Ny tråd för förmedling av intryck av IS (å i liten mån piP).

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-10-24 12:22

Går man på en akustisk konsert kan man många ggr bli förvånad hur dov och odefierat ljudet är i början av konserten. Sen med mera och mera livelyssningsvana på akustiska instrument så blir man mer och mer störd av HiFi-diskant. Lätt förväxlad vid öppet ljud, högre upplösning osv.
Har ju själv ingen aning om det var så vid detta tillfälle men mindre öppet behöver inte vara dåligt. En av de bästa gamla högtalare jag gillade var Spendor BC/3. Lät kofta många ggr man jämförde men inte efter en timme.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-10-24 12:59

Harryup skrev:[...]HiFi-diskant[...]

Tolkar jag dig rätt om jag tror att du menar diskant som inte är hifi-mässig eftersom den betonar övre frekvenserna? (Annars är det väl just hifi-diskant - dvs naturtrogen diskant - som man eftersträvar?)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Kulturkonservativ

Inläggav Kulturkonservativ » 2013-10-24 13:24

...
Senast redigerad av Kulturkonservativ 2013-11-24 21:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-24 13:27

Känner igen det där med hifidiskant. Jag tolkar det som imponerande extra luftig diskant.

Nu lyckades jag inte klistra in bilden jag hittade på HRTF-kurvorna för vänster jämfört med höger öra för en ljudkälla 30grader åt sidan. Det närmaste örat hör jättemycket mer diskant. Tydligast blir det visuellt på impulssvaret där även nivåskillnaden totalt syns. Så skillnaden mot högre frekvenser i klangbalansen borde bli betydande om man sätter högtalarna närmare varandra. Nu kalibrerar sig hörseln för det efter ett tag, precis som på konsert.

Bild
Och här är bilden.
Senast redigerad av Martin 2013-10-24 21:03, redigerad totalt 1 gång.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-24 13:54

MichaelG skrev:

Tolkar jag dig rätt om jag tror att du menar diskant som inte är hifi-mässig eftersom den betonar övre frekvenserna? (Annars är det väl just hifi-diskant - dvs naturtrogen diskant - som man eftersträvar?)

Hälsn. Michael

Håller med. HiFi betyder hög trogenhet. En diskant som en återger korrekt är inte HiFi i min bok.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-10-24 14:07

Väl många, eller få, inte häringa . . . typ ? :roll: 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-10-24 14:57

MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Ja, HiFi-diskant kallar jag det som gör att man hör en högtalare spela diskant istället för instrument.
OBS-inte att förväxla med själva högtalarelementet utan just upplevelsen av register där diskanten spretar ut.

Man eftersträvar kanske inte naturtrogen diskant heller utan just naturtrogen återgivning av ljud. Sen är diskanten en del av det men...

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-24 15:09

Är en sådan diskant även lite omusikalisk? :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-10-24 15:14

Morello skrev:Är en sådan diskant även lite omusikalisk? :P

Jajamänsan. Och tyvärr väldigt vanlig ihop med upplevelsen av analytisk utrustnings försök att återge musik.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-10-24 15:17

Harryup skrev:Ja, HiFi-diskant kallar jag det som gör att man hör en högtalare spela diskant istället för instrument.
OBS-inte att förväxla med själva högtalarelementet utan just upplevelsen av register där diskanten spretar ut.

Man eftersträvar kanske inte naturtrogen diskant heller utan just naturtrogen återgivning av ljud. Sen är diskanten en del av det men...

mvh/Harryup

OK. Jag vet att för ett antal år sedan reagerade jag ibland när jag hörde riktigt stora och dyra system på att det kunde låta påtagligt luftigt om rock- och popmusik. Men när man lyssnade på akustisk musik lät det överdrivet och snudd på vasst. Då var detta säkert hifi-diskant. :)

De senaste åren har det dock låtit påtagligt bra när jag lyssnat på "supersystem" i hyfsad akustisk miljö. Då har jag bland annat lyssnat på (och gillat) Sophia från Wilson Audio, Revel Salon och Meridian DSP7200. Påtagligt bra - men inget supersystem - var också Guru tyckte jag.

Kan det vara så det här med hifi-diskant är på väg bort från prestigemodellerna? Eller har jag bara haft tur?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-24 15:25

MichaelG skrev:
Harryup skrev:Ja, HiFi-diskant kallar jag det som gör att man hör en högtalare spela diskant istället för instrument.

mvh/Harryup

OK. Jag vet att för ett antal år sedan reagerade jag ibland när jag hörde riktigt stora och dyra system på att det kunde låta påtagligt luftigt om rock- och popmusik. Men när man lyssnade på akustisk musik lät det överdrivet och snudd på vasst. Då var detta säkert hifi-diskant. :)

De senaste åren har det dock låtit påtagligt bra när jag lyssnat på "supersystem" i hyfsad akustisk miljö. Då har jag bland annat lyssnat på (och gillat) Sophia från Wilson Audio, Revel Salon och Meridian DSP7200. Påtagligt bra - men inget supersystem - var också Guru tyckte jag.

Kan det vara så det här med hifi-diskant är på väg bort från prestigemodellerna? Eller har jag bara haft tur?

Hälsn. Michael

Du har nog inte haft tur. Det är heller inte så att det är på väg bort.

Du har lyssnat på högtalarfabrikanter som byggt högtalare under lång tid och lärt sig en del.

Många nybörjare har fortfarande problem med att få ihop registren så att diskanten inte spelar för sig själv, så att säga. Fenomenet finns kvar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi