"Rätt" inställning på utjämnaren, JBL L150

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

"Rätt" inställning på utjämnaren, JBL L150

Inläggav donjansson » 2013-07-31 10:13

Bild

Så såg det ut när jag fick dem. Jag tänkte att jag kan skruva ner reglagen till noll innan jag vet vad de "ska" stå på. Antar att det finns en del faktorer bakom, men har ni några tips/förslag?

Användarvisningsbild
HauteParleur

Re: "Rätt" inställning på utjämnaren, JBL L150

Inläggav HauteParleur » 2013-07-31 10:24

donjansson skrev:
Så såg det ut när jag fick dem. Jag tänkte att jag kan skruva ner reglagen till noll innan jag vet vad de "ska" stå på. Antar att det finns en del faktorer bakom, men har ni några tips/förslag?

Hur de ska stå beror på i vilken miljö de står i och på dina preferenser. Var inte rädd för att prova dig fram för att få bästa ljud för dig.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-07-31 10:30

Det samma gäller EQ:n i iTunes. Finns det något generellt svar på vad som anses OK? Ska man pilla där överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-07-31 10:33

donjansson skrev:Det samma gäller EQ:n i iTunes. Finns det något generellt svar på vad som anses OK? Ska man pilla där överhuvudtaget?

Ja om inte annat för att komma fram till om det är värt att pilla där. Vad man bör undvika dock är att pillandet tar över från njutandet av musiken.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-07-31 11:17

Det är jobbigt med kontroller som man inte vet vad de gör för något.

Bild
Jag har en sådan här kontroll på instrumentpanelen i bilen. Tog ett tag att lista ut vad den gjorde och hur den ska stå default.

Hittade manualen på nätet och där står det ungerfär att kontrollernas bästa inställning beror av hur de placeras i rummet och vilket rum men brukar hamna på mellan 3-7 och att de bör sättas lika för båda högtalarna för bästa stereoperspektiv. Sedan visar de en bild med båda kontrollerna inställda på 5.

Although the L150 is designed to ensure maximum flexibility of placement within the listening room, some adjustment will usually be desired to accommodate personal preferences or specific room acoustics. Level controls for midrange and high frequency drivers are located on the front panel of the L150, behind the removable grille. The numbers surrounding each control are for reference only; variations in room acoustics usually result in settings between 3 and 7. However, the settings could fall outside of this range in unusually live or dead rooms. The system should be adjusted while playing typical program material, with the amplifier or receiver tone controls set at the center (generally referred to as "flat") position. Evaluations should be made while seated in the normal listening location. Once all adjustments have been made and the exact placement of the system has been determined, compensation for different individual recordings should be made with the tone controls on the amplifier. Note: The best stereo imaging will usually result when the level control settings on one loudspeaker system match those on the other.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-07-31 13:06

Tror att rakt upp är neutralt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-07-31 13:11

För bästa ljud så ska de nog stå på 5. Jag kör mina l110 så ( samma diskant och mellanregister). Sätter du dem på 0 så stänger du av diskant och mellanregister. Undvik alltid EQ i datorn då den oftast gör att det låter sämre :-)

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-07-31 21:54

Beakungen skrev: Undvik alltid EQ i datorn då den oftast gör att det låter sämre :-)

Rätt dålig tumregel för ofta låter det klart bättre om man eq-ar i datorn så att prova är aldrig fel.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 21:55

HauteParleur skrev:
Beakungen skrev: Undvik alltid EQ i datorn då den oftast gör att det låter sämre :-)

Rätt dålig tumregel för ofta låter det klart bättre om man eq-ar i datorn så att prova är aldrig fel.

Det är lite som att använda kopplingen för att minska hastigheten på bilen.
Ger bättre hastighet det med...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-07-31 22:20

tvett skrev:
HauteParleur skrev:

Det är lite som att använda kopplingen för att minska hastigheten på bilen.
Ger bättre hastighet det med...

Konstig jämförelse beroende på vad man lyssanar på, igenom och vid vilken volym så är det inte fel att eq'a, det finns en hel del digitala eq's som inte påverkar grundljudet negativt.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-08 10:08

Sedan jag satte utjämnarna på 3 diskant - 1 mellanregister, har de övre frekvenserna tagit över helt. Just nu spelar jag inte ens högt, men ljudet känns hårt och metalliskt. Och börjar jag lirka för mycket i iTunes låter det långt i från naturligt.

Detta gäller båda högtalarna.

Ni har tidigare varnat mig för att låta "optinojjan" gå ut över musiklyssningen. Det har det gjort.

Har testat att dra ner diskanten till 0/1. Upplever ändå att problemet finns kvar. Det låter hårt och metalliskt.

En till iakttagelse. Har sällan reglaget över 90 grader (-45dB). Då känns det öronbedövande högt. Förut kunde jag närma mig "rakt upp", och skärpan fanns kvar.

