"Det kan nämnas att diskanten T22-oa är utomordentligt lämpad för att
korrigera energikurvan på nästan vilka högtalare som helst, i varje fall
nästan alla som har en direktriktad (rak tonkurva i nollgradersrikt-
ningen) dome-diskant med membran om 1-1,5" och med exponerad
dome. "
Så hade visst Öhman skrivit i tråden som länkades till. Focal är ju en "inverterad" dome.. Gäller detsamma angående direktiviteten vid höga frekvenser en inverterad dome på samma vis som en vanlig?
Anledningen till intresset är att Snell-högtalaren utan diskanten inkopplad spelade med mindre luft och storlek än med den, och är det något jag har att invända emot Focal:s ljudande prestation så är det just att de är lite för exakta och tråkiga. Min tanke var att en diskant på baksidan med justerbar nivå skulle kunna öppna upp det översta registret lite. Lite mer släpp och luftighet får nog, för min smak, gärna kosta lite exakthet. Om det sedan kan öka den totala nivån i den övre diskanten med någon dB så gör det inte heller något. Nivån som den är kanske är korrekt, för som jag skrivit innan så kan en cymbal klippa till rejält men de känns rent allmänt lite "mörka" i karaktären. Motsägelsefullt kanske att kalla en mörk karaktär ren, klar och detaljerad men tänk svart pianolack..
Två hål är ju för all del snabba att ta upp så man kan ju testa. Impedansen ovanför kanske 8kHz (eller var det nu kan vara lämpligt att dela) är kanske inte kritisk och de kurvor jag hittat visar att D19 är en minst sagt behaglig last i detta register. Med ett extra terminalpar skulle man kunna koppla D19 på receiverns B-utgång för smidiga A/B-jämförelser ifrån soffan..och när man väl hitta rätt nivå så är det ju bara att sätta en kabelsnutt mellan terminalerna.
På baksidan sitter de ju inte i vägen heller om man beslutar sig för att det som först uppfattas som en förbättring i själva verket bara var en förändring..
Kopplar man normalt en dylik diskant i fas eller i motfas?