Otippat köp.. (audiopro lv3).. En första utvärdering!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Otippat köp.. (audiopro lv3).. En första utvärdering!

Inläggav BPM » 2013-11-21 21:26

Så blev det ett par sådana här:
Bild

Bild

Skulle läst på lite mer innan, tror jag..men priset var bra.
Planen var framförallt att smidigt kunna streama Spotify ifrån datorn men jag har fler signalkällor som behöver kunna kopplas in. Musiken kör jag trådlöst ifrån dator i alla fall, men jag har även en Canal Digital box för tv:n och en WD TV Live Gen.3 för film...
Då "dongeln" som följer med har en ensam 3.5mm ingång för annan ljudkälla än datorn så blir mitt alternativ att via HDMI ansluta box och mediaspelare till tv:n och sedan använda tv:n lågnivåutgångar till dongeln med en rca-3.5mm kabel. Då inställer sig frågan..

Jag har datorn och alltså dongeln på ett sidobord mellan 2st soffor..och behöver ungefär 7.5m kabel. Ska jag köra en 7.5m usb-kabel till dongeln ifrån datorn och en halvmeter lågnivå mellan tv och dongel eller sätter jag dongeln direkt i datorn och kör 7.5m lågnivå? Räcker strömmen för att "driva" dongeln över sådana längder? Då antar jag att usb är det bättre alternativet, men vad gäller? Vad säger standarden?

Har bara USB 2.0 i datorn, om det spelar roll..

Har hört dessa innan och gillar det stora men ändå rena ljudet, och utséende/finish är ju grym..men med fler signalkällor så känns de inte direkt klockrena. Finns alternativa lösningar på mitt problem som jag missat?

*edit*
Kom på ytterligare ett aber.. Det finns katter i hushållet.. Är inte en läderklädd golvare en riktig magnet när det kommer till kattklor? Lösning?
Senast redigerad av BPM 2013-11-23 13:56, redigerad totalt 2 gånger.
Mycket trevlig!

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2013-11-21 22:47

Ja det är ju ett alternativ :D .. Annars finns det några olika lösningar på Audio Pros hemsida. Finns två, tre olika alternativ: http://audiopro.se/products/living-lv-hub och http://audiopro.se/products/living-wfd200

Kom gärna med lyssningsintryck, är själv sugen på ett par :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-21 23:04

Har hört dem tidigare..och gillar verkligen hur de låter. Stooor ljudbild, rena och klara och med bra stomp i basen. I synnerhet om man betänker storleken. De är en del mindre IRL än man får intryck av på bilder.
De är kanske inte lösningen om man vill sitta och analysera inspelningar, men vill man bara njuta av musik så är det klart bra. Kanske rent av bra nog.. Fantastiskt släpp, ljudet hänger i luften och låter inte som att det kommer ifrån högtalare.
Har inte hört dem i mitt rum ännu, dock. Måste få koll på hur jag löser det rent praktiskt innan jag spräcker kartongen.
Living hub skulle lösa en del problem (även om jag måste använda 7.5m långa optiska kablar ifrån tv-bänken till living hub) men wfd är ju samma grej som medföljer, med skillnaden att 3.5mm ingången även dubblar som en optisk ingång. Av vad jag hört så gör A/D-omvandlaren i den medföljande dongeln ett bra jobb så även analoga källor gör ett bra jobb.
Skulle gärna ha en Living Hub, men den kostar 2500 och det är ju en del pengar..
Mycket trevlig!

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2013-11-21 23:18

Tack för ljud analysen :) .. Tror att du har missat poängen eller så har jag missförstått ditt första inlägg.

1. Du tar den medföljande donglen och stoppar in den i datorn.
Ljud från dator till LV3. Check

2. Du köper en WFD200, kör optisk kabel mellan tv och donglen (WFD200) och stoppar in usb:n i tv:n för ström, så du slipper du dra en sladd från eluttaget.
Ljud från tv till LV3. Check

Så byter du källa på fjärrkontrollen som följde med :wink:
Och så slapp vi blanda in massa analoga signaler

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-21 23:27

Zinizter skrev:Tack för ljud analysen :) .. Tror att du har missat poängen eller så har jag missförstått ditt första inlägg.

1. Du tar den medföljande donglen och stoppar in den i datorn.
Ljud från dator till LV3. Check

2. Du köper en WFD200, kör optisk kabel mellan tv och donglen (WFD200) och stoppar in usb:n i tv:n för ström, så du slipper du dra en sladd från eluttaget.
Ljud från tv till LV3. Check

Så byter du källa på fjärrkontrollen som följde med :wink:
Och så slapp vi blanda in massa analoga signaler

Så jag ska alltså behålla den medföljande för dataljudet och ha en extra wfd200 för resten? Hmm..
Då jag inte har krav på max kvalitet på ljudet ifrån film och tv så känns det lite onödigt då jag alltså tycker att även analogt funkar fint på LV3.
Att då skaffa en wfd bara för att kunna köra optiskt när kvaliteten på den analoga ingången i den medföljande fixar behovet känns sådär. Nu vet jag iofs inte hur DAC:en i tv:n presterar (alltså HDMI ifrån box och mediaspelare till tv:n och lågnivå därifrån till dongeln) men jag har som sagt inga högre krav där. Frågan är då om det är bättre att använda lågnivå ifrån tv:n i 7.5m längd till dongeln eller en 7.5m usb ifrån datorn till dongeln och kort lågnivå. Och om jag överhuvudtaget kan strömförsörja dongeln över 7.5m usb-kabel..

Blir mer och mer sugen på Living Hub.. Att 7.5m inte är något problem med optiska kablar vet jag av erfarenhet och att ha optiskt ifrån box och mediaspelare till Living hub och en kort usb ifrån datorn skulle vara mumma. Om den bara vore lite billigare..men det kanske kommer.
Mycket trevlig!

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2013-11-21 23:44

Oj, missade att du hade två ljudkällor att koppla in vid tv:n. Men alternativ ett jag sa först är ju ett mellan budget alternativ. Då skickar tv:n ut allt till donglen digitalt. Självklart känns det alltid trevligare ta signalen direkt från källan och slippa låta tv:n ge sig på signalen..

Men jag förstår inte varför du skulle behöva dra en 7.5 meters optisk kabel om du köper en Hub. Den ställer du vid tv:n och kopplar in alla enheter som finns runt den, istället för att ställa den 7.5 meter bort och dra kablarna dit. Den har inget med donglen som du fick med att göra. Den skapar en egen kontakt med högtalarna.

Eller missuppfattar jag vad du menar?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-22 00:07

Jag var sugen på att köra 3-4 par sådana där som surroundhögtalare. :D
Men de var just begränsningarna i ingångar som fick mig att ångra mig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2013-11-22 00:14

Alexi skrev:Jag var sugen på att köra 3-4 par sådana där som surroundhögtalare. :D
Men de var just begränsningarna i ingångar som fick mig att ångra mig.

Den tanken har slagit mig oxå. Skulle vara schysst om LV Hub, som går att köpa till, hade hdmi ingång så man kunde fixa en surround i dom utan massa krångel

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-11-22 00:15

Hoppas Audiopro läser detta och kommer ut med en mk2 version.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-22 00:29

Zinizter skrev:Men jag förstår inte varför du skulle behöva dra en 7.5 meters optisk kabel om du köper en Hub. Den ställer du vid tv:n och kopplar in alla enheter som finns runt den, istället för att ställa den 7.5 meter bort och dra kablarna dit. Den har inget med donglen som du fick med att göra. Den skapar en egen kontakt med högtalarna.

Eller missuppfattar jag vad du menar?

Även Living Hub är ju en sändare.. Vill jag ha datorn med i ekvationen, som jag alltså har all musik lagrad på, så behöver jag ansluta den till Living Hub för att kunna lira musiken (eller behålla den medföljande dongeln till det, men är inte DAC:en uppgraderad i Living Hub jämfört med i den medföljande TX100? Och att använda BÅDE Living Hub och TX100 känns som kaka på kaka...). Så visst, jag behöver inte använda 7.5m optisk kabel mellan tv-box och mediaspelare till Living Hub om den står i tv-bänken..men då måste jag istället köra en 7.5m USB mellan Living Hub och datorn. Jag vet inte om det är någon skillnad, men 5-7,5m optiskt VET jag funkar fint. Med USB har jag inte en susning.. Jag har fått för mig att gränsen för USB utan någon form av förstärkare ligger vid 5m.

Så egentligen kanske även en Hub är overkill.. Istället för att ansluta bitarna till en sådan så kan jag ansluta dem till tv:n och sedan ifrån den till den medföljande dongeln. Analogt låter ju alltså bra nog för tv och film. En wfd200 skulle ge mig möjlighet att istället ansluta tv:n via den optiska utgången men jag tror knappast att det skulle innebära en förbättring värd pengen på tv-ljudet.
En 10m rca-3.5mm kabel på netonnet kostar en 50-lapp så det blir väl i alla fall att testa om det funkar. Långa lågnivåkablar brukar ju gnällas på en del men jag har utan problem använt 7.5m lågnivå i bilar, vilka borde vara en tjurigare miljö ur störsynpunkt än ett vardagsrum..så det lär nog fungera utan märkbara fel.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-11-22 00:31

Bara koppla in dom och kör full patte, that will do the trick.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-22 00:34

Fjonkalicious skrev:Bara koppla in dom och kör full patte, that will do the trick.

My usual way of doing things...

Bara tryck på knappen och kör full patte.. Därför står de nu i köket utan att jag vet vad jag ska göra med dem..*s*
Mycket trevlig!

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2013-11-22 00:55

Precis, du ska använda TX100 till datorn för att skicka musiken till högtalarna. Sedan Huben eller WFD200 för att skicka ljudet från tvn till högtalarna.. Du kan ju alltid köra musiken från datorn-->TX100-->LV3. Sedan köra samma musik via usb minne -->tv:s 3.5 mm-->TX100--LV3, för att se om de blir någon kvalitets skillnad på ljudet.

Själva grejen med dessa högtalare är ju att dom är digitala rätt igenom: volymkontroll, delningsfilter, förstärkare mm. Så jag skulle inte komma på tanken att skicka en analog signal till dom, men de är jag de :wink:

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2013-11-22 01:11

Antar att du köpte dom på Elgigantens super drive. Där får man ju testa grejerna under öppet köp tiden. Så full patte bara

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-22 10:18

Zinizter skrev:Antar att du köpte dom på Elgigantens super drive. Där får man ju testa grejerna under öppet köp tiden. Så full patte bara

Japp, superdrive.. Bra pris, och när de fanns i butik mindre än 10 mil hemifrån så slant fingret på köp-knappen. Har rätt dålig erfarenhet av Elgigantens öppna köp så jag funderar ut hur jag ska använda dem på bästa sätt INNAN jag spräcker kartongen.. Kan ju lämna tillbaka dem till den 24 Januari så det är ingen panik, och ljud har jag hemma ändå.
Problemet är läder och katterna. Räknar med att det kommer sättas ett märke eller två i dem så ställer jag ut dem så blir det för gott. En repa i lädret är skäl nog för att de inte ska ta ett återköp.

Då tv och film är underordnat kanske jag helt enkelt gör så att jag enbart använder LV3 till datorn. För samma pengar som en Living Hub kostar kan jag köpa ett diskret 2.1-system med förstärkare, bluray och hela kittet som säkert duger till Så mycket bättre... Jag har lite högtalare och receivers men poängen med LV3 var lite att kunna skaffa en bättre (snyggare) bänk som det inte behöver stå en massa elektronik i.

Har kommit på ytterligare aber.. Jag har ju ett gäng basar och jag verkar inte kunna använda dem med LV3. Finns ju inga utgångar...
Som sagt, skulle läst på lite bättre.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-22 15:20

Jaha.. Så är de testade..

Snyggt och prydligt:

Bild

..och så närmar det sig:

Bild

och i all sin prakt:

Bild

Bild

..och spridandes välljud..

Bild

Spelar rätt fint direkt ur kartong, men jag fick sänka basen 3dB direkt och just basen är initialt lite hård och stum. Jag har dock hört inspelade par så jag vet att det kommer att ge sig.
En positiv grej är att jag utan problem kan streama mina 24/96-filer med foobar som uppspelare. Det funkade inte via foobars uPnP-server och WD TV Live.

