Hur många gånger per tidsenhet har du bytt högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur hög har din högtalaranskaffningsfrekvens i snitt varit?

Färre än eller upp till 1 par per tjugo år.
3
3%
Mellan 1 och 2 par per tjugo år (upp till 1 par per tio år.)
19
19%
Mellan 1 och 2 par per tio år (upp till 1 par per fem år.)
30
30%
Mellan 1 och knappt 2 par per fem år (upp till 1 par per 32 månader.)
33
33%
Mellan 1 och 2 par per 32 månader (upp till 1 par per 16 månader.)
7
7%
Mellan 1 och 2 par per 16 månader (upp till 1 par per 8 månader.)
2
2%
Mellan 1 och 2 par per 8 månader (upp till 1 par per 4 månader.)
1
1%
Mellan 1 och 2 par per 4 månader (upp till 1 par per 2 månader.)
2
2%
Mellan 1 och 2 par per 2 månader (upp till 1 par per månad.)
1
1%
Mellan 1 och 2 par per månad (upp till 1 par per 2 veckor.)
0
Inga röster
Mellan 1 och 2 par per 2 veckor (upp till 1 par per vecka.)
0
Inga röster
Mer än 1 par i veckan.
2
2%

Antal röster : 100

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-09-19 14:08

IngOehman skrev:Den här tråden går inte ut på varken att kritisera något på grund av att
de byter för sällan och blir insnöade, eller motsatsen (vad nu det skulle
vara enligt någon).

Om något är man väl insnöad om man tumregelmässigt hänvisar till ett
simpelt samband om att man riskerar att bli insnöad om man inte byter
högtalare tillräckligt ofta...

- - -

Det är upp till var och en att byta så ofta eller sällan de vill, och jag kan
tänka mig båda goda och dåliga skäl att byta. Om man inte vet vad som
gäller för det enskilda fallet kan man inte säga något om huruvida byten
är sunda eller osunda. Det har varken med antalet eller med frekvensen
att göra. I varje fall inte direkt.

Man byter så ofta man vill och det finns inget annat sätt att avgöra om
det är sunt än att den som bytt konsulterar sin helt egna bedömning för
att ser om det ledda framåt tillräckligt för att vara värt både kostnaden
och ansträngningen.

- - -

Den som blir lycklig av att byta högtalare varje vecka skall naturligtvis
göra det, och den som blir lycklig av att aldrig byta något annat än den
musiken som spelas är ju att gratulera den också.

Ingen av dem behöver vara det minsta insnöade.

Vh, iö

Är intresset för återgivning högt, bör man väl regelbundet provlyssna olika modeller av högtalare, om det finns en strävan att hela tiden förbättra sin anläggning, eller hur ?

Jag menar, om man aldrig provar nåt nytt så kan det finnas en viss risk att man börjar tro att man redan har det bästa.

Det kallas för att bli insnöad, och det är ok, bara man är medveten om att man är det. :wink:

Men....

Ett rejält insnöande kanske gör en litet lyckligare, eller åtminstone nöjd litet längre.... ( eftersom man aldrig lyssnar på nya alternativ ) .
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-09-19 14:14

Att vara nöjd och vara insnöad är ju två helt skilda saker.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-09-19 14:22

För egen del har jag bara haft ett par högtalare, som jag iof uppgraderat. Förr lyssnade jag på många system, fann mycket trevligt. Men det har aldrig fått mig till ett byte för att kostnaden var astronomisk i förhållande till förbättringen och att det i grunden lät sämre. Jag har iof på senare tid tröttnat på uppgraderingshysterin. Jag är nöjd, men har absolut inte nöjt mig. För mitt hifiintresse så har det varit mer givande att förkovra mig i musik. Hifi per krona är i det fallet oslagbart.

Iof lite då och då så går även jag på hifimässa, mest att komma fram till att inget är bättre än det jag redan har. Känslan av att entrébiljetten var nästan bortkastade pengar om inte man träffade många trevliga bekanta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-09-20 06:35

Vee-Eight skrev:Att vara nöjd och vara insnöad är ju två helt skilda saker.

Nej, du kan såklart vara båda samtidigt.

Om jag har en högtalare från 1968 och inbillar mig att det är den bästa återgivaren som finns ( och aldrig lyssnar på nån nyare konstruktion ) så är jag väl både nöjd och insnöad.

