Jag vände på rummet...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Jag vände på rummet...

Inläggav eljulio » 2013-08-27 08:49

Ja, inte riktigt som rubriken anger kanske, men jag har ställt högtalarna på motstående vägg jämfört tidigare.

Här var det placerat tidigare, på var sin sida om fågeln på väggen.

Bild

Och så här ser det ut nu.

[img][img]http://forumbilder.se/CF82L/img-6634.JPG[/img][/img]

Spelar man inte jättehögt så är återgivningen riktigt bra nu. Stereoperspektivet är utmärkt och allmänt trevligt.

Vad tror ni om de runda formerna i form av kaminen och möbeln? Bra eller anus?

Den stora skillnaden är att att den öppna planlösningen mot köket försvinner, så en hel del rumsstöd adderas. Jag hamnar också närmre bakväggen, så basen är kraftfullare och fylligare. Kaminen står ganska nära, en meter från vänster högtalare vilket jag hoppas inte är ett problem. Den gamla möbeln har jag fått från en faster och fungerar som förvaring, bland annat för skivor. Stereohyllan är nyinköpt och alla kablar har dolts i väggen utom högtalarkablarna som man kan skymta på bilden.
Senast redigerad av eljulio 2013-08-27 09:12, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-08-27 08:50

Och som vanligt får jag inte till det med bilderna. Jag är verkligen ett "kronmongo" när det gäller sånt. Hjälp!!

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-08-27 08:52

Ta bort allt efter .JPG i länken så går det bättre! :)
Sen i första bilden har du dubbla [img] i början av länken.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Jag vände på rummet...

Inläggav paa » 2013-08-27 09:07

eljulio skrev:Ja, inte riktigt som rubriken anger kanske, men jag har ställt högtalarna på motstående vägg jämfört tidigare.

Här var det placerat tidigare, på var sin sida om fågeln på väggen.

Bild

Och så här ser det ut nu.

Bild

Och så en bild från lyssningsposition.

Bild

Den stora skillnaden är att att den öppna planlösningen mot köket försvinner, så en hel del rumsstöd adderas. Jag hamnar också närmre bakväggen, så basen är kraftfullare och fylligare. Kaminen står ganska nära, en meter från vänster högtalare vilket jag hoppas inte är ett problem. Den gamla möbeln har jag fått från en faster och fungerar som förvaring, bland annat för skivor. Stereohyllan är nyinköpt och alla kablar har dolts i väggen utom högtalarkablarna som man kan skymta på bilden.

Spelar man inte jättehögt så är återgivningen riktigt bra nu. Stereoperspektivet är utmärkt och allmänt trevligt.

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-08-27 09:13

Tack, nu efter några försök fick jag till det. Och tack för hjälpen att rätta till det.

Mvh

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-27 10:21

eljulio skrev:Spelar man inte jättehögt så är återgivningen riktigt bra nu. Stereoperspektivet är utmärkt och allmänt trevligt.

Möbler är bra :) (gillar verkligen din gamla byrå).
Men i övrigt, stora kala och hårda ytor är det som gör att du inte kan spela så högt med bibehållen återgivning gissar jag.

Var frågan om bra eller anus själva vändingen eller mer allmän?
För om du upplever det bättre nu så definieras det väl ändå som bra.

p.s Vad fint du har det :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-08-27 10:43

2-ch skrev:
eljulio skrev:Spelar man inte jättehögt så är återgivningen riktigt bra nu. Stereoperspektivet är utmärkt och allmänt trevligt.

Möbler är bra :) (gillar verkligen din gamla byrå).
Men i övrigt, stora kala och hårda ytor är det som gör att du inte kan spela så högt med bibehållen återgivning gissar jag.

Var frågan om bra eller anus själva vändingen eller mer allmän?
För om du upplever det bättre nu så definieras det väl ändå som bra.

p.s Vad fint du har det :)

Bra eller anus gällde möbleringen och vändningen. Jag tycker också att det är fint, inte sambon dock, men vi har så olika smak man kan ha, men hon säger att hon har gett upp nu, så nu jävlar... :twisted: mohahaha....

Efterklangen i rummet ligger på mellan 0,25-0,45. Har inte mätt upp den nya uppställningen, men en genomgående förbättring är att det låter bättre i hela rummet, inte bara enstaka positioner.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-27 11:16

eljulio skrev:Efterklangen i rummet ligger på mellan 0,25-0,45. Har inte mätt upp den nya uppställningen, men en genomgående förbättring är att det låter bättre i hela rummet, inte bara enstaka positioner.

