Bred sweetspot, finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-22 18:44

DVD-ai skrev:bästa jag har hört är en sweetspott och med ett okey feeld runt, alltså ine lika bra som i mitten, men absolut okey :)

Hur såg rummet och högtalaruppställningen ut?

Ni som varit i INO-källaren, hur funkar den stereobilden?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-09-22 18:52

Akustikbehandlat rum och Ino prylar dom tre gångerna då jag upplevt detta :)

Ingvars källare är ganska stark på just detta området, en av dom tre som jag har hört.

Men som sagt, sweetfeeld har jag inte varit med om på det sättet som man "skull vilja" alltså att det låter precis lika bra över ett stort område, det är alltid bäst i kring mitten, 1-2platser i mitten är bäst sedan blir det lite sämre platserna utanför dess och sedan något bättre igen, oftast.
Hänger ju på energiutstrålningen vs tidfördröjningen och invinklingen av högtalarna.
Bäst låter det därför i mitten, sedan sämre och sedan lite bättre igen, men inte lika bra som i mitten ^^
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-27 11:08

PerStromgren skrev:
Almen skrev:
PerStromgren skrev:Jag tolkar inläggen här som att det citat jag gjorde i mitt första inlägg bara gäller den minoritet av inspelningar som är gjorda med fåmikrofonteknik.

Korrekt?

Det var med en brasklapp i IÖs inlägg i den gamla tråden: "...förutsatt att tidsskillnadsteknik är använd vid upptagningen..."

Sant. Men jag tycker att hela debatten blir litet sned då, om uttrycket ursäktas. Det allra mesta som spelas upp är ju inte av den typen, så vi kan nästan glömma detta med bra stereobild i hela soffan och ännu mer vid sidan av densamma.

Har kört lite olika skivor och visst är det betydligt mindre kantring av ljudbilden på en del. De verkar vara inspelade med tidsskillnadsteknik t.ex. Värmlands Nations Kör eller en hel som Bertil Alving gjort. Även många inspelningar på Telarc har bred sweetspot och de körde ofta med tre rundtagande Schoeps-mkrofoner i början av sin verksamhet.

En favorit som jag inte testat nu med men som är inspelad med tidsskillnadsteknik, http://open.spotify.com/track/28AcwszNJgYSp7AYuH494I

Även denna kan du testa med, http://open.spotify.com/track/74DeEIoLempM75p9nQT0X9

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-27 14:10

Ja, jag kan nog bara stämma in i kören att det beror mer på inspelningen än på uppspelningen (inom rimliga gränser). Det hör till sakens natur att en monosignal (eller panorerad mono som en majoritet av dagens inspelningar är) kantrar när man flyttar sig i sidled. Precedenseffekten fixar det.

Det är väl först när man har även ett rum inspelat, alltså reflexionerna från inspelningsrummets väggar riktigt kodade med tidsskillnadsteknik som rummet kan bibehållas även om man sitter lite vid sidan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-09-27 15:49

PerStromgren skrev:
DVD-ai skrev:bästa jag har hört är en sweetspott och med ett okey feeld runt, alltså ine lika bra som i mitten, men absolut okey :)

Hur såg rummet och högtalaruppställningen ut?

Ni som varit i INO-källaren, hur funkar den stereobilden?

Alldeles utmärkt tycker jag.

I mitt Ino-rum finns ingen fåtölj i sweetspot och funkar kanon.

Skall man uppleva sådana där fräna saker som finns på Roger Walters plattan Amused to Death där ljudet kommer från sidan eller bakifrån gäller det att sitta i mitten däremot
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Föregående

Återgå till Generellt om hifi