Dämpa resonanser med placering.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Dämpa resonanser med placering.

Inläggav 2-ch » 2011-04-13 07:21

Spinner vidare på något som Phon skrev i en annan tråd.
phon skrev:Som komplement/alternativ till dämpning av resonanser kan man försöka placera subbar/högtalare så att de inte drar igång resonanser lika enkelt.

Finns det någon beräkning för hur en sån placering går till. Eller är det trial and error som vanligt?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-04-13 10:51

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-04-13 11:06

http://www.sonicdesign.se/subplace.html fast den var på svenska när den ursprunligen publicerades i Musik- och Ljudteknik.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-13 11:56

Harman International (JBL?) har gjort en undersökning och kom fram till att fyra st basmoduler placerade på golvet i rummets fyra hörn alternativt på golvet mitt efter rummets väggar gav jämnast resultat och bäst utdelning i resultat per insats.
Nu är det ju flera som inte tycker att det blir psykoakustiskt riktigt när högtalarna står runt omkring lyssnaren, trots att det mäter bra, och då framfört förslaget om att placera högtalarna vid den främre väggens fyra hörn i stället (alltså nere och uppe), vilket akustiskt är lika bra men psykoakustiskt bättre än Harmans förslag. Jacro gav nyss även förslaget här på faktiskt med placering av basmoduler mitt på framväggen högst uppe och nere och sedan halvvägs upp i främre hörnen.
Han har även skrivit lite mer om basmodulplaceringar i "the Clue"-tråden.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Dämpa resonanser med placering.

Inläggav phon » 2011-04-13 13:07

2-ch skrev:Spinner vidare på något som Phon skrev i en annan tråd.
phon skrev:Som komplement/alternativ till dämpning av resonanser kan man försöka placera subbar/högtalare så att de inte drar igång resonanser lika enkelt.

Finns det någon beräkning för hur en sån placering går till. Eller är det trial and error som vanligt?

Man kan väl försöka undvika placering exakt i tryckmax för den/de resonanser man har mest besvär med. Trial/error-metoden som jag brukar använda är att flytta ut/upp/in elementen/basporten en åttondel till en kvarts våglängd av grundmoden från tryckmax.

Ta en golv-tak-resonans, där kan man kanske vända på subben så att elementet kommer upp en bit, närmare taket.

Om grundmoden dras igång huvudsakligen av basporten så hjälper det inte att flytta elementet ... 8O .... man får tänka till lite ... det är nog bra att försöka analysera vilka resonanser man besvär med innan man börjar flytta runt lådor.

Sen måste ju basarna integrera med topparna också ... 8O

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-13 13:12

Har man två basmuduler kan det vara kul att placera dem 1/4 in från respektive sida på frontväggen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2011-04-13 13:59

Manipulering av stående vågors effekter kan göras genom nogrann placering av högtalare och/eller lyssnare i rummet. För att minska excitering av en oönskad resonans kan en prova placeringar vid eller nära resonansens tryckminima. Vill man försöka "balansera upp" dips i frekvensresponsen kan en prova att placera ht och/eller lyssnare vid eller nära den aktuella frekvensens tryckmaxima. Här finns tyvärr inga facit få varje rum och anläggning är unikt.

Ett alternativ för visualisering av hur stående vågor beter sig i ett rum kan ses här. Detta java-baserade "on line" program från hunecke.de visar tydligt var i rummet tryckmaxima för de olika "vågorna" förväntas uppstå. Hunecke har även ett simuleringsprogram för placering av olika typer av ht och lyssnare i ett fiktivt rum vilken kan öppnas här.

Harman International har publicerat en nedlastningsbart Excel-fil som beräknar och visualiserar hur olika våglängder beter sig i rum med räta vinklar. Denna kan vara till stöd för att identifiera var axiella peaks och dips forväntas vara i rummet. Harman's 'Room Mode Calculator' kan lastas ner här. Filen är skrivskyddad och formler kan därmed inte ändras. Rumsmått anges också i Foot och Inch så här får en räkna "baklänges" från centimeter.