Fråga:
Jag använder nu alltså tx100 "dongeln" som ljudkort (kallas usb headset i datorn) och jag undrar om detta med volymkontrollen i windows.. Jag kan påverka volymen i högtalarna med volymkontrollen i datorn men är det ok att använda den, eller degraderar det på något vis jämfört med att låta datorns volym stå på 100 och enbart använda den till högtalarna medföljande fjärrkontrollen?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-23 13:56

Nu har högtalarna gått varma sedan igår eftermiddag, och jag börjar känna mig redo för ett första omdöme:

"Udda, men bra" får sammanfattningen bli. För en gångs skull håller jag med Hifi&Musik som skrev:

"Audiopro LV3 är testets enda golvhögtalare och ger även något av testets bästa ljud, men är helt olik jämfört med Genelec 8030 och Focal CMS65. Här finns inte mycket av monitorkänsla utan vi pratar om en generöst rumsfyllande återgivning med givmild basbotten"

Låter de större än de är? Check!
Är basbotten "givmild"? Check! (men även stram och "stunsig")

Svårt att förhålla sig till dessa då de låter rätt olikt annat jag haft i min ägo. Detaljer finns, allt är liksom "med", men man hör rätt tydligt att högtalarna gör något med ljudbilden som inte nödvändigtvis är det korrekta. Lyssnar man t.ex på elektronisk musik så kan blippbloppet och diverse detaljer släppa något grymt och nästan omge huvudet på en men samtidigt hamnar röster mellan högtalarna.. Det skapar en stort djup in i ljudbilden men det är ett artificiellt djup.
Rent klangligt är de alltså top notch, men för perspektivjunkies och transparensmaffior finns bättre val.
De är samtidigt tråkiga för en ljudintresserad. Verkligen "ställ där de ser bra ut och glöm bort"-högtalare. Jag har labbat med placering, med eller utan "huvan" osv men de låter i princip likadant oavsett vad jag gör med dem.

Inte riktigt min typ av ljud alltså, men en polare, som förvisso inte är speciellt hifi-intresserad men mycket musikintresserad, och damen här hemma, som ju är van vid vad jag normalt spelar på, är båda imponerade och tycker att det är det bästa ljud de hört.. Man lyssnar på olika sätt.

Nu kommer jag inte kunna använda dessa som avsett, då jag behöver kunna koppla in många signalkällor osv, men nu när kampanjen med det fantastiska priset snart är över så blir min rekommendation att ni som kan leva med begränsningarna när det kommer till anslutningar (eller är beredda att lägga en massa pengar på att utöka dem) och har nära nog till en elgiganten som fortfarande har dessa i hemma: Köp!!
För den som kör sin musik via dator, spotify i mobiler osv och som samtidigt gillar det storvulna i ljudåtergivningen kommer att vara nöjda. Charmas man dessutom av möjligheten att flytta ut dem smidigt i matsalen på middagsbjudningen eller på altanen vid grillkvällen så skapas ett mervärde där annat får svårt att konkurrera.

Att en Living Hub som löser problemen med inkoppling av multipla källor ska behöva kosta 2500 är synd..men ändå billigare än att behöva köpa en extra dongel för en tusenlapp till varje grej man vill ansluta extra.. Där har vi högtalarens akilleshäl. Att man ifrån början i princip bara kan ansluta datorn och en telefon (eller något annat med en 3.5mm utgång) är för dåligt.

Men, som sagt, fyndläge för er som inser begränsningen i tid och kan leva med den.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-23 14:33

Ser spännande ut och lär vara trevliga i ett öppet rum och placerade så att man får "ambiensound" det är riktigt nice !
köp 2st till och kör med 4st placerade på strategiska platser, musikrymd :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-23 15:12

Jo, det vore ju något.. De verkar ryka rätt fort dock.. Finns bara kvar i Malmö. Luleå, Skellefteå och Sundsvall..och även Malmö har jag rätt långt till.
Fler par känns inte nödvändigt iofs. Vill man bara fylla ett rum med ljud tror jag att ett ensamt par räcker rätt långt.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-11-23 20:11

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-23 20:22

landa skrev:http://mobil.blocket.se/stockholm/Audio_Pro_Living_LV3_50800022.htm?ca=10&w=2

Blir nog lite svårsålt.

Beror väl på.. Efter i morrnkväll kostar de mellan 11-14k igen..och redan nu för de som inte bor i, eller kan ta sig till, Malmö, Luleå, Sundsvall eller Skellefteå.. Så vill någon ha ett par får hen väl betala vad de kostar eller köpa nytt.
Jag är i alla fall nöjd med att jag hann.. Fanns något enstaka par inom en 25mil..och jag knep det :)

Bra att ha-grej. Blir nog mumma att ställa ut i trädgården i sommar..
Mycket trevlig!

Återgå till Generellt om hifi