paa skrev:"Bak i väggen" brukar betyda bakom huset på dialekt.
Bara för intresseföreningen, tänkte jag.
Vi har antecknat
Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle aldrig namnge väggarna olika beroende på min orientering i rummet. Det är ungefär lika förvirrande som att kalla golvet för tak bara för att man råkar stå på huvudet.
Eller för att leka vidare med Komoroks tankar angående oljetankrar(haha). Tänk om man ändrade på vad som var för, akter, styrbord och badbord beroende på kaptenens orientering. Det hade vart förvirrande och lätt farligt
För mig är det självklart att fram är där duken/tv/fronthögtalarna står för det är dit man är vänd när man tittar och/eller lyssnar.
Slog mig precis när jag skrev ovanstående att man kan använda benämningen på de olika högtalarna för att komma ihåg detta. Fronthögtalare står fram och bakhögtalare står bak. Enkelt eller hur?
IngOehman skrev:Håller med om allt det där, men när det känns som om det finns risk för
miss-
förstånd så försöker jag ändå uttrycka mig lite extra tydligt.
T ex genom att istället för fram-/front-/högtalarväggen säga "väggen bakom
högtalarna".
Och inte säga bakvägen eller lyssnarväggen, utan vara tydlig och säga "väggen
man har bakom sig", när det finns risk att bakväggen kan missförstås.
IngOehman skrev:När man ser det som ett vardagsrum (det kanske inte ens finns någon musikanläggning i det, hemska tanke...)
Poängen var ju att det är svårt att hitta en entydig definition som alltid gäller, tex "åt det håll lyssnaren är vänd åt i rummet". Jag tycker mig se det även i ditt resonemang, svårigheten i att hitta ett entydigt begrepp för bakvägg. Det faller ändå tillbaks på att folk måste tolka in utifrån kontext eller hur man brukar säga och att de flesta inte missförstår.IngOehman skrev:Däremot tror jag inte att jag brukar kalla vänster och höger vägg för något
annat än just det.
Det verkar inte vara så att någon (möjligen med undantag av martin) miss-
förstår det.
Martin skrev:Alltså ska man gå runt och hålla begreppshygien när det inte ens blir renare efter man har städat?
IngOehman skrev:Tycker ordet vägg som väldigt konstigt ut när man skriver och läser det många
gånger.
Vh, iö
celef skrev:Precis som på bilar, ett bakdäck är det däck som befinner sig bakom mig, står jag bredvid bilen och vänd akter ut så är bakdäcket "framdäcket"
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Tycker ordet vägg som väldigt konstigt ut när man skriver och läser det många
gånger.
Vh, iö
Håller med. Om jag inte visste vad det var skulle jag tro att det var en grå, grynig blandning av cement.
"Innan du börjar mura måste du först blanda ordenligt med vägg. Bra vägg blandar man av lika delar portlandcement, kilp och vatten och ska se ut som haverdalssgrött." Ord är konstiga.
Ska det inte vara minst två ägg-väggar?enJohn skrev:Måste vara enklare för dem som köper Steindl-högtalare, som ju får chansen att använda ordet ägg-vägg.
/en john som ännu inte riktigt fattat vilken vägg som är tänkt att vara ägg-vägg
paa skrev:Ska det inte vara minst två ägg-väggar?enJohn skrev:Måste vara enklare för dem som köper Steindl-högtalare, som ju får chansen att använda ordet ägg-vägg.
/en john som ännu inte riktigt fattat vilken vägg som är tänkt att vara ägg-vägg
Och kör man 5.1 så blir det väl fyra ägg-väggar?
Undrar vilket som blir bakägget?
enJohn skrev:Måste vara enklare för dem som köper Steindl-högtalare, som ju får chansen att använda ordet ägg-vägg.
petersteindl skrev:enJohn skrev:Måste vara enklare för dem som köper Steindl-högtalare, som ju får chansen att använda ordet ägg-vägg.
Jag skall försöka förklara...

Användare som besöker denna kategori: Bipen och 18 gäster