Nöjd därför att jag inte vet bättre ( har inte hört de bättre alternativen ) , insnöad därför att det jag tror är felaktigt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-20 06:57

Richard skrev:

Om jag har en högtalare från 1968 och inbillar mig att det är den bästa återgivaren som finns ( och aldrig lyssnar på nån nyare konstruktion ) så är jag väl både nöjd och insnöad.

Nöjd därför att jag inte vet bättre ( har inte hört de bättre alternativen ) , insnöad därför att det jag tror är felaktigt.

Man kan mycket väl vara nöjd med en äldre högtalares prestationer även om man hört högtalare som presterar bättre! Man måste inte nödvändigtvis ha det allra bästa för att vara nöjd. En viss högtalare från 1957 står sig fortfarande förvånansvärt bra och du borde veta vilken om du inte är alltför insnöad...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-09-20 07:11

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:

Man kan mycket väl vara nöjd med en äldre högtalares prestationer även om man hört högtalare som presterar bättre! Man måste inte nödvändigtvis ha det allra bästa för att vara nöjd. En viss högtalare från 1957 står sig fortfarande förvånansvärt bra och du borde veta vilken om du inte är alltför insnöad...

Du menar quad- högtalaren ?

Har hört den ingående och den saknar verkligen dynamik och upplösning jämfört med modernare konstruktioner.

Jag tycker inte alls att quad a la 1957 låter något vidare, tyvärr.

Hade jag aldrig hört de modernare, bättre alternativen skulle jag däremot säkerligen sitta nöjd, - omän insnöad i mina åsikter.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-20 08:16

Personligen utsätter jag mig ofta och gärna för nya högtalare (och, för all del, andra komponenter) hemma hos, på mässor och i butiker. Det är sällan jag hör något som jag inte hör hemma och de få gångerna har det handlat om smått gigantiska anläggningar. Jag tänker på MBL-uppställningen på Sheraton som lär vara svår att överträffa, men som inte skulle lämna någon plats kvar att sitta och lyssna i mitt lyssningsrum. Vid något tillfälle överöste jag en uställare på Sweetspot med beröm när jag sa att det lät nästan lika bra som hemma, han verkade emellertid mest tycka att jag var dryg, för nog lät väl hans prylar bättre än allt annat :-)

De flesta brukar dock förstå läget när jag nämner OA52 och blir säkert glada när de får veta att de är i närheten, om än en eller flera tiopotenser fel i pris. Tänk om Stig fått hänga med ett par decennier till...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-20 11:13

Richard skrev:
Är intresset för återgivning högt, bör man väl regelbundet provlyssna olika modeller av högtalare, om det finns en strävan att hela tiden förbättra sin anläggning, eller hur ?

Jag menar, om man aldrig provar nåt nytt så kan det finnas en viss risk att man börjar tro att man redan har det bästa.

Det kallas för att bli insnöad, och det är ok, bara man är medveten om att man är det. :wink:

Men....

Ett rejält insnöande kanske gör en litet lyckligare, eller åtminstone nöjd litet längre.... ( eftersom man aldrig lyssnar på nya alternativ ) .

Kan meddela att min fru inte haller med. Hon tycker jag ska vara nojd med den modell av fru jag har och inte prova nanting annat. ;-)
Och kallar jag henne insnoad sa aker jag pa en propp.
Jag visste innan jag gifte mig att hon var det basta som fanns i hela varlden, sa jag behover inte testa nat annat for att vara saker pa det. Hade jag inte varit saker pa den saken skulle jag inte ha gift mig. Visst kan jag se pa andra damer, men efter att ha pratat lite med dem sa tycker jag fortfarande min fru ar den basta i hela varlden och ser ingen anledning till att vara otrogen.
(Se analogi )
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-20 11:21

Forutom att rosta i omrostningen sa bidrar jag med en bild. De sager ju mer an tusen ord. :lol:
Tidsaxeln ar ju en ratt intressant dimension om man inte bara vill ha en felvisande ogonblicksbild i sin statistisk som inte alls belyser bytesfrekvensenforandringen over tid. Om jag besvarat samma fraga under de forsta aren skulle ju mitt svar ha blivit annorlunda. Samma sak om jag nu byter hogtalare igen om ett ar och svarar igen.
Bild
__
/ony

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-09-21 08:50

Jag har nu mitt fjärde par sedan 1978, vilket var när jag skaffade mina första högtalare med hifi-ambitioner.

Hälsn. Michael

Föregående

Återgå till Generellt om hifi