Moderator: Redaktörer
matså skrev:akustisk.PerStromgren skrev:Vad menar du med att "mäta ett rum"? Pratar du om tumstock eller akustisk mätning?
Gudstatus,Perramannen. Nej bara skojade. Nej bara undrar om man mäter annorlunda om anläggningen står på mitten av väggen eller i slutet o det är en fjärdedel kvar av väggen?PerStromgren skrev:matså skrev:akustisk.PerStromgren skrev:Vad menar du med att "mäta ett rum"? Pratar du om tumstock eller akustisk mätning?
OK. vad är det du vill ha reda på då? Vad vill du uppnå?
. Precis vad jag menade. Fast när jag tänker efter är det när någon med akustikfråga frågar hur stort är rummet. Då har jag sagt att väggen vid lyssningsplats är 5 meter för sedan kommer trappan men på andra sidan 7 meter. Då jag har jag bara sagt att frontväggen är 5 meter för det är ju det på lyssningsplatsväggen o trodde man inte behövde ta med de sista metrarna. Där finns ju inget av hifidiffitypbootstrap skrev:Glad amatör som man är så köpte jag maste handbook of acoustics och lärde mig om room modes. Konceptet om modes visste jag redan men det går att räkna på var dom teoretisk är i rummet
http://www.sengpielaudio.com/calculator-roommodes.htm
Så svaret på din fråga är nog ja det spelar mycket stor roll vart du placerar micken.
Kan också nämna att jag var gladare innan jag började mäta.
Användare som besöker denna kategori: Bipen och 14 gäster