaler neråt emottages tacksamt.
Mycket trevlig!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi