Butiker som köper in beg utrustning i Sthlm?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fixarn

Butiker som köper in beg utrustning i Sthlm?

Inläggav Fixarn » 2013-09-06 11:30

Hej!

Ny medlem här! Är ingen superinbiten hifinörd (däremot elektronik/ljud/synthnörd!) men sitter och trycker på lite INO så klart! Jag har "lurkat" på det här forumet i några år och gjorde nu slag i saken! :)

Grejen är att jag har lite för mycket prylar och skulle vilja sälja av saker, har ett par Crown Studio Reference 1 och en matchande Amcron preamp som jag skulle vilja omsätta i pengar så jag kan köpa lite annat.
Finns det någon affär som köper in (ej inbyte) eller har ni koll på andra seriösa forum eller liknande? Blocket känns lite osäkert men jag får väl göra ett försök i värsta fall!

Jag brukar trilla över lite fin-hifi som jag renoverar och byter/säljer då och då och Crownstegen är något overkill för mina Pip:ar tycker jag... :)

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Re: Butiker som köper in beg utrustning i Sthlm?

Inläggav mikro » 2013-09-06 11:48

Fixarn skrev:Hej!

Ny medlem här! Är ingen superinbiten hifinörd (däremot elektronik/ljud/synthnörd!) men sitter och trycker på lite INO så klart! Jag har "lurkat" på det här forumet i några år och gjorde nu slag i saken! :)

Grejen är att jag har lite för mycket prylar och skulle vilja sälja av saker, har ett par Crown Studio Reference 1 och en matchande Amcron preamp som jag skulle vilja omsätta i pengar så jag kan köpa lite annat.
Finns det någon affär som köper in (ej inbyte) eller har ni koll på andra seriösa forum eller liknande? Blocket känns lite osäkert men jag får väl göra ett försök i värsta fall!

Jag brukar trilla över lite fin-hifi som jag renoverar och byter/säljer då och då och Crownstegen är något overkill för mina Pip:ar tycker jag... :)

Blocket.se, hifimagasinet.com t ex. Varför känner du osäkerhet vad gäller att sälja saker på begagnatsajter? Kan förstå om det gällde att köpa.

Går du till en begagnataffär får du ofta mindra pengar i handen än du skulle fått om du sålde själv. Ser inga fördelar med det.

Användarvisningsbild
Fixarn

Inläggav Fixarn » 2013-09-11 02:04

Tack för tipsen! Folk blir ju blåsta titt som tätt när men man får väl se till att vara försiktig helt enkelt, postförskott eller liknande!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-09-11 05:42

mikro skrev:Går du till en begagnataffär får du ofta mindra pengar i handen än du skulle fått om du sålde själv. Ser inga fördelar med det.

Jag ser definitivt en del fördelar med att både sälja & köpa via en butik i st.f. via privatsäljare.

- Som säljare får du stålarna direkt i näven och du slipper kufar som strular, prutar, vill reklamera eller helt enkelt försöker blåsa dig.

- Som köpare får du en genomgången produkt du kan klämma & känna på, och du betalar till ett företag som inkluderas av konsumentköprättliga lagar & regler

Så om det fanns (eller finns det?) en begagnat-butik för HiFi i närheten av där jag bor (Sthlm) skulle jag definitivt kunna tänka mig att både sälja och köpa där.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-09-11 09:20

Conan skrev:
mikro skrev:Går du till en begagnataffär får du ofta mindra pengar i handen än du skulle fått om du sålde själv. Ser inga fördelar med det.

Jag ser definitivt en del fördelar med att både sälja & köpa via en butik i st.f. via privatsäljare.

- Som säljare får du stålarna direkt i näven och du slipper kufar som strular, prutar, vill reklamera eller helt enkelt försöker blåsa dig.

- Som köpare får du en genomgången produkt du kan klämma & känna på, och du betalar till ett företag som inkluderas av konsumentköprättliga lagar & regler

Så om det fanns (eller finns det?) en begagnat-butik för HiFi i närheten av där jag bor (Sthlm) skulle jag definitivt kunna tänka mig att både sälja och köpa där.

Du jämför alltså att sälja till en privatperson som man måste skicka en vara till, och får vänta på att få betalt via efterkrav el dyl, med att gå till en närbutik och få pengar direkt i näven för det man sålt. Den fördelen försvinner ju helt om du måste skicka varan till begagnatbutiken.

De gånger jag sålt saker till privatpersoner har jag minsann fått pengar direkt i näven, varför skulle man acceptera någon annan variant? Dessutom finns det lösningar för att skicka grejer tryggt, typ blocketpaketet osv.

Visst kan det vara kul som köpare att gå och kika i en begagnatbutik, men att sälja där känns bara dumt, om man är det minsta intresserad av att få vettigt betalt.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-09-11 10:26

Conan skrev:Så om det fanns (eller finns det?) en begagnat-butik för HiFi i närheten av där jag bor (Sthlm) skulle jag definitivt kunna tänka mig att både sälja och köpa där.

Den enda jag hittar i sthlm är:
http://www.lunengshifi.se/index.html

..men priserna där är ju allt annat än roliga, typ trippla priset mot vad en privatperson skulle sälja motsvarande för. Lägger ingen värdering i det, jag är medveten om att det finns kostnader för lokaler, lager, etc och att man vill ha en marginal också. Jag bara menar att jag personligen föredrar att göra affär med privatpersoner. Det blir både billigare och trevligare.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-09-11 11:48

På Kungsholmen i Stockholm finns en butik som heter Allt i ljud. De har massor av äldre hifi till salu och servar också utrustning. Där kanske du kan sälja gamla hifi-prylar och få rimligt betalt. De verkar reko.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-09-11 13:25

Sontec vid vasaparkan sålde begagnat tidigare likaså Veteran HiFi i vasastan, fast det är bra länge sedan jag donerade min SME låda där.

Återgå till Generellt om hifi