HauteParleur skrev:JB skrev:Det har hänt mycket på budget marknaden sedan Genexxa var populära, de högtalare i samma prisklass som finns idag från tex Dynavoice, Proson och XTZ spöar skiten ur 90-tals Genexxor, både när det gäller byggkvalite och ljud
Spöar skiten ur är nog att ta i och så dåligt byggda var de inte för priset men givetvis är nya budgethögtalare bättre på de flesta punkter.
Nu har jag iofs inte hört/sett så jättemånga Genexxor, men jag har haft ett par förut som var byggda av klen spånskiva samt hade plastbaffel som svajade i takt till musiken, delningsfiltret var sjukt simpelt dessutom, och mellanregistret tror jag bara satt där för syns skull, för det kom inte mycket ljud från det =P
Jämför med tex Dynavoice M65 (som jag också haft förut) som är byggda av 18 mm stagad MDF med dubbla kammare (en kammare för mellanreg och diskant samt en för basarna) och har relativt avancerade delningsfilter och väldigt kraftiga magneter på elementen vilket gör dom väldigt lättdrivna.
Baselement i Dynavoice M65:
Och delningsfiltret:
Nu är det väl knappast några jättedyra komponenter i filtret, men jämför med Genexxa som knappt har några filterkomponenter alls förutom någon konding var till diskant och mellan =P
Nu finns det ju såklart massvis med Genexxor jag varken hört eller sett, men jag vet vad dom jag hade kostade nya, och det var mer än ett par M65 kostar, så jag står fast vid "spöar skiten" (iaf när det gäller 90-tals genexxorna, har inte hört några nya Genexxor, men kan tänka mig att dom är bättre numera)