Hur koppla sub med signalkabel (Y eller I).

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

bootstrap

Hur koppla sub med signalkabel (Y eller I).

Inläggav bootstrap » 2013-08-09 12:03

Vill minnas att jag läst nåt tidigare men efter några sökningar gav jag upp.

Jag har funderat på att börja löda egna signalkablar igen får att få det enhetligt och snygg bakom förstärkaren inför en framtida byte av tv-bänk och stereorack (varför då? Jo den tänkta stilen och placeringen för att men ser mycket mer av baksidan). Då kan man ju dessutom passa på att mått anpassa lite mer och slippa lite av kabelhärvan.
Det var bakgrunden till det hela nu till min fråga som kanske verkar lite dum men men:

Jag kopplar med lågnivå och idag ett udda par subbar och den ena är kopplad med 1 rca till 1 rca och den andra 1 rca till 2 rca.

Spelar det någon roll om man använder Y kabel eller inte? När jag flyttade runt på basarna så provade jag lite snabbt att byta kabel och det enda jag märke som var uppenbart var att ljudet blev högre med Y kabel (av någon anledning).

Jag ser idag ingen anledning att behöva löda ihop en Y kabel utan det borde räcka gott med en I kabel för enkelhetens skull men finns det några vettiga argument för Y kabel?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-09 13:07

Du får nog beskriva kopplingen lite mer. Nu får jag inte ihop "udda antal" med "den enda" och "den andra", dvs två subbar?

Går Y-kabeln in i en sub-förstärkare?
/J

Cygnus resurectum

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-08-09 13:20

tvett skrev:Du får nog beskriva kopplingen lite mer. Nu får jag inte ihop "udda antal" med "den enda" och "den andra", dvs två subbar?

Går Y-kabeln in i en sub-förstärkare?

Ah jag krångar nog till det med onödig information...

Jag har 2 st basar nu från olika tillverkare. Tanken är väl att så småning om ha 2 st lika men så är det inte nu då... Dessa är kopplade till mitt biosteg med en sån här Bild

Men det är inte viktigt...

Det jag undrar är om:
Bild
Bild
Det spelar någon roll om man bara kopplar in en RCA kontakt här eller om det faktiskt finns en fördel av att använda en Y kabel här och koppla in på båda RCA kontakterna

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-09 13:26

Aha, det är bra att du tänker byta till två likadana subbar.

Det är svårt att sia om hur det ser ut inne i den där subben, det vanliga är nog att kanalerna summeras med varsitt motstånd, till ett mono-steg, vilket borde innebära att det inte ska spela nån skillnad om den exakta likadana signalen kommer in på en eller två av kanalerna. Men då du upplever en nivåskillnad när du drar ut den ena tampen på Y-splittern så är det ju inte riktigt så. Spänningsfallet över motstånden minskar visserligen, men ska det påverka så mycket?

Det kan ju vara så att det är ett bryggat steg där de skickar in varsin kanal på varsin steg-sida, och summeringen blir på högnivåsidan, då blir det skillnad om du skickar in på en eller två kanaler. Du tappar halva spänningssvinget, dvs några dB eller nåt sånt.
Kör med Y-kabeln och tänk inte mer på det.

---

(Sen kan ju monosteget jag nämner ovan vara ett bryggat steg, men det är ju en annan sak då man fixar lågnivån isf)
/J

Cygnus resurectum

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-08-09 13:40

tvett skrev:Aha, det är bra att du tänker byta till två likadana subbar.

Det är svårt att sia om hur det ser ut inne i den där subben, det vanliga är nog att kanalerna summeras med varsitt motstånd, till ett mono-steg, vilket borde innebära att det inte ska spela nån skillnad om den exakta likadana signalen kommer in på en eller två av kanalerna. Men då du upplever en nivåskillnad när du drar ut den ena tampen på Y-splittern så är det ju inte riktigt så.
Det kan ju vara så att det är ett bryggat steg där de skickar in varsin kanal på varsin steg-sida, och summeringen blir på högnivåsidan, då blir det skillnad om du skickar in på en eller två kanaler. Du tappar halva spänningssvinget, dvs några dB eller nåt sånt.
Kör med Y-kabeln och tänk inte mer på det.

---

(Sen kan ju monosteget jag nämner ovan vara ett bryggat steg, men det är ju en annan sak då man fixar lågnivån isf)

Aha. Då får jag titta på Y koppling då. Idag har ena Y och andra I. Men som jag skrev först så tänkte jag göra egna kablar, Lika RCA kontakter och samma färg och koax kablar för att få det lite mer estetiskt och mer exakta kabel längder. Jag har gjort en Y kabel förut men är det svårt att få till det utan att kabeln bli konstig (blir nog en RG 62 här) eller bör jag istället köpa en:?Bild

När jag ändå slänger ur mig frågor. Jag tänkte också testa att ge mig på att göra en 75Ω koax kabel, är det svårt att få bra med lödningen till RCA kontakten?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-09 13:44

För den lilla stumpen så duger vad som helst:

Bild
/J

Cygnus resurectum

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-08-09 13:55

tvett skrev:För den lilla stumpen så duger vad som helst:

Bild

Då gör jag en själv :) Har gjort en förut på test till mitt NES, Blev rätt bra. Förstärkte lödningen med en bit vanlig slang och en krympslang på det.

Återgå till Generellt om hifi