Pickup-val

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ronnyx

Pickup-val

Inläggav ronnyx » 2005-10-07 08:53

Någon som kan ge förslag på en pickup till en Linn Axis spelare. Det ska helst vara en MM eftersom jag använder det inbyggda riaa i min integrerade Rotel RA 03. Jag har försökt med Linns egen K9 som jag tyckte lät lite tunnt och nu senast har jag spelat med en Ortofon OM40 med ett 10 hus. Vad finns det för pickuper som kan ge det extra ???

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-08 10:17

K9 är nog inte den bästa av pickuper, nej. Jag har den själv på min Axis. Att den låter tunt vet jag inte om jag håller med om dock, snarare känns den lite instängd i toppen. Har du funderat på hur bra RIAA-steget i din Rotel är? Jag skulle gissa att de RIAA-steg som sitter i moderna någorlunda billiga förstärkare inte är något vidare, man prioriterar nog inte vinylljudet eftersom de flesta seriösa vinyllyssnare troligen kör med separat RIAA-steg. Hur upplever du förresten skillnaden mellan K9 och OM40?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-08 11:02

Vill du ha ett "kraftfullt" ljud är det MC som gäller, alla MM låter mer eller mindre streamlinade även om det kan låta exakt.

Jag håller med om misstanken att din Rotel kan ha ett ganska kasst grammofon-steg.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2005-10-08 15:06

Ja man kan kanske misstänka ett dåligt riaa i Roteln men jag lånade hem ett Creek OBH15 och jag fick skicka tillbaks det p g a att Roteln lät faktiskt bättre. Det finns säkert bättre riia steg. Jag har en annan fråga finns det något som heter MC stepup och hur fungerar det ? Det skulle vara kul att kunna spela med en MC pickup.

Återgå till Generellt om hifi