Hur kan det ha blivit så här?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-10-08 10:37

Det bästa vore väl egentligen om du kunde mäta frekvensgången i ditt rum.
Känner du någon som har en XTZ-analysator, eller likn utrustning?
(Bjud någon närboende faktisian med mätutrustning på ett hifi-fika hemma!)

Mät med respektive reglage vridet i maxläge och sen minläge, för att utröna vilka
frekvenser som påverkas.

Försök sen finna inställningen som ger jämnast frekvensgång i ditt rum.
Kom ihåg denna inställning som "grund".
Experimentera sen fritt, där grundinställningen får vara referens.

När du efter en tid har lyssnat länge och på mycket varierande material så kanske
du har en stark känsla för att en viss inställning alltid känns bättre, då kan denna
bli din nya referens. Nu behöver du troligen inte vrida så mycket mer.
Om du någon dag tycker det plötsligt låter skit så beror det på ditt humör, inte anläggningen.
Var inte alltför frestad att alltid vilja vrida och greja, dagsformen på en själv lurar en.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-08 11:06

Det är väl rätt bra att det inte finns ett "normal"-läge? Till skillnad från en förstärkare har ju högtalare ofta rätt icke-rak tonkurva i rummet, så det vore att lura folk att visa ett normalläge.

Skruva för optimal feelgood!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-08 11:32

aisopos skrev:Det bästa vore väl egentligen om du kunde mäta frekvensgången i ditt rum.
Känner du någon som har en XTZ-analysator, eller likn utrustning?
(Bjud någon närboende faktisian med mätutrustning på ett hifi-fika hemma!)

Ja, det låter ju bra. Vet dock inte om det är "lönt" just nu. Jag flyttar nämligen till större utrymmen i början på november.

Och din parentes, i vilken forumdel bjuder man "någon närboende faktisian med mätutrustning på ett hifi-fika hemma"?

(Vidare är problemet att jag använder stereoanläggningen till både film och musik. Till film, HD-material i XBMC, låter ljudet inte alls lika hårt jämfört med musik, Apple Lossless i iTunes. Anledningen till att jag började skruva på diskantreglagen i högtalarna var för att det under filmtittning knappt gick att höra dialogen. Vilket jag därutöver förbättrade genom att ställa in reglaget "Ljudförstärkare" i XBMC.

bootstrap

Re: "Rätt" inställning på utjämnaren, JBL L150

Inläggav bootstrap » 2013-10-08 12:01

donjansson skrev:Bild

Ser ut som en loudness EQ... Sänkt mellanregister och något sänkt diskant.

Jag hade nog chansat på att 5 är utgångspunkten sen hade jag bett min sambo att skruva medan jag lyssnar tills jag är nöjd, eller hon tröttnar :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-10-08 13:13

donjansson skrev:Och din parentes, i vilken forumdel bjuder man "någon närboende faktisian med mätutrustning på ett hifi-fika hemma"?

Dels går det att börja lite i denna tråd kanske:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t=hififika
Men jag tror inte att det händer så väldigt mycket i denna tråd, sådär automagiskt.
Jag tror man ska vara lite mer proaktiv om man vill få igång lite mer nätverkande IRL.

Om du har någon medlemspresentation så är det nog ett bra ställe att skriva en
inbjudan på.
Eller så starta en egen tråd för detta under t.ex. "öppen diskussion". Denna forumsdel
syns väl inte heller för andra än registrerade forumister, kan kanske vara en fördel?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-08 20:54

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-12 22:09

Regleras även de högre frekvenserna av rummets utformning? Trodde nästan bara man räknade med den resonans som kan förekomma i basregistret.

Diskanten låter inte bra, inte alls, i någon av högtalarna.
Så fort man spelar lite över det som kan anses vara "låg volym" kommer det skärande/metalliska ljudet. Och då spelar det ingen roll vilken setting man kör
iTunes.

Känns lite lagom surt med tanke på att jag idag, på min 24-årsdag, har fått ordning på allt med ny USB-dac och kablar från Supra. Inte för att jag på något sätt trodde att problemet skulle försvinna. Men efter att ha spenderat x antal tusen, hade det varit kul om man var nöjd.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-10-13 00:36

donjansson skrev:Regleras även de högre frekvenserna av rummets utformning? Trodde nästan bara man räknade med den resonans som kan förekomma i basregistret.

Diskanten låter inte bra, inte alls, i någon av högtalarna.
Så fort man spelar lite över det som kan anses vara "låg volym" kommer det skärande/metalliska ljudet. Och då spelar det ingen roll vilken setting man kör
iTunes.

Känns lite lagom surt med tanke på att jag idag, på min 24-årsdag, har fått ordning på allt med ny USB-dac och kablar från Supra. Inte för att jag på något sätt trodde att problemet skulle försvinna. Men efter att ha spenderat x antal tusen, hade det varit kul om man var nöjd.

Skumt. Den diskanten ska ju vara väldigt len i ljudet. Det är den i mina l-110 iaf.

Dock värt att tänka på är att även om de är hyfsat okej för förstärkaren att driva så gillar de effekt. Minst 100 bra watt! Jag driver/drev mina l-110 med ett pa-steg på 2x500wrms 8ohm och de älskar det. Jävlar vad de lirar. Med så mycket effekt går det dessutom att spela brutalt högt utan att det låter illa!

Jag hade provat att låna ett större steg alternativt en lite bättre förstärkare och se hur det lirar :)

Edit: Jo ett dämpat rum är att föredra till dem. Jag kör med dämpplattor på frontväggen för att annars så skramlar det en hel del i rummet på högre volymer. Detta är dock något jag får med alla högtalare i mitt rum om jag inte dämpar. Hos mig ekar det rätt hårt utan dämp :)

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-13 02:20

Beakungen skrev:Dock värt att tänka på är att även om de är hyfsat okej för förstärkaren att driva så gillar de effekt. Minst 100 bra watt! Jag driver/drev mina l-110 med ett pa-steg på 2x500wrms 8ohm och de älskar det. Jävlar vad de lirar. Med så mycket effekt går det dessutom att spela brutalt högt utan att det låter illa!

Jaså, min Marantz kanske inte "pallar trycket". Har du nå't förslag på integrerad förstärkare/kombination för- och slutsteg? Bara så jag har nåt att gå på.

Krav: nåt en/ett par aktivitetsersättningar kan bekosta.
Önskemål: 80s FTW!

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-13 03:42

"Macens operativsystem kommer att konvertera allt ljud till den samplingsfrekvens som står angiven här. Arcam rDAC som vi använder i det här exemplet kan hantera upp till 24 bitar och 96kHz samplingsfrekvens. Eftersom de flesta musikfiler man har ursprungligen kommer från CD-skivor vare sig det är CD-rippar, MP3-filer, AAC-filer eller FLAC-filer, som har formatet 16 bit/44,1 kHz, så kommer Macen att göra en kvalitetsänkande ljudkonvertering av ljudet om inställningen här är fel. Därför bör man ställa om samplingsfrekvensen från 96kHz till 44,1kHz. Undantaget är förstås om man spelar högupplöst musik i 24bit/96kHz-format."

http://ljudtema.se/optimera/optimera_datorljudet-OSX.asp

När jag öppnade det förvalda formatet för Dac:en (som lustigt nog heter USB 2.0 Audio Output?) i MIDI-inställningar stod den på 192000,0 Hz. Musikfilerna jag spelar upp har en en samplingsfrekvens på 44,1 kHz

Kan det vara så "enkelt"? Testar imorgon, återkommer!

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2013-10-13 10:06

donjansson skrev:"Macens operativsystem kommer att konvertera allt ljud till den samplingsfrekvens som står angiven här. Arcam rDAC som vi använder i det här exemplet kan hantera upp till 24 bitar och 96kHz samplingsfrekvens. Eftersom de flesta musikfiler man har ursprungligen kommer från CD-skivor vare sig det är CD-rippar, MP3-filer, AAC-filer eller FLAC-filer, som har formatet 16 bit/44,1 kHz, så kommer Macen att göra en kvalitetsänkande ljudkonvertering av ljudet om inställningen här är fel. Därför bör man ställa om samplingsfrekvensen från 96kHz till 44,1kHz. Undantaget är förstås om man spelar högupplöst musik i 24bit/96kHz-format."

http://ljudtema.se/optimera/optimera_datorljudet-OSX.asp

När jag öppnade det förvalda formatet för Dac:en (som lustigt nog heter USB 2.0 Audio Output?) i MIDI-inställningar stod den på 192000,0 Hz. Musikfilerna jag spelar upp har en en samplingsfrekvens på 44,1 kHz

Kan det vara så "enkelt"? Testar imorgon, återkommer!

Ja det hörs tydlig skillnad på det här. Jag upptäckte det när jag lyssnade genom mina mobilhörlurar via min macbook air. Blev förvånad över hur mycket sämre det lät än via galaxy s2:an. Googlade runt lite och just det där blev lösningen. Idiotisk default-inställning.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-13 10:39

Skönt att jag inte var ensam. Kändes så barnsligt enkelt! Och jag som suttit och pillat i iTunes, EQ:s och allt vad det heter.

Då är ju bara frågan...
Jag kör HD-filmer via HRT också. Kan jag anta att det ska vara en högre samplingsfrekvens, 192/24? I så fall, hur kan man switcha mellan 44,1 kHz i iTunes och 192 i XBMC? Är ju onödigt omständigt att gå in i MIDI-inställningar och ändra beroende på om man ska se film eller lyssna på musik.

(Lustigt f ö att DAC:en heter "USB 2.0 Audio Out". Min gamla dök upp direkt som Music Streamer II)

Återgå till Generellt om hifi