Så såg det ut när jag fick dem. Jag tänkte att jag kan skruva ner reglagen till noll innan jag vet vad de "ska" stå på. Antar att det finns en del faktorer bakom, men har ni några tips/förslag?
Moderator: Redaktörer
donjansson skrev:
Så såg det ut när jag fick dem. Jag tänkte att jag kan skruva ner reglagen till noll innan jag vet vad de "ska" stå på. Antar att det finns en del faktorer bakom, men har ni några tips/förslag?
donjansson skrev:Det samma gäller EQ:n i iTunes. Finns det något generellt svar på vad som anses OK? Ska man pilla där överhuvudtaget?
Beakungen skrev: Undvik alltid EQ i datorn då den oftast gör att det låter sämre
HauteParleur skrev:Beakungen skrev: Undvik alltid EQ i datorn då den oftast gör att det låter sämre
Rätt dålig tumregel för ofta låter det klart bättre om man eq-ar i datorn så att prova är aldrig fel.
tvett skrev:HauteParleur skrev:Beakungen skrev: Undvik alltid EQ i datorn då den oftast gör att det låter sämre
Rätt dålig tumregel för ofta låter det klart bättre om man eq-ar i datorn så att prova är aldrig fel.
Det är lite som att använda kopplingen för att minska hastigheten på bilen.
Ger bättre hastighet det med...
aisopos skrev:Det bästa vore väl egentligen om du kunde mäta frekvensgången i ditt rum.
Känner du någon som har en XTZ-analysator, eller likn utrustning?
(Bjud någon närboende faktisian med mätutrustning på ett hifi-fika hemma!)
donjansson skrev:
donjansson skrev:Och din parentes, i vilken forumdel bjuder man "någon närboende faktisian med mätutrustning på ett hifi-fika hemma"?
donjansson skrev:Regleras även de högre frekvenserna av rummets utformning? Trodde nästan bara man räknade med den resonans som kan förekomma i basregistret.
Diskanten låter inte bra, inte alls, i någon av högtalarna.
Så fort man spelar lite över det som kan anses vara "låg volym" kommer det skärande/metalliska ljudet. Och då spelar det ingen roll vilken setting man kör
iTunes.
Känns lite lagom surt med tanke på att jag idag, på min 24-årsdag, har fått ordning på allt med ny USB-dac och kablar från Supra. Inte för att jag på något sätt trodde att problemet skulle försvinna. Men efter att ha spenderat x antal tusen, hade det varit kul om man var nöjd.
Beakungen skrev:Dock värt att tänka på är att även om de är hyfsat okej för förstärkaren att driva så gillar de effekt. Minst 100 bra watt! Jag driver/drev mina l-110 med ett pa-steg på 2x500wrms 8ohm och de älskar det. Jävlar vad de lirar. Med så mycket effekt går det dessutom att spela brutalt högt utan att det låter illa!
donjansson skrev:"Macens operativsystem kommer att konvertera allt ljud till den samplingsfrekvens som står angiven här. Arcam rDAC som vi använder i det här exemplet kan hantera upp till 24 bitar och 96kHz samplingsfrekvens. Eftersom de flesta musikfiler man har ursprungligen kommer från CD-skivor vare sig det är CD-rippar, MP3-filer, AAC-filer eller FLAC-filer, som har formatet 16 bit/44,1 kHz, så kommer Macen att göra en kvalitetsänkande ljudkonvertering av ljudet om inställningen här är fel. Därför bör man ställa om samplingsfrekvensen från 96kHz till 44,1kHz. Undantaget är förstås om man spelar högupplöst musik i 24bit/96kHz-format."
http://ljudtema.se/optimera/optimera_datorljudet-OSX.asp
När jag öppnade det förvalda formatet för Dac:en (som lustigt nog heter USB 2.0 Audio Output?) i MIDI-inställningar stod den på 192000,0 Hz. Musikfilerna jag spelar upp har en en samplingsfrekvens på 44,1 kHz
Kan det vara så "enkelt"? Testar imorgon, återkommer!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster