Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Ja, själv tror jag ju det. Alltså jag har kunnat styrka att skillnader finns i blindtest som jag inte trodde att jag hörde någon skillnad på.
Svante skrev:Jaa, men det måste väl vara lika ok att träna på det som att träna på öppen lyssning?
Det är väl lite det jag är ute efter att bara man bekantar sig med blindlyssning så är det precis lika naturligt som öppen lyssning.
JM skrev:Svante skrev:Ja, själv tror jag ju det. Alltså jag har kunnat styrka att skillnader finns i blindtest som jag inte trodde att jag hörde någon skillnad på.
Självklart kan perceptionen förändras på individnivå, i synnerhet vid ett blindtest och till viss del vid dubbelblindtest.
Vad du o dina kompisar glömmer är att populationen som skall göra dubbelblindtestet måste vara stor o representativ för den grupp som slutsatserna skall dras. Detta helt enligt basal statistik.
Det smarta populationsurvalet skall kompensera för perceptionsvariationer på individnivå.
JM
sprudel skrev:Svante skrev:Jaa, men det måste väl vara lika ok att träna på det som att träna på öppen lyssning?
Det är väl lite det jag är ute efter att bara man bekantar sig med blindlyssning så är det precis lika naturligt som öppen lyssning.
Absolut, jag kan bara konstatera att jag behöver träna på blind lyssning, i alla fall när det gäller okända anläggningar. Hemma är det en annan sak.
Vi F/E-lyssnade ju med IÖ s hjälp i en anläggning med Klipschhorn och jag var helt lost där. Visst hörde jag skillnad men det var som om jag befann mig i helt okänd terräng och skulle lokalisera ett speciellt träd el dyl. som jag bara observerat vid ett enda tillfälle. Hemma är det som på mina kända svampställen, jag vet precis var kantarellerna brukar stå, vilket träd, och på vilken sida under gräset.
Svante skrev:
Fast nu tror jag att du glömmer att specificera vilken fråga man ska besvara.
Och frågan här var om man kan förbättra perceptionen om man får tillgång till blindtest. Vad har jag glömt när jag ställer den?
Svante skrev:Jaa, men det måste väl vara lika ok att träna på det som att träna på öppen lyssning?
JM skrev:Svante skrev:Ja, själv tror jag ju det. Alltså jag har kunnat styrka att skillnader finns i blindtest som jag inte trodde att jag hörde någon skillnad på.
Självklart kan perceptionen förändras på individnivå, i synnerhet vid ett blindtest och till viss del vid dubbelblindtest.
Vad du o dina kompisar glömmer är att populationen som skall göra dubbelblindtestet måste vara stor o representativ för den grupp som slutsatserna skall dras. Detta helt enligt basal statistik.
Det smarta populationsurvalet skall kompensera för perceptionsvariationer på individnivå.
JM
Harryup skrev:Svante skrev:
Och frågan här var om man kan förbättra perceptionen om man får tillgång till blindtest. Vad har jag glömt när jag ställer den?
Att blindtest inte behöver vara F/E-lyssning.
Mvh/Harryup
Strmbrg skrev:Svante skrev:Jaa, men det måste väl vara lika ok att träna på det som att träna på öppen lyssning?
Så kan det säkert vara.
Återstår att deff'niera 'säkert', förvisso...
Men det som jag tycker är intressant är huruvida skillnadsletningslyssning eller kanske till och med felletningslyssning - det senare kräver ju inte fler än noll alternativ för övrigt - gör mottagardelen av "anläggningen" annorlunda injusterad än då vederbörande del av samma anläggning inte ägnar sig åt ovan nämna aktivitet.
Nåja, det blev en lång mening åtminstone.
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:
Att blindtest inte behöver vara F/E-lyssning.
Mvh/Harryup
Var har jag påstått att blindtest behöver vara FE-lyssning?
Harryup skrev:Annars så tror jag av lite av vana att du tänker lite i F/E undermedvetet då du diskuterar på faktiskt.
Harryup skrev:Annars så tror jag av lite av vana att du tänker lite i F/E undermedvetet då du diskuterar på faktiskt.
sprudel skrev:Svante skrev:Jaa, men det måste väl vara lika ok att träna på det som att träna på öppen lyssning?
En liten kommentar till då:
Jag har ju min anläggning mestadels för att njuta av musik, inte blindtesta. Den lilla tid jag har att lyssna i lugn och ro vill jag nog fördela till just detta. Att lyssna o ha de gött!
Svante skrev:sprudel skrev:Svante skrev:Jaa, men det måste väl vara lika ok att träna på det som att träna på öppen lyssning?
En liten kommentar till då:
Jag har ju min anläggning mestadels för att njuta av musik, inte blindtesta. Den lilla tid jag har att lyssna i lugn och ro vill jag nog fördela till just detta. Att lyssna o ha de gött!
Hehe, jag skrev faktiskt just en kommentar om att det förstås gäller när man blindtestar. Sen slog det mig att det vore väl inget fel att blindtesta även när man lyssnar på musik. Jag menar, varför ska man veta vad man lyssnar på för appater då, det tillför väl inget?
Så jag strök den kommentaren och inväntade din kommentar.
Bill50x skrev:Men OM man hör skillnad, vad är bättre respektive sämre? Det kräver ju sin analys. I en F/E-lyssning är det väl så att varje förändring/skillnad är lika med en försämring. I alla fall är det den vanligt förekommande åsikten. Men i alla andra blindtestsituationer?
Svante skrev:
Klassikern är om man jämför en tonkurverak återgivning med en diskanthöjd. Själva jämförelsen får den raka utrustningen att låta diskantsänkt, och en icke försumbar del av mänskligheten tycker att denna (inducerade upplevelsen av) diskantsänkning är värre än (den verkliga) diskanthöjningen.
Svante skrev:Bill50x skrev:Men OM man hör skillnad, vad är bättre respektive sämre? Det kräver ju sin analys. I en F/E-lyssning är det väl så att varje förändring/skillnad är lika med en försämring. I alla fall är det den vanligt förekommande åsikten. Men i alla andra blindtestsituationer?
Ja, det är inte lätt. I fallet FE, och en del andra fall kan man veta vilket som är bättre av tekniska skäl. Men om man INTE vet det så kan man inte ens vara säker på att den som folk föredrar är bäst.
Klassikern är om man jämför en tonkurverak återgivning med en diskanthöjd. Själva jämförelsen får den raka utrustningen att låta diskantsänkt, och en icke försumbar del av mänskligheten tycker att denna (inducerade upplevelsen av) diskantsänkning är värre än (den verkliga) diskanthöjningen.
JM skrev:Svante skrev:
Har du fler exempel där olika objekt vid jämförelser uppfattas som bättre fast de egentligen är sämre.
JM
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:
Har du fler exempel där olika objekt vid jämförelser uppfattas som bättre fast de egentligen är sämre.
JM
Kompression + nivåhöjning, dvs effekten av loudness race. Vid en direkt jämförelse ställs nivån reflexmässigt efter den starkare, varvid nivån på den svagare blir för svag. Det ska mycket till för att man ska ställa den starkare förs starkt, så att den svagare blir rätt.
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:
JM
Kompression + nivåhöjning, dvs effekten av loudness race. Vid en direkt jämförelse ställs nivån reflexmässigt efter den starkare, varvid nivån på den svagare blir för svag. Det ska mycket till för att man ska ställa den starkare förs starkt, så att den svagare blir rätt.
Hur tänker du nu?
Menar du att musik med kompression + nivåhöjning uppfattas som bättre än musik utan kompr. o nivåhöjning?
Normalt uppfattas musik som bättre vid ljudtrycksökning utan kompression.
Hur kommer musikkompression av ljudet in i en bättre musikupplevelse?
JM
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster