Det svåra är att dämpa mellanregister och diskant lite eller ingenting, i kombination med att dämpa basen och generellt så behöver du med dina betongväggar dämpa bas under en 3-400 Hz rejält. Ingenting av typen cellplast /skum, tunna draperier eller scenmolton duger för det, inte heller diffusorer. Jag skulle se det som bortkastade pengar att börja med dom grejorna, det är lämpligare att dom kommer sist för mellanregister / diskant är lätt att åtgårda, likaså klappekon.
Vi har ungefär samma rumsmått samt betongväggar i källaren. Jag har 419x 786 x ca 220 cm med doserat golv och tak. Överlag är jag riktigt nöjd med hur rummet funkar och att planeringen före var väl spenderad tid. Jag velade länge mellan att ha så långt rum som möjligt eller att därbak reservera ca halvmetern –metern för isolering / maskinrum. Jag valde max golvyta vilket erfarenhetsvis i efterhand troligen inte var optimala valet. Jag körde från början 20 cm glasfiberull ute vid hörnen, ca 40 cm bakom en diffusor i mitten med 30 cm djupa ”IÖ-diffusorer” däremellan. 20 cm räcker inte tillnärmelsevis för att dämpa basen tillräckligt mycket… långt ifrån och numera är hörnen ombyggda till en variant av diffusor-bredbandig helmholtzabsorbent som är 30 cm djup.
Vid nybygge idag, skulle jag reservera ca 50-60 cm djup på isoleringen vid bakre betongväggen med utvinklade hörn mot sidoväggarna för ännu tjockare djup. Centrerad mot mitten hade jag kört en diffusor på L 240 x h 120 x D 22 cm. Någon form av beklädnad över isoleringen krävs för att inte dämpa ned rummet för mycket i mellanregister och diskant, gips, plywood eller brädpanel med 2 a’ 4 mm glipor, beroende på bredd och tjocklek.
Med "bara" ca 4 m bredd är sidoväggarna svåra att bestämma sig för. Om det funkar praktiskt skulle jag köra 15 cm isolering, ännu hellre mer men då blir det troligen problematiskt med möbleringen. Mot problemresonaser kan isoleringene täckas med slitsade MDF-skivor så du får en helmholtzabsorbent (som JonasW gjort i sitt rum). Jag skulle inte köra några andra diffusorer än typen binära (brädlist-mellanrum-brädlist framför isoleringen) eller s.k. BAD, möjligen ”skylines” som ger mindre loobverkan än den vanligare QRD-varianten.
Frontväggen kan du få lika många svar om som folk du ställer frågor till, absorberande eller reflekterande/ diffuserande.
Diffusorn jag tycker verkar mest prisvärd:
http://resonatorstockholm.com/optiffuser/ ungefär 2800 kr för 2,4x1,2 m / 2,88 m². Jag har inte koll på Svanås diffusorer prismässigt, troligen är dom väsentligt dyrare iom att dom är i dyrare MDF-material, dessutom snyggare. Med tanke på dimensioneringen och utförandet borde dock funktionen vara sämre. (Diverse bilder på rummet som det var tidigare;:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 68#1012268 )