En dum fråga om mätning!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

En dum fråga om mätning!

Inläggav matså » 2013-10-07 16:18

Ja om jag motförmodan skulle börja bli konstig och börja mäta. Ja det är ju helgalet jag mäta? Men så började jag fundera (när jag precis läst om att ta bort resonanser med att placera högtalarna optimalt), men hur fasen mäter man ett rum där anläggningen är på ena sidan av långvägen? Dvs jag kan inte ha anläggningen i mitten för där är ju en trappa o där kan vi inte sätta en sittplats. Skall man ändå ta med hela väggen där anläggningen står (här tänkte jag på rumsanalyserna med 3d grafik) Är ju skillnad på 4 m och 7 meter när man räknar utl frekvenser och dylikt. Ber om ursäkt för denna korkade fråga. Men jag blev nyfiken :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-07 16:27

Vad menar du med att "mäta ett rum"? Pratar du om tumstock eller akustisk mätning?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-07 16:37

PerStromgren skrev:Vad menar du med att "mäta ett rum"? Pratar du om tumstock eller akustisk mätning?
akustisk.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-07 16:40

matså skrev:
PerStromgren skrev:Vad menar du med att "mäta ett rum"? Pratar du om tumstock eller akustisk mätning?
akustisk.

OK. vad är det du vill ha reda på då? Vad vill du uppnå?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-07 16:47

PerStromgren skrev:
matså skrev:
akustisk.

OK. vad är det du vill ha reda på då? Vad vill du uppnå?
Gudstatus,Perramannen. Nej bara skojade. Nej bara undrar om man mäter annorlunda om anläggningen står på mitten av väggen eller i slutet o det är en fjärdedel kvar av väggen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-07 16:55

Alltså, det låter som att du vill mäta för att mäta.

Ta först reda på vad du vill mäta och varför. Först därefter kan man tala om hur.

Analogi:

Hur åker man?
Ska man åka med cykel, eller bil? Eller kanske buss. Eller flyg?

För att kunna svara på det måste man veta hur långt man behöver åka, om man har bråttom, om själva resan är viktig eller om man bara vill komma fram och kanske om man är miljömedveten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-10-07 17:00

Glad amatör som man är så köpte jag maste handbook of acoustics och lärde mig om room modes. Konceptet om modes visste jag redan men det går att räkna på var dom teoretisk är i rummet
http://www.sengpielaudio.com/calculator-roommodes.htm

Så svaret på din fråga är nog ja det spelar mycket stor roll vart du placerar micken.

Kan också nämna att jag var gladare innan jag började mäta.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-10-07 17:10

Eftersom du skriver att det är "resonanser" du är intresserad av antar jag att du menar i basområdet?
De dimensioner som är intressanta är rummets ungefärliga längd,bredd och höjd. Från dessa kan man räkna ut de olika rumsmoderna. Detta stämmer olika bra beroende på väggarnas beskaffenhet, dörrar och andra öppningar osv.

Eller så kan man då mäta upp var man har sina resonanser. Det vettigaste borde ju vara att mäta på lite olika positioner i anslutning till där lyssningen brukar ske.

Anledningen till att man både räknar och mäter är att förstå vad som är vad i dramat så att säga :)

Här står det bra sammanfattat om hur det fungerar med bas i rum och hur man skall rätta till eventuella problem:
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... omsPt3.pdf

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-07 18:04

bootstrap skrev:Glad amatör som man är så köpte jag maste handbook of acoustics och lärde mig om room modes. Konceptet om modes visste jag redan men det går att räkna på var dom teoretisk är i rummet
http://www.sengpielaudio.com/calculator-roommodes.htm

Så svaret på din fråga är nog ja det spelar mycket stor roll vart du placerar micken.

Kan också nämna att jag var gladare innan jag började mäta.
. Precis vad jag menade. Fast när jag tänker efter är det när någon med akustikfråga frågar hur stort är rummet. Då har jag sagt att väggen vid lyssningsplats är 5 meter för sedan kommer trappan men på andra sidan 7 meter. Då jag har jag bara sagt att frontväggen är 5 meter för det är ju det på lyssningsplatsväggen o trodde man inte behövde ta med de sista metrarna. Där finns ju inget av hifidiffityp

Återgå till Generellt om hifi