Tonkontroll - vad ändrar jag?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-03 17:23

PerStromgren skrev:
genstruktur skrev:
PerStromgren skrev:
genstruktur skrev:Fick svar från hifi-klubben. Gick inte att få fram vad brytfrekvensen för bas-tonkontrollen på Denon 2808 låg.

Då får du mäta själv!

Släpa hem en tongenerator att stoppa i datorn, kör in signalen i 2808:an och mät utsignalen vid några olika frekvenser. Vilket mätdon som helst - utom kanske en linjal - duger. :)

Tongenerator= Xylofon?
Mätinstrument= gradskiva?
:lol:

Japp, det kommer att bli hur bra som helst! Vi vill se filmen se'n!

Ja precis! Lennartj skall komma på hifi-fika nästa helg, kanske han är en hejare på att mäta. Annars får jag nog nöja mig med att vara subjektivt nöjd. Har inget att mäta med tyvärr och saknar kunskap.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-03 17:53

Lennartj har mätverktyg och kan mäta. Be honom ta med grejorna.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-03 19:44

RogerGustavsson skrev:Lennartj har mätverktyg och kan mäta. Be honom ta med grejorna.

Skall fundera på det hela. Vi måste ha tid och hifi-fika också! :) Men det kanske vi hinner det med.

Såg precis Terminator Salvation, så här bra har det aldrig låtit till film hemma hos mig. 8) Till råga på allt fick jag in stålar för suben jag sålde också, winwin! :lol:

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2013-10-03 21:13

Gillar tonkontrollerna på mitt försteg Sony TA-E9000ES

Bas +10/-10 dB i halv dB steg
21st valbara frekvensen mellan 99Hz till 1kHz

Mellan +10/-10 dB i halv dB steg
Valbar bredd med Wide/Middle/Narrow
37st valbara frekvenser mellan 198Hz till 10kHz

Diskant +10/-10 dB i halv dB steg
23st valbara frekvenser mellan 1kHz till 10Khz

Sen kan man lagra 5st uppsättningar med inställningar eller köra bypass.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-03 22:34

VintageHiFi skrev:Gillar tonkontrollerna på mitt försteg Sony TA-E9000ES

Bas +10/-10 dB i halv dB steg
21st valbara frekvensen mellan 99Hz till 1kHz

Mellan +10/-10 dB i halv dB steg
Valbar bredd med Wide/Middle/Narrow
37st valbara frekvenser mellan 198Hz till 10kHz

Diskant +10/-10 dB i halv dB steg
23st valbara frekvenser mellan 1kHz till 10Khz

Sen kan man lagra 5st uppsättningar med inställningar eller köra bypass.

Ja det lät ju lite bättre än mina sunkiga valmöjligheter :). Grattis!

Användarvisningsbild
lennartj

Lyssning, mätning och fika

Inläggav lennartj » 2013-10-04 13:10

@genstruktur:
Om du förbereder lite innan jag kommer med att ha ett par framdragna RCA-kablar från en ledig ingång (Aux t.ex.) där jag kan lägga mitt "ljudkort"
(mindre än ett mjölkpaket) med USB-anslutning till min laptop och ett ledigt eluttag till den, så hinner jag lätt med att göra flera alternativa mätningar på en kvart.

Naturligtvis vill jag lyssna innan jag mäter så att mina första subjektiva intryck inte påverkas av mätresultaten.

Sedan vi tillsammans kopplat in mätutrustningen och gjort åtminstone en mätning som verkar representativ kan du fixa fika medan jag mäter från några alternativa mikrofonplaceringar.

Jag har ingen tid att passa därefter, så du får ge en hint om när det är dags att gå. :wink:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Lyssning, mätning och fika

Inläggav genstruktur » 2013-10-04 14:32

lennartj skrev:@genstruktur:
Om du förbereder lite innan jag kommer med att ha ett par framdragna RCA-kablar från en ledig ingång (Aux t.ex.) där jag kan lägga mitt "ljudkort"
(mindre än ett mjölkpaket) med USB-anslutning till min laptop och ett ledigt eluttag till den, så hinner jag lätt med att göra flera alternativa mätningar på en kvart.

Naturligtvis vill jag lyssna innan jag mäter så att mina första subjektiva intryck inte påverkas av mätresultaten.

Sedan vi tillsammans kopplat in mätutrustningen och gjort åtminstone en mätning som verkar representativ kan du fixa fika medan jag mäter från några alternativa mikrofonplaceringar.

Jag har ingen tid att passa därefter, så du får ge en hint om när det är dags att gå. :wink:

Behöver rca-sladden vara lång? tror jag har några liggandes i någon låda men tveksam om de är längre än 1m, eller möjligtvis 1.5m. Jag tänker om de behöver nå till sweetspot?

Jag kan förbereda såklart! Vi kör hifi-fika och om andan faller på och tiden finns så mäter vi lite! :)

Jag tänkte skriva ett pm till dig med en annan sak också så jag fortsätter kontakten där för att inte bli för OT här.

tack till dig lennartj i alla fall! :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-10-04 16:43

Du har svar på PM, men jag kom att tänka på att vi troligen enkelt kan mäta hur tonkurvan verkligen ser ut från din 2808 med tonkontrollerna i olika lägen. Den har väl "pre out" för frontkanalerna åtminstone?

I så fall ansluter vi helt enkelt en RCA-kabel mellan exempelvis vänster front och en linjeingång på mitt ljudkort och kör ett antal (behagligt ljudlösa) svep och sparar kurvorna för de inställningar du är intresserad av.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-04 17:01

Pre out har den! Vi kikar på detta vid hifi - fikan, tack Lennart!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi