Modellnamn på en 80-tals MARK (urk) - stereo!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jepson75

Modellnamn på en 80-tals MARK (urk) - stereo!

Inläggav Jepson75 » 2013-04-20 16:10

Ber om ursäkt för att jag utnyttjar forumet till en efterlysning av modellnamnet på en kompaktstereo av fabrikat MARK som jag fick...hmm, kan det ha varit 85-86 någon gång?

Anledningen är att jag samlar på prylar jag hade som liten och detta är en av de saker jag därför är på jakt efter, men jag vet inte vad den hette, däremot helt säker på att den inte klassar in under HIFI! :-)

Nåväl, tips mottages tacksamt om någon sitter inne på info. Var en silverfärgad sak med dubbelkassett och framförallt:
Skivspelaren satt längst ned på stereon och åkte in och ut som en släde på en cd-spelare, när man tryckte på en stor röd knapp!
Alla klasskompisar var röda av avund och flera kom bara för att trycka på knappen (Vi var tio då.....)

Tror det var en typisk 1495:- stereo beställt i Haléns!

För att trösta er HIFI-entusiaster så har jag numer en anläggning bestående av 3A Triphonic 800, Nad Model 200, Pickering, Yamaha, lite Mordaunt Short, Canton och Wharfdale med mera. Så något har jag lärt mig med åren.....tycker jag själv i alla fall
www.jesperhammarstrand.se för 70 o 80-talsprylar

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-20 16:25

Det lät ju hur ballt som helst. Jag är fortfarande lite fashinerad av 90-talets cd-rom i 1X som poppade ut hela ur 5.1/4"-hålet och hade ett lock som man fällde upp.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-04-20 17:32

Bilder, vi måste ha bilder!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Jepson75

Inläggav Jepson75 » 2013-04-20 19:36

Max_Headroom skrev:Bilder, vi måste ha bilder!

OM jag hade hittat några så. En grej som verkar "ogooglebar". Eller så är/var MARK ett sådant märke som säldes under flera olika namn.
Satt för övrigt o scannade in alla diabilder vi har från 80-talet och även där lyckades den lysa med sin frånvara. Så även den ITT stereo jag ärvde av min framor 1980.

Därför jag hade hoppats på en ledtråd här! Eller någon med en gammal Halénskatalog från de åren som kan titta i den o njuta :-)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-04-20 20:57

tvett skrev:Det lät ju hur ballt som helst. Jag är fortfarande lite fashinerad av 90-talets cd-rom i 1X som poppade ut hela ur 5.1/4"-hålet och hade ett lock som man fällde upp.

Mjae?

Du tänker på CD-caddy? Det ingick i standarden för DVD-RAM från början, så där hade man en caddy per skiva. Det var så att säga en del av skivan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Caddy_(hardware)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-20 21:07

LypsylateX skrev:
tvett skrev:Det lät ju hur ballt som helst. Jag är fortfarande lite fashinerad av 90-talets cd-rom i 1X som poppade ut hela ur 5.1/4"-hålet och hade ett lock som man fällde upp.

Mjae?

Du tänker på CD-caddy? Det ingick i standarden för DVD-RAM från början, så där hade man en caddy per skiva. Det var så att säga en del av skivan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Caddy_(hardware)

Nej, det var hela läsaren som poppade ut och var toppmatad. Cd-caddy minns jag endast från Mac.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-04-20 21:47

Kikade i ett par Hobbexkataloger från 1985 och 1986 men inget systempaket med LP-släde i dom katalogerna. :( Men där fanns annat kul, freestyles t.ex. :)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Jepson75

Inläggav Jepson75 » 2013-04-20 21:53

misanplass skrev:Kikade i ett par Hobbexkataloger från 1985 och 1986 men inget systempaket med LP-släde i dom katalogerna. :( Men där fanns annat kul, freestyles t.ex. :)

Inte helt otrevlig läsning det heller :-D Tack förresten :-)

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-04-20 22:03

Jepson75 skrev:
misanplass skrev:Kikade i ett par Hobbexkataloger från 1985 och 1986 men inget systempaket med LP-släde i dom katalogerna. :( Men där fanns annat kul, freestyles t.ex. :)

Inte helt otrevlig läsning det heller :-D Tack förresten :-)

Min första stereo var en Sharp-stapel med LP-släde! :D Köpt på en utförsäljning av gamla THORN-hyrapparater.

Kuriosa om min Sharp-stapel: högtalarnas baselement var inte koniska utan platta. :P
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-04-21 00:24

Jepson75 skrev:

OM jag hade hittat några så. En grej som verkar "ogooglebar". Eller så är/var MARK ett sådant märke som säldes under flera olika namn.
Satt för övrigt o scannade in alla diabilder vi har från 80-talet och även där lyckades den lysa med sin frånvara. Så även den ITT stereo jag ärvde av min framor 1980.

Därför jag hade hoppats på en ledtråd här! Eller någon med en gammal Halénskatalog från de åren som kan titta i den o njuta :-)

ITT-kataloger hittar du här (och en massa andra, men inte MARK..?)

http://wegavision.pytalhost.com/itt.html

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-21 06:40

Såg den ut så här?

http://www.youtube.com/watch?v=XXpDk0Vn ... TQ&index=5

Den typen av apparater har ofta olika namn på fronten, trots att det är samma apparat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jepson75

Inläggav Jepson75 » 2013-04-28 21:03

PerStromgren skrev:Såg den ut så här?

Den typen av apparater har ofta olika namn på fronten, trots att det är samma apparat.

Snarlik, men med lite annorlunda utseende, dubbelkassett bland annat, men principen för skivspelaren var identisk...förutom att det bara var en röd knapp på den. Anade att det är en typiska stereo som finns under mängder av namn!

Användarvisningsbild
Jepson75

Inläggav Jepson75 » 2013-04-28 21:03

phloam skrev:
Jepson75 skrev:

ITT-kataloger hittar du här (och en massa andra, men inte MARK..?)

http://wegavision.pytalhost.com/itt.html

Tackar

Användarvisningsbild
Jepson75

Inläggav Jepson75 » 2013-04-28 21:40

Jepson75 skrev:
PerStromgren skrev:Såg den ut så här?

Snarlik, men med lite annorlunda utseende, dubbelkassett bland annat, men principen för skivspelaren var identisk...förutom att det bara var en röd knapp på den. Anade att det är en typiska stereo som finns under mängder av namn!

Hittade min gamla ITT - ärvd efter farmor 1980 när jag var fem. Mäkta stolt jag var över den här:
Bild

Ska gå igenom de olika fabrikaten någon dag o se om jag kan hitta min MARK under annat namn!

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-04-28 23:15

Undrar om inte MARK var Handelshuset Elof Hanssons teknikmärke som man satte på allt man köpte in från Asien.

Möjligen finns dom kvar i Göteborg. Kanske en startpunkt.

--

Användarvisningsbild
Jepson75

Hittade en bild på den

Inläggav Jepson75 » 2013-11-17 19:04

En dålig bild, fotad från ett foto. Men ett litet hum om hur den såg ut. Alla uppgifter som leder till att jag hittar en mottages tacksamt. Ligger i bildspelet på den här sidan
http://www.jesperhammarstrand.se/buysell.html

Även ITT-stereon o skivspelaren skulle göra sig fint i min samling av nostaligi, så även där mottages prylarna eller åtminstone lite info som underlättar mitt sökande

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hittade en bild på den

Inläggav PerStromgren » 2013-11-17 19:19

Jepson75 skrev:En dålig bild, fotad från ett foto. Men ett litet hum om hur den såg ut. Alla uppgifter som leder till att jag hittar en mottages tacksamt. Ligger i bildspelet på den här sidan
http://www.jesperhammarstrand.se/buysell.html

Även ITT-stereon o skivspelaren skulle göra sig fint i min samling av nostaligi, så även där mottages prylarna eller åtminstone lite info som underlättar mitt sökande

Jag ser inget bildspel!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-17 19:22

Jag ser bildspel :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-11-17 19:28

petersteindl skrev:Jag ser bildspel :)

Jag har ipad. :(
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-17 19:35

Har du ingen dator? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-11-17 20:12

petersteindl skrev:Har du ingen dator? :)

Jorå, om jag släpar mig upp från soffan till övervåningen! :oops:
... tycker jag!

Per

Återgå till Generellt om hifi