Harryup skrev:Ja, HiFi-diskant kallar jag det som gör att man hör en högtalare spela diskant istället för instrument.
OBS-inte att förväxla med själva högtalarelementet utan just upplevelsen av register där diskanten spretar ut.
Man eftersträvar kanske inte naturtrogen diskant heller utan just naturtrogen återgivning av ljud. Sen är diskanten en del av det men...
mvh/Harryup
OK. Jag vet att för ett antal år sedan reagerade jag ibland när jag hörde riktigt stora och dyra system på att det kunde låta påtagligt luftigt om rock- och popmusik. Men när man lyssnade på akustisk musik lät det överdrivet och snudd på vasst. Då var detta säkert hifi-diskant.
De senaste åren har det dock låtit påtagligt bra när jag lyssnat på "supersystem" i hyfsad akustisk miljö. Då har jag bland annat lyssnat på (och gillat) Sophia från Wilson Audio, Revel Salon och Meridian DSP7200. Påtagligt bra - men inget supersystem - var också Guru tyckte jag.
Kan det vara så det här med hifi-diskant är på väg bort från prestigemodellerna? Eller har jag bara haft tur?
Hälsn. Michael