1 Feet = 12 Inch
Foot (ft or ') = 30,48 cm
Inch (in or '') =  2,54 cm

/Suomela

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-13 19:57

Såvitt jag förstått, så bygger flertalet matematiska metoder i detta ämne på utopin/förenklingen att rummets avgränsningsytor är helt stumma.

En enkel (enklare) väg att gå tycker jag är att använda dipoler istället för lådor.
Jag ids inte (klarar inte av att) göra komplexa beräkningar av rummets beteende och/eller stora investeringar i rumsakustiska konsultationer och åtgärder.
Då var dipolen en (för mig) bekvämare väg till ett acceptabelt resultat.
:)
Senast redigerad av Strmbrg 2011-04-14 06:38, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-04-13 20:15

Om man lätt kan räkna på det eller det blir mer av trial and error beror mycket på hur rummet är byggt. I ett skokartongrum med stabila väggar, golv och tak runtom av samma material kan man komma ganska långt med ren teori för placering av bashögtalare och lyssningsplats.Finns det inte heller stora fönsterytor, öppna dörrgluggar eller lättviktiga dörrar funkar teoriexemplen ännu bättre, tex Suomelas länk till Hunecke. Med öppen planlösning, mycket med fönster, trappor, etc ska man nog inte se teoriexemplen på nätet som något facit i förväg på ”bäst placering”.

I ett skokartongsrum där man har högtalarna placerade vid ena kortväggen och en rak soffa för flera personer en bit in i rummet skulle jag försöka få fason på resonanser i sidled så basresponsen från dessa blir hyfsat jämn för alla personerna i soffan. Då kan placeringen som Magnus nämnde, ¼ in från hörnen/långväggarna funka bra. Hur illa resonanser från längden på rummet blir kan justeras genom att flytta soffan i längsled, eller bashögtalarna, eller en kombination av båda. Mot resonanser mot höjden på rummet kan det bli marigare med acceptabel högtalarplacering men resonanserna kanske inte är något problem.

Själv har jag ett rum i källaren med väggar, golv och tak i betong, ca 786x420x220 cm, vilket på papperet är rena döden, särskilt för ca 40 Hz och intervallet 80 a´ 90 Hz. Med lite planering i förväg av placeringen av 6 st bashögtalare (Y2:or och 4 st Bremenbasar) och lyssningsplatsen har det dock blivit riktigt bra. Tanten i köket hör väl ingen skillnad men tex kritiske Sprudel här på forumet verkade riktigt imponerad av slutresultatet. För mig funkade inte den första placeringen med Y2:or i främre hörnen alls bra, det blev väsentligt bättre och jämnare respons när de flyttades in ca ¼ av rumslängden från kortvägarna. Bremenbasarna har i möjligaste mån också placerats mot omgivande ytor efter ”1/4 –receptet”.

LennartJ har resonerat annorlunda med placeringen i sitt rum av sina 4 st Bremenbasar, också det med bra resultat.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-13 21:22

Man kan ju alltid roa sig med att lyssna hur det låter utanför rummet, med dörren stängd.
Det ljud som hörs där utanför finns ju inte längre kvar därinne.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-04-13 21:41

ack ja ehuru sant är icke detta :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-04-14 07:32

Adhoc skrev:Med öppen planlösning, mycket med fönster, trappor, etc ska man nog inte se teoriexemplen på nätet som något facit i förväg på ”bäst placering”.

Har du varit hemma hos mig 8O 8O
I allafall gav du en korret beskrivning av mitt lyssningsrum.

Jag gillar LennartJ:s placering av basarna.

Strmbrg skrev:Man kan ju alltid roa sig med att lyssna hur det låter utanför rummet, med dörren stängd.
Det ljud som hörs där utanför finns ju inte längre kvar därinne.

Usch, vill man verkligen veta eller bara leva lycklig i okunskap :wink:

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-10-06 22:27

vad händer om man ställer en(1) bas mitt i rummet? inte mitten av höjden men mitten av bredd/längd

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-10-07 07:12

Vilken bump!
2 1/2 år.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-10-07 08:19

alltid aktuellt ämne :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-10-07 09:48

HK430 skrev:vad händer om man ställer en(1) bas mitt i rummet? inte mitten av höjden men mitten av bredd/längd

så här skriver lynn olsen:

http://www.nutshellhifi.com/ME2txt.html#swlocate
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-07 09:59

Vet du vad han menar med; Roy Allison 1/4pi bass loading system?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-07 11:26

HK430 skrev:vad händer om man ställer en(1) bas mitt i rummet? inte mitten av höjden men mitten av bredd/längd

Det verkar som att subben står i ett rum som är hälften så brett och hälften så långt.

