kabelfråga

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
roggaro

kabelfråga

Inläggav roggaro » 2013-09-04 20:20

alltså kan en sådan här komma ifråga (ljudmässigt) isf. en semibalanserad Supra med möjlighet att 'skruva' 4st. RCA... blir det inte liksom samma sak med balansen A-B?

Kinaproducerad http://tinyurl.com/mjsd5yw
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-09-04 20:29

Kina = Varningsklockorna ringer.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-09-04 20:32

Objektivisten skrev:Kina = Varningsklockorna ringer.

mycket väl medveten om det obbi :wink: fast den kostar ju lika mycket som Supran :?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-04 21:54

kina kan också
Bikinitider

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-09-04 22:25

jaha, för att göra en utveckling varför jag tänker i dessa banor...
det lär finnas en RCA från Jenving som är TÄNKT att användas mellan DACen och förstärkaren. den har jag också beställt och inhandlat. mycket hysch hysch tyckte jag då.
nu undras det ju om de där bläfforna till XLR honor kan göra saken bättre, just ljudmässigt? :roll:

mycken tack för alla synpunkter :wink:

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-09-05 08:51

Tanken är väl att kablaget ska försämra så lite som möjligt?
Bra kontakt är viktigt men när det sedan kommer till själva kabelbiten så är det ju som alltid öppet för diskussion. XLR är ju pro-grejer och utvecklade för den miljön. Det finns uppenbara styrkor/fördelar men det betyder inte att det behöver vara överlägset på nåt sätt.

Jag tycker om XLR men har inga illusioner om att det är något magiskt över dem. Jag tycker om det mekaniska, driftsäkerheten och enkelheten i handhavandet. Jag gillar tanken bakom differentiell signal men erkänner gladeligen att det är en mer kostsam lösning med tveksamma fördelar i en hemanläggning.
Är apparaterna välbyggda så bör det inte vara någon större skillnad men det går ju alltid att låna en kabel och testa. Eller kanske köpa en billig från kjell&company?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: kabelfråga

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-09-05 17:18

roggaro skrev:alltså kan en sådan här komma ifråga (ljudmässigt) isf. en semibalanserad Supra med möjlighet att 'skruva' 4st. RCA... blir det inte liksom samma sak med balansen A-B?

Kinaproducerad http://tinyurl.com/mjsd5yw

Kan du förklara lite mer av vad din fråga är egentligen? Helt ärligt förstår jag inte dina undringar.

Vad menar du till exempel med 4 st RCA-kontakter..., och hur kopplade... på vilket sätt...?

"skruva"... hur då menar du?

Vad menar du med "balansen A-B"?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-09-06 00:02

jo men jag är en väldigt komplicerad människa av naturen, så här får du lite mer på fötterna dårå.Bild
min kabel är fyra st. skruvbara (semibalancerade) RCA mellan DAC och förstärkare. på hylsan står det PPSL och på kabeln "SUPRA DAC Digital/Analogue Interconnect Cable AES/EBU 110 Ohm"
http://www.jenving.se/?p=d_intlx#dac

ang. Kinakabeln ser jag inga specs :roll: men den e snygg iaf :o

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-09-06 08:52

Åh. TS har två kablar, sida vid sida s a s, och de har skruvlåsningar i ändarna.

Så måste det vara.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-09-06 10:01

Är det en kabel med fyra stycken RCA-kontakter i varje ände?

Eller är det en kabel med två RCA-kontakter i ena änden och två RCA-kontakter i andra änden?

Eller är det frågan om två kablar med varsina fyra RCA-kontakter i varje ände, alltså totalt 16 stycken RCA-kontakter som ska kopplas in på olika platser?

Eller är det två kablar där varje kabel har varsin RCA-kontakt i respektive ände?

(finns fler varianter att spekulera kring...)

Menar du att frågan är om huruvida du undrar över att Supra DAC-kabel kan vara lämpad för analog signalöverföring?

Vad menar du med "balansen A-B"?

Nu låter jag nog lite som Peter Steindl i sina bästa stunder! :wink: :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-09-06 19:42

ja de gör du :wink:

en helt vanlig RCA koppling är det, med två på varje sida, varav ena sidan är kopplad till skärm... från DACen till förstärkaren kör jag. semibalans alltså :wink:
har väl humpat sig att jag dummat mig å sprejat 'biltemas' rengöring lite här å där. har nu dragit ur å satt i dessa RCA för att avlägsna ev. rester av kemikalerna. blev ju bra detta JuH!

men för att dra mitt dilemma till det yttersta så har jag även gått in i förstärkaren och även där sprejat över en 'Alphs' (billig) potentiometer...
höger/vänster kanal fallerade tyckte jag.
nu är ju dessa potar slutna tror man, men hittade ett litet hål så där har jag varit å fipplat med sprej. det tog väldigt lång tid för verkan, men nu ser det ut att fungera igen :)

tack för att ni orkade läsa detta och särskilt tack till Johan :idea:

Återgå till Generellt om hifi