PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Jag kan passa på att upprepa min egen ståndpunkt.
Min referens är mixbordets monitorlyssning där det slutgiltiga fonogrammets (se, jag kan!) stereomix skapades. Inget annat.
Oj. Menar du att det är detta ljud som är high fidelity?
Min referens är det som fanns före mikrofonerna på en inspelning med akustiska instrument.
Mvh
Peter
Jovisst, men då är det ju liksom försent om du har skivan i handen.
Hifi är i så fall omöjligt på kanske 95 % av de skivor som går att köpa. Antingen är de inte akustiska, eller så är de klantigt inspelade.
Japp, det är tragiskt att man nu mer än 60 år efter stereo på skiva och strävan efter high fidelity har mindre high fidelity än vad man hade för ett halvt sekel sedan. Idag har vi mindre brus i inspelningarna, men till vad nytta? Vad är det som har hänt? Vilka orsaker styr? Jag har min uppfattning om vad orsaken är. Det ligger i själva definitionen på high fidelity som gjorts om och inte längre är den ursprungliga.
Det började med att det skapades olika sound. Popgrupper ville ha sitt eget sound. All form av sound var skapat och skivor med musik som byggde på att ha ett sound klassades på den tiden det begav sig inte som high fidelity. "
Vadå, den här skivan har ju ett konstgjort sound, det är ingen high fidelity." Så kunde det låta förr i tiden.
High fidelity som begrepp låg snarast på inspelningssidan. Hade man en stereoanläggning (mono inkluderat) så kunde man avgöra om den kunde återge med high fidelity. Det var alltså viktigt om den kunde bevara den high fidelity som finns på inspelningen om inspelningen ansågs ha high fidelity. Hade inspelningen ett sound så var det inte high fidelity. Man kunde helt enkelt inte avgöra om det är high fidelity eftersom det helt enkelt inte var high fidelity som återgavs.
Under resans gång har high fidelity snarast förlagts till avspelningsutrustning och inspelning har kommit i skymundan.
Någonstans på vägen då high fidelity uttrycket degenererades så blev uttrycket high fidelity ett skällsord d v s något som snarast var uselt:
"Va, det där låter ju hajfidellity. Näe, ere bara det man vill uppnå så kan man köpa stereopaket på Broddmans."
Det skapade Soundet ville man göra rumsrent och då måste innebörden av high fidelity förändras, vilket också hände.
Problemet idag är att oavsett ljud på skivan så klassas det som high fidelity om man spelar upp skivan i en high fidelity anläggning, men så var det inte förr.
Ju mer man fjärmar sig ursprungsbetydelsen desto sämre ljud kommer skivorna att innehålla, just därför att kraven i inspelningsled har tagits bort.
Sound är sound och high fidelity är high fidelity med tonvikt på inspelning. Det behöver inte vara något fel med att få till ett sound, vare sig i inspelning eller i avspelning, men det är inte high fidelity, åtminstone inte om man tittar till ursprungsbegreppet.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.