Det här med invinkling...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Det här med invinkling...

Inläggav eljulio » 2013-10-20 10:48

Jag vinklar in kraftigt, blir bäst ljudbild så tycker jag.

En fundering jag har är hur ni andra mäter avståndet från sidoväggen? Från närmsta kant eller bortersta kant på högtalaren?

I mitt fall har jag 14,5 centimeter till väggen från närmsta punkt och dryga 27 centimeter från bortersta punkten. Jag har inte dämpning på väggen, och upplever inte så stora problem med det, men å andra sidan så har jag nog inga "guldöron".

På forumet utan "tumregler" så undrar jag om det finns några "tumregler" om hur långt från sidoväggarna en direktstrålande högtalare bör placeras från sidoväggen. Det skall nämnas att högtalarna står 71 centimeter ut från bakväggen, så där är det nog lugnt...

Mvh

el julio

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-10-20 12:47

Jag ställer mina mot väggen, då blir de heller inte invinklade. Enkelt, fiffigt och optimalt. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-10-20 13:34

Det är olika.. piP står ju mot dämpad bakvägg, 1:18 och vinklade så att jag precis ser yttersidan och jag har inte testat något annat då det ju är högtalarens rekommenderade placering.
Focal står dock mera fritt och där kompromissar jag en del.. De låter egentligen bäst om jag inte vinklar in dem mer än några centimeter men då kräver det att jag sitter i vad som blir en liten sweetspot. Flyttar jag mig kantrar ljudbilden mot den högtalare som hamnar närmast.
Invinklade så att axis korsar nästan en meter framför lyssningsplatsen så funkar det fortfarande bra i "mitten" men mycket bättre om jag sätter mig lite skönt mot armstödet i soffan..så så har jag dem.

Jag brukar mäta ifrån centrum på diskanten..och se till att jag har i alla fall 50cm mellan elementcentrum och sidovägg. Hur nära själva lådan då hamnar beror på hur stor den är...

Jag har ju fördelen av att kunna hålla dessa 50cm eller mer oavsett hur långt eller hur nära en högtalare vill ha till högtalarväggen och ändå få 1:18 genom att jag kan flytta lyssningssoffan framåt eller bakåt i den mån som krävs.

Jag har iofs ingen aning om vad som är det korrekta..om det nu finns tumregler när det gäller detta.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-10-20 15:23

Tack BPM, bra läsning.

Och det här med diffusering på sidoväggarn, typ i form av stringhyllor med skivor och böcker på. Bra?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-10-20 15:50

eljulio skrev:Och det här med diffusering på sidoväggarn, typ i form av stringhyllor med skivor och böcker på. Bra?

Japp! Så har jag förstått att det är, men lite beroende av lyssningsavståndet (vilket alltså påverkar hur sidoreflexer når en).
I ett smalt rum eller i andra omständigheter där en högtalare behöver hamna nära en sidovägg så minskar man väl också problematiken i takt med att man ökar invinklingen. En kraftigt invinklad högtalare som står nära sidovägg men 70cm ifrån framvägg borde väl i princip inte vara mer problematisk än en högtalare som står nära högtalarväggen men 70cm ifrån sidovägg..
Borde bli lite samma sak..men jag kanske tänker fel här.
Mycket trevlig!

Återgå till Generellt om hifi