Moderator: Redaktörer
mx skrev:Primärt återge ljudet på film riktigt bra. Om det är neutralt eller vad det kallas
är inte så viktigt. Det viktiga är att dialogen kommer fram tydligt och att
basen fladdrar i byxbenen när det exploderar.
Jag lyssnar en del på musik och det är ju kul om det låter bra där också. Jag
ser dock betydligt mer film än vad jag lyssnar på musik vid den anläggningen.
Musik blir mest i hörlurar eller i bilen eftersom jag inte är hemma så mycket.
Fostex skrev:Jag vill kunna lyssna på musik med god, verklighetstrogen återgivning.
Samtidigt vill jag kunna få en biograflik upplevelse när jag tittar på film, gärna med bättre djupbaskapacitet än vad man är van vid på bio.
Det är mitt mål, men anledningen till att jag över huvud taget pysslar med hifi är för att det är ett intresse som grundar sig i tekniken. Det är sjukt kul att koppla med apparaterna, testa ny utrustning, mäta och placera eller bara titta på apparaterna. Dock försöker jag att inte blanda ihop det med själva musiklyssningen.
Minns fortfarande när jag skaffat Nad C162 och 2 stycken C272, shit vilken trevlig stapel, och känslan i att starta upp förstärkarna med alla relän som klickar samtidigt som belysningen sviktar till i lägenheten
HK430 skrev:Så skulle du vilja ha en anläggning som är felfri för att främja musiken så mycket som möjligt, eller skulle du vilja ha en där det alltid saknas något så du har något att sträva efter och på så sätt alltid försöka förbättra tekniken?
Måste vara en fin känsla, längtar ännu efter en stereo som liknar ett rymdskepp där det är minst 5 knappar som ska slås igång
HK430 skrev:mx skrev:Primärt återge ljudet på film riktigt bra. Om det är neutralt eller vad det kallas
är inte så viktigt. Det viktiga är att dialogen kommer fram tydligt och att
basen fladdrar i byxbenen när det exploderar.
Jag lyssnar en del på musik och det är ju kul om det låter bra där också. Jag
ser dock betydligt mer film än vad jag lyssnar på musik vid den anläggningen.
Musik blir mest i hörlurar eller i bilen eftersom jag inte är hemma så mycket.
Så när du har uppnått detta, är du nöjd då? du skulle inte känna ett sug efter att byta, fixa och trixa?
Lofi-Rabiat skrev:Hade nog haft en användbar bil om jag inte lade ner 2 till 3 tusen kronor i månaden på elektronikintresset.
Det är väll inte lika smutsigt jobb att meka med PC'n eller justera något i stereon.
hifikg skrev:Jag e helt nöjd med anläggningen när jag är helt nöjd med anläggningen. Det är jag oftast.
phloam skrev:
Ni som säger A för att "musiken är det viktiga" osv - menar ni verkligen att ni lyssnar mindre eller sämre på musik - bara för att anläggningen inte är perfekt?
MichaelG skrev:phloam skrev:
Ni som säger A för att "musiken är det viktiga" osv - menar ni verkligen att ni lyssnar mindre eller sämre på musik - bara för att anläggningen inte är perfekt?
Vad får dig att dra den slutsatsen? Jag älskar att lyssna på musik och jag njuter extra mycket när det låter bra. Prylar köper jag för att kunna njuta av välljud. Prylarna har ju inget egenvärde för min del. Är det konstigt? Eller missar jag helt poängen med din fråga?
Hälsn. Michael
phloam skrev:MichaelG skrev:phloam skrev:
Vad får dig att dra den slutsatsen? Jag älskar att lyssna på musik och jag njuter extra mycket när det låter bra. Prylar köper jag för att kunna njuta av välljud. Prylarna har ju inget egenvärde för min del. Är det konstigt? Eller missar jag helt poängen med din fråga?
Hälsn. Michael
Jag kanske inte lyckades få fram poäng riktigt: Vad har ett hobbymässigt uppgraderande av prylar att göra med musiklyssnandet?
Jag kan ha prylar som en hobby, och det har inte ett dugg med mitt musiklyssnande att göra. När jag lyssnar på musik blandar jag inte alls ihop det med att jag har hifi som hobby.
Alltså väljer jag B.
Att jag kan njuta av medvetet framkallade placeboeffekter under lyssnande ska inte blandas ihop med detta. Hobbyn, uppgraderingssträvan, finns inte under musiklyssnandet. Bara musiken, och den placebo apparaturen för tillfället kan ge. Jag längtar inte efter nån annan apparatur då.
Varför öht anföra bristen på ett sådant intresse som ett argument för hur man lyssnar bättre? Eller: Om musiken är det enda viktiga - behövs då en perfekt anläggning för att man inte ska tänka på teknikens brister? Vilket är mest apparatfixerat egentligen?
Förstår du hur jag menar - jag reagerar på att folk ofta häver ur sig detta nästan slentrianmässigt, utan att skilja ordentligt på hifi som hobby, eller hifi som placebo, eller hifi som strävan, eller hifi som verktyg.
Frågan är liksom lite lurig, eftersom den ställer saker som egentligen inte har med vartannat att göra mot varandra...!Därav svaren.
Förlåt om jag rör till det ytterligare
Edit: Jag måste välja B (då jag har en hobby) - men det betyder inte att A inte är giltigt för mig med när det gäller själva musiklyssnandet enbart. Förstår du dilemmat? Frågan är orimlig
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 20 gäster