Det låter lågt med tanke på hur det ser ut på bilden. Kan det verkligen stämma? Har du möjligen mätt vid för låg ljudnivå? Att mäta t.ex. RT15 vid låg ljudnivå och multiplicera med fyra ger möjligen andra värden än "riktig" RT60 mätt vid högre nivå?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-08-27 11:41

RogerGustavsson skrev:
eljulio skrev:Efterklangen i rummet ligger på mellan 0,25-0,45. Har inte mätt upp den nya uppställningen, men en genomgående förbättring är att det låter bättre i hela rummet, inte bara enstaka positioner.

Det låter lågt med tanke på hur det ser ut på bilden. Kan det verkligen stämma? Har du möjligen mätt vid för låg ljudnivå? Att mäta t.ex. RT15 vid låg ljudnivå och multiplicera med fyra ger möjligen andra värden än "riktig" RT60 mätt vid högre nivå?

Jag får göra nya mätningar när möjlighet ges. Just nu äter jag, flickan och pojken lunch, 1 och 3 år gamla, så möjligheterna är begränsade just nu... :wink:

Har tidigare haft dämptavlor i rummet, men har nu en del gardiner och en rejäl matta. Bör ligga i ungefär samma intervall tycker jag.

mvh

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-27 12:28

Har du så lågt som 0,25-0,45 är det bara att vara glad med tanke på omständigheterna.
Men jag håller med Roger, det verkar lågt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-27 13:04

Jag tänkte på hur rummet ser ut denna tråd, Erik_AA's rum: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Där är ju en massa dämpning även i form av möbler och textiler och diffuserande hyllor etc. och efterklang i samma storleksordning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-08-27 13:19

Rummet upplevs som betydligt mer väldämpat än möbleringen ger uttryck för.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-27 13:31

Det är ju bra! Det kanske finns något att lära och ta med sig till andra relativt sparsamt inredda rum?

Min semsterupplevelse där jag lyssnade i Paul McGowan's/PS Audio's referensrum, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=54978, var ju lite av en besvikelse och det rummet hade en kort upplevd efterklang, kortare än något rum jag varit i på många år. Jag har varit i kontakt med Paul och meddelat mina intryck. Verkar vara något "heligt" med att ställa Infinity-topparna nära varandra och framåtriktade. Bastornen har han flyttat lite. Lyssningspositionen tycker jag var toknära de stora dipoltopparna.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-08-27 14:18

Naqref skrev:Rummet upplevs som betydligt mer väldämpat än möbleringen ger uttryck för.

Så är det ju faktiskt, vilket vi spekulerade i lite vad det kan bero på. Hur tänker du själv om att jag har vänt på det, du som har varit här?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-08-27 14:21

RogerGustavsson skrev:Det är ju bra! Det kanske finns något att lära och ta med sig till andra relativt sparsamt inredda rum?

Inte vet jag om det har någon betydelse, men i hela vårat hus är det dubbla skivor, OSB och sedan gips på det. Känns i alla fall som att "lådeffekt" undviks på det sättet.

Min semsterupplevelse där jag lyssnade i Paul McGowan's/PS Audio's referensrum, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=54978, var ju lite av en besvikelse och det rummet hade en kort upplevd efterklang, kortare än något rum jag varit i på många år. Jag har varit i kontakt med Paul och meddelat mina intryck. Verkar vara något "heligt" med att ställa Infinity-topparna nära varandra och framåtriktade. Bastornen har han flyttat lite. Lyssningspositionen tycker jag var toknära de stora dipoltopparna.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-09-17 20:06

Har någon i närheten lust att göra en lite rumsmätning så bjuder jag gärna på lite musikspis och lite gott till!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-09-18 07:14

eljulio skrev:Har någon i närheten lust att göra en lite rumsmätning så bjuder jag gärna på lite musikspis och lite gott till!

Vad är i närheten då?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-09-18 07:22

2-ch skrev:
eljulio skrev:Har någon i närheten lust att göra en lite rumsmätning så bjuder jag gärna på lite musikspis och lite gott till!

Vad är i närheten då?

Trodde alla visste att jag bodde utanför Kalmar.... 8O :wink:

Återgå till Generellt om hifi