Placering och olika storlek på fyra subbasar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heppe

Placering och olika storlek på fyra subbasar?

Inläggav heppe » 2013-10-12 02:05

Två funderingar inför ett hemmabiobygge. :?:

1 Olika subbor
Om man t.ex tar två XTZ W12.18 ICE och avser ha dom framför sig i rummet under duken. Är det helt galet (ljudmässigt) att komplettera dessa med XTZ:s 99 W10.16?
Skulle man t.ex kunna anta att de (liksom att en högtalare kan ha olika element i samma konstruktion) kompletterar varandra på något sätt? Eller är t.ex 4st W12.18 ICE bättre ljudmässigt... (tänk inte effektmässigt nu). Man brukar ju t.ex säga att små ("10") basar är rappare...

2 Placering
Läser med intresse det IngOehman skriver och jag har för mig att han i någon tråd förordat fyra subbor på samma frontvägg (två på golvet och två närmare taket om jag inte minns fel) som en ok placering med tanke på ljudet. Har annars läst något Whitepaper där man kom fram till flera alternativa "bra" placeringar av 4 basar. T.ex en på mitten av varje vägg i rummet. Detta är dock inget alternativ för de flesta om man har ett rum som bara är 4m brett och man vill få plats med biosoffor..
Så om du läser detta IngOehman. Hur ser du på placering av de mindre W10.16 bak och ha de större och effektstarkare W12.18 framtill? Eller är det 4 fram som gäller?

M.v.h och med hopp om några intressanta tankar. :)

Återgå till Generellt om hifi