Placering bakhögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mn12

Placering bakhögtalare

Inläggav mn12 » 2013-10-20 20:24

Hej, jag fixar ett rum (snickare gör det eftersom jag har tummen mitt i handen) i källaren som ska bli tvrum.

Just nu har jag 4 högtalare till surround men ska dra rör så jag kan sätta upp 8 stycken senare.

Nu till problemet:I mitten precis vid taket bakom sittplatserna sitter det ett fönster.

Är det bäst att sätta dom "bakersta" högtalarna på sidan om fönstret eller under det?

Tyvärr är det inget alternativ att vända på rummet av en massa anledningar.

Bild

Mvh Simon
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-10-21 17:22

Jag hade satt den under fönstret, tror att jämnt avstånd horisontellt mellan surrounderna är viktigare än att högtalaren hamnar i exakt rätt beräknad höjd.
.....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-21 20:49

Man bör ju ha dom bakre högtalarna på olika höjd för att jämna ut stående vågorna lite grann, så det borde inte vara något problem att ha några på den lägre höjd som under fönstret ger.
Men i första steget med fyra bakhögtalare, bör ju två sitta på sidoväggarna lite framför lyssnaren och en aning ovanför öronhöjd om man projicerar lyssningplatsen vinkelrätt mot sidoväggarna.
De två högtalarna på bakre väggen bör sitta lite högre än de på sidoväggarna, och borde väl i det fallet hamna på båda sidorna av fönstret?
Sen kan man ju fylla på med två längre bak på sidoväggarna och två mer mot mitten av bakre väggen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-21 21:28

Om fönstret sitter ungefär mitt bak, så blir ju sidanom bra. Men om du kan lägga upp en ritning över var fönstret finns i förhållande till resten så blir det enklare att råda.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-10-21 22:26

Nattlorden skrev:Men om du kan lägga upp en ritning över var fönstret finns i förhållande till resten så blir det enklare att råda.

Håller med!

Jag var helt inne på att fönstret sitter precis där en av högtalarna ska placeras, alltså inte mitt på bakväggen utan på "vänster bakvägg"

Upp med en skiss/ritning så det inte bli missförstånd!
.....

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2013-10-21 23:08

Tack för förslagen, jag sitter tyvärr med en telefon just nu så ritning är svårt men fönstret är 110 cm från högra väggen och 120 från vänstra (när man sitter i soffan som inte finns ännu). Fönstret är ca 100cm.
Planen är att på varje sidovägg ha 2 högtalare. Om jag väljer bredvid fönster blir dom yttersta bak ca 50 cm från sidoväggar och dom i mitten ca 100 cm från sidoväggar blir det för brett?

/Simon
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2013-10-21 23:20

I första steget när jag bara har 4 högtalare så tänkte jag sätta upp främre sidohögtalarna och dom mittersta bak.

Ni har rätt i att ritning vore bättre, det blir ganska snurrigt att förklara bakre främre sidan.

/Simon

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-10-23 14:29

Jag kan inflika ett intressant alternativ till placering, beroende på hur din möblering ser ut. Jag har en s.k. Howard-soffa baktill i vårt biorum. Två av mina bakhögtalare är placerade bredvid soffan, så här (en sub under varje låda):

Bild

Pga burspråket bakom soffan och soffans svängda design blir det några decimeter space bakom soffan. Där har jag placerat två mindre högtalare, liggandes på golvet. De spelar alltså rakt upp bakom soffan. Detta ger en mycket bra spridning av ljudet från bakkanalerna, oavsett om man sitter i soffan, eller i någon fåtölj långre fram i rummet.

Summan för dig kunde alltså vara att ha två sidomonterade högisar på vägg samt två uppåtriktade (dolda) bakom sittplatserna.

Funkar kanon hemma hos mig!

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2013-10-23 18:14

Tack för alla förslag. Jag har valt att göra så här.

Det kommer att komma fram rör på sidorna om fönstret. Den uppsättningen blir snyggast.

Blir resultatet dåligt ljudmässigt så går det ett rör under fönstret i väggen som som jag kan använda mig av istället.

Med andra ord så kan snickarna köra vidare och jag kan välja båda varianterna senare.

Jag lovar bilder när det är klart. Med mitt tempo blir det nog under hösten 2018.

/Simon

Återgå till Generellt om hifi