Vad är det som låter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hifirocker

Vad är det som låter?

Inläggav hifirocker » 2005-10-16 00:01

Jag har nyligen köpt några nya skivor, bland dessa skivan:

J. S. Bach - Christmas Oratorio (Weihnachts-Oratorium), BWV 248
BIS-CD-941/42

När jag spelar denna skiva yttrar sig ett visst fenomen på vissa spår.
Fenomenet är inte hörbart, utan enbart synbart.
Vad som händer är att mina högtalarelement skakar kraftigt på ganska normala lyssningsnivåer (varken svag eller stark lyssningsnivå).
Det yttrar sig under hela spåret, oavsett hur musiken i övrigt ändrar sig i ton och rytm. På andra spår lyser fenomenet med sin frånvaro. Rör det sig månne om någon form av inspelningsfel? Det hela är väldigt underligt, särskilt då jag har flera andra skivor med klassisk musik där jag aldrig kunnat uppmärksamma liknande fenomen.

Högtalarna är piP som ljuder hörbart ner till ca 30 hz i rum, piP verkar dock behandla signaler ner till 0 hz, fast utan att ljuda hörbart då såklart. Detta vet jag eftersom jag testat att utsätta piP för så låga frekvenser när jag spelat testskiva med frekvenssvep från 0 till 120 hz.

När frekvenser från 0 hz upp till 10-15 hz spelas så vibrerar högtalarelementen kraftigt även på måttlig volym, sen börja de ”skaka” allt mindre när vi börjar närma oss 20 hz och uppåt. Allt det är säkert helt naturligt.

Vad som dock förbryllar mig är vad det är som gör att elementen skakar så på vissa spår på denna dubbel-cd.
Är det kanske några extremt lågfrekvent ljudande instrument som låter? Det verkar dock inte vara så eftersom fenomenen yttrar sig även när det exempelvis inte spelar orglar eller andra liknande, ibland extremt lågfrekvent ljudande instrument.
Vad kan det vara som gör att det finns ex. 5 hz inspelat? (om det nu är det vill säga, jag spekulerar enbart).
Finns det något instrument som överhuvudtaget kan spela så låga frekvenser naturligt?

Vad tror ni?
Någon som har skivan här kanske, som kanske också uppmärksammat fenomenet? Vad kan det vara som får högtalarelementet att skaka så?
Någon som har liknande erfarenheter?

Jag vågar inte vrida på alltför starkt då jag misstänker att de inte är lämpligt att utsätta piP för allt för låga frekvenser på stark volym. Kanske IÖ har något att rekommendera här?

Återgå till Generellt om hifi