Är dagens skvalmusik mixad för lurar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2013-11-16 15:56

+1 Det tror jag oxå, så de så!

Att sedan Spotify har bisarrt låg ersättning till musikerna är en helt annan sak!

Fast det där är nog inte hela bilden. De stora skivbolagen äger ju delar av Spotify och ersättningarna är förhandlingsbara. Sen är det i så fall skivbolagen som är snåla mot sina artister. Vad de faktiska ersättningarna är, är nog ofta hemligt.
Om en osignad artist lägger ut musik är ersättningen 0kr. Helt logiskt med tanke på ägarskapet.
Den ev. ersättningen går inte heller till just musikerna utan till upphovsrättsinnehavaren som förvisso kan vara musiker.
Det är nog ingen särskilt djärv gissning att storbolagen håvar in mer per lyssning än ett litet indiebolag.
Hellre musik.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-11-16 16:18

JB skrev:Fast nästan all musik mixas ju med studiomonitorer och hur många lyssnar på musik via monitorer?

Men det är väl fortfarande inte svar på frågan varför du mixar med lurar (när ju själv faktiskt säger att det ibland blir problem med ex. stereobild & pålagda effekter)?

Om jag berättade att jag mixar inspelningar med huvet under vatten skulle väl du också vara intresserad av varför..? :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-16 17:18

Conan, både lurar och monitorer eller vad som nu används är arbetsverktyg och deras användning kan inte jämföras rakt av med vanlig musiklyssning.

Vi har väl avhandlat att det viktiga inte är hur de låter, utan att en skicklig tekniker VET hur de låter och kan använda dem därefter. Kort sagt :)

Sen är ju grundfrågan konstig, då det inte är "lurar" eller inte som spelar roll - antingen spelar man in anpassat för dålig återgivning eller för dålig lyssningsmiljö eller både och.

Om det är "lurar" eller annat (t.ex. dåliga högtalare och telefon"limpor") spelar ingen roll, som sagt så finns det massor av lurar som är bra.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-11-16 20:37

Conan skrev:
JB skrev:Fast nästan all musik mixas ju med studiomonitorer och hur många lyssnar på musik via monitorer?

Men det är väl fortfarande inte svar på frågan varför du mixar med lurar (när ju själv faktiskt säger att det ibland blir problem med ex. stereobild & pålagda effekter)?

Om jag berättade att jag mixar inspelningar med huvet under vatten skulle väl du också vara intresserad av varför..? :wink:

Främst för att jag tror att mina grannar skulle bli rätt less på mig om jag satt och mixade med högtalarna (bor i lägenhet) så jag brukar bara göra lite finjusteringar på slutet med högtalare, alternativt märka att allt låter skit och ge upp och sätta mig framför TVn istället :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-11-17 10:05

:)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi