Hur driva basmoduler med zon2 från Yamha RX-V 3067?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
The-Master

Hur driva basmoduler med zon2 från Yamha RX-V 3067?

Inläggav The-Master » 2013-10-24 16:41

Är det någon som kan visa med hjälp av detta foto hur jag skall koppla för att driva basmodulerna med zon2?

Detta med att koppla är INTE min starka sida... :? :oops:

Bild
//RoBeRt

bootstrap

Re: Hur driva basmoduler med zon2 från Yamha RX-V 3067?

Inläggav bootstrap » 2013-10-24 16:52

The-Master skrev:Är det någon som kan visa med hjälp av detta foto hur jag skall koppla för att driva basmodulerna med zon2?

Bild

Där det står zon2 kanske :D dvs högtalarterminalen längst ut till vänster på bilden ;)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-24 17:22

...och vill du använda förstärkaren i en aktiv subwoofer kan du koppla lågnivåkabel från "(REAR) SUBWOOFER". Kolla manualen för säkerhets skull!

Har du koll på hur du ska ställa delningsfrekvens och subwooferns volym i respektive kopplingsfall?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-10-24 18:24

Jag tror nog att TS menar att han vill använda ett (par) slutsteg i förstärkaren till att driva en (ett par) passiva basmodul (-er).

Du kopplar en signalkabel från SUBWOOFER PRE OUT till någon av ingångarna AUDIO 1/2/3/4. Vill du använda två kanaler på ZONE 2 så kopplar du från både FRONT 1 och REAR 2 SUBWOOFER (som grundinställning är de monokopplade*).

Basmodulerna ansluter du till högtalarterminalerna för ZONE 2.

I menyn väljer du att koppla vald ingång AUDIO 1/2/3/4 till ZONE 2. Detta finns att läsa om på sid 137 i den svenska manualen.

Lycka till. Tänk dock på att det inte går att använda 7.1 (endast 5.1) när man använder ZONE 2 eftersom de delar på samma slutstegskanaler i förstärkaren.

*)Enligt manualen verkar det som att det går att ställa subbarna i "Stereo-layout". Frågan är om det verkligen blir stereo? LFE-kanalen är ju fortfarande i mono.

Edit: Fantastisk förstärkare - jag läste vidare i manualen och fann bland annat en funktion som hette "Party Mode on/off" - tänk om livet vore så enkelt :) .

bootstrap

Re: Hur driva basmoduler med zon2 från Yamha RX-V 3067?

Inläggav bootstrap » 2013-10-24 19:24

The-Master skrev:Är det någon som kan visa med hjälp av detta foto hur jag skall koppla för att driva basmodulerna med zon2?

Bild

Där det står zon2 kanske :D dvs högtalarterminalen längst ut till vänster på bilden ;)

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2013-10-24 21:30

Kalejdokom skrev:Jag tror nog att TS menar att han vill använda ett (par) slutsteg i förstärkaren till att driva en (ett par) passiva basmodul (-er).

Du kopplar en signalkabel från SUBWOOFER PRE OUT till någon av ingångarna AUDIO 1/2/3/4. Vill du använda två kanaler på ZONE 2 så kopplar du från både FRONT 1 och REAR 2 SUBWOOFER (som grundinställning är de monokopplade*).

Basmodulerna ansluter du till högtalarterminalerna för ZONE 2.

I menyn väljer du att koppla vald ingång AUDIO 1/2/3/4 till ZONE 2. Detta finns att läsa om på sid 137 i den svenska manualen.

Lycka till. Tänk dock på att det inte går att använda 7.1 (endast 5.1) när man använder ZONE 2 eftersom de delar på samma slutstegskanaler i förstärkaren.

*)Enligt manualen verkar det som att det går att ställa subbarna i "Stereo-layout". Frågan är om det verkligen blir stereo? LFE-kanalen är ju fortfarande i mono.

Edit: Fantastisk förstärkare - jag läste vidare i manualen och fann bland annat en funktion som hette "Party Mode on/off" - tänk om livet vore så enkelt :) .

Du har förstått precis vad jag tänkt. :)

Det där kanske tom, jag förstår!? :oops:

Tackar. :lol:
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-10-25 07:32

Gissar att du i menyn även måste välja vilken utgång som är zone2 (eller zone3) också. Om du kollar står det "extra sp1 och sp2". Kopplar du in subben i högtalarkontakterna längst till vänster (sp1) är det på den utgången zone2 skall spela ut på, är det längst till höger du kopplar in sp2.

Glöm inte heller att trycka igång zone2 på fronten/fjärren. På min Yamaha stänger den ner sig om du stänger av recivern helt (stand by behåller zone2 igång)

I menyerna kan du sedan även ställa nivå ut samt självklart delningsfrekvensen samt korrigera lite med PEQ (1-2 frekvenser i basen bara tyvärr).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-10-25 08:52

Men jag är fortfarande nyfiken på vad SUBWOOFER LAYOUT är för något. Det går att välja mellan LEFT/RIGHT, FRONT/REAR eller MONO (fabriksinställning). Någon som vet?

Jag har alltså själv ingen Yamaha och inte trott att det funnits någon receiver med sub-utgångar i stereo.

Återgå till Generellt om hifi