agent_cooper79 skrev:Jätteintressant!
Skönt också att de kan förklara varför "transformbredderna" blir för smala, olinjariteter i cochleans funktion, annars hade det bara låtit som en massa snack.
Jag undrar om/hur detta kommer att utveckla modellerna för hörseln...?
Posta gärna fortsättningar och uppföljningar på detta om du ser dem.
//Magnus
Jag följer dagligen i mitt jobb de senaste medicinska o psykologiska forskningsrapporterna. Rapportflödet är hissnande snabbt o omfattande. Traditionella sanningar inom perceptionen och hörandet slängs på soptippen varje månad. Den här artikeln var nog ett stickspår. Normalt har jag dålig koll på den tekniska forskningen.
En förklaring till att hörseln har en tidsvariabel i perceptionen är "Echoic memory".
Allt ljud vi hör läggs i ett "arbetsminne" på 3-5 sekunder i hjärnan. Likt en savant (Rainman) fastnar allt ljud, viktigt som oviktigt, i hjärnan. Efter ca 5 sekunder är ljudet vanligen raderat (sker inte hos savanten). Viktiga ljud sparas i mera långvariga minnen.
Dvs vi kan förhålla oss till ett ljud under en relativt långtidsperiod (<5s). Detta är en delförklaring till att framåt o bakåt "masking" kan påverka perceptionen.
Personligen är jag inte så hemma i den tekniska sida av artikeln "Human hearing beats the Fourier uncertainty principle". Kan någon förklara hur olinjäriteten i cochlea spelar en avgörande roll?
http://en.wikipedia.org/wiki/Echoic_memory
JM