Det där är något av en paradox när man pratar om bashögtalarplacering. Man pratar ofta om att låta bli att excitera vissa rumsresonanser. Kruxet är att om man plockar bort vissa resonanser så hamnar de andra glesare, och då beter sig rummet som ett mindre rum.

Det är ju det som är så fint med ett stort rum; Schröders gränsfrekvens blir låg och resonanserna ligger tätt långt ner i frekvens. Tonkurvan blir jämnare än om resonanserna ligger glest.

Har man problem med någon enskild resonans kanske en strategisk placering av högtalaren kan hjälpa, men det är ingen universalmedicin.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-07 11:39

paa skrev:Vet du vad han menar med; Roy Allison 1/4pi bass loading system?

Det blir en del svar om hörnplacering om du söker på det begreppet. Så här såg en av Allison's högtalare ut:

http://www.classicspeakerpages.net/IP.B ... 897188.jpg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-07 11:59

Svante skrev:Det är ju det som är så fint med ett stort rum; Schröders gränsfrekvens blir låg och resonanserna ligger tätt långt ner i frekvens. Tonkurvan blir jämnare än om resonanserna ligger glest.
Hur stort skulle du vilja säga att det behöver vara för att kallas stort?
(Geddes t.ex betecknar en normal universitetsaula som ett medelstort rum, akustiskt sett.)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-10-07 12:29

RogerGustavsson skrev:

Det blir en del svar om hörnplacering om du söker på det begreppet. Så här såg en av Allison's högtalare ut:

Fast blir det verkligen 1/4 pi? En helsfär är 4 pi. En halvsfär (vägg eller golv) är 2pi. En kvartssfär (golv+vägg) är pi och en åttondels sfär är 1/2 pi. (golv+vägg+vägg=hörn). 1/4 pi motsvarar en utstrålningsvinkel som ett halvt hörn.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-07 12:42

Roy Allison har väl publicerat en del inom AES? Här finns en del att läsa:

http://www.classicspeakerpages.net/libr ... _by_roy_f/

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-07 16:48

paa skrev:
Svante skrev:Det är ju det som är så fint med ett stort rum; Schröders gränsfrekvens blir låg och resonanserna ligger tätt långt ner i frekvens. Tonkurvan blir jämnare än om resonanserna ligger glest.
Hur stort skulle du vilja säga att det behöver vara för att kallas stort?
(Geddes t.ex betecknar en normal universitetsaula som ett medelstort rum, akustiskt sett.)

Det vet väl alla att större än 72,3 m³ definieras som stort?

Nä, alltså, det där var väl ingenjöriska. Vad jag menar är nog:

"Det är ju det som blir finare med ett större rum, Schröders gränsfrekvens blir lägre och resonanserna hamnar tätare vid mot lägre frekvenser."

Sen var på skalan stor-liten man lägger sig är principiellt ointressant. Åtminstone för den här principen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-07 16:48

Naqref skrev:
RogerGustavsson skrev:

Fast blir det verkligen 1/4 pi? En helsfär är 4 pi. En halvsfär (vägg eller golv) är 2pi. En kvartssfär (golv+vägg) är pi och en åttondels sfär är 1/2 pi. (golv+vägg+vägg=hörn). 1/4 pi motsvarar en utstrålningsvinkel som ett halvt hörn.

Eller så är det ett hörn på halvtid?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-10-07 17:08

Jag skulle ju om jag får önska mig se en mätning av impulssvar också samtidigt som man ser frekvensgång.
Att smeta ut dalar och hyvla av toppar med gammalt ljud vill man ju inte göra. Misstänker att Lennartj's approach är ännu bättre.

mvh/Harryup

Återgå till Generellt om hifi