26:e Nov - en unik kväll hos Audio Concept

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
audioconcept

26:e Nov - en unik kväll hos Audio Concept

Inläggav audioconcept » 2013-11-14 17:01

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-14 17:57

Det här tänker jag inte missa :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
audioconcept

Inläggav audioconcept » 2013-11-25 21:33

Nu är det riggat - mixerbord, rörmick, monitorer, projektor mm. I morgon kväll kör vi. Det skall bli en riktig höjdare att höra Jan och Georg spela live i butiken.

Varmt välkomna alla ni som anmält er.

Med vänlig hälsning, Audio Concept

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-25 21:39

Trevligt koncept! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-25 21:50

Det ska bli riktigt trevligt. Kastar mig i bilen så snart slutsignalen ljuder och sedan bär det av i sporrsträck. Bör komma fram ganska precis till insläppet om trafiken är normalt bökig. Nackdelen med att bo på landet *s*

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2013-11-25 23:46

Väldigt trevligt concept :)

Har han Kaisern kvar?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-27 01:22

Tack för en trevlig kväll, härligt att se och höra legender spela mellan anekdoter och bilder från en svunnen tid :-)

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-11-27 08:59

Farsan recenserade som så: För mycket snack, för lite musik, men kul att höra om 50-talet. Och så tyckte han det var fint att bli bjuden på ett glas vin.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-27 09:05

Det var en mycket trevlig/roande kväll, tack för det!

Det var för övrigt intressant att få lyssna lite kort på Dorotea Bromberg, en färgstark kvinna.

För mig var det en perfekt blandning av bildvisning, anekdoter och musik. Det är klart, en eller två låtar till kunde väl ha gått ner...

Till vinet serverades det goda snittar och ett signerat ex av Jan Allans bok blev det också.

Bara att gå runt och titta på alla exklusiva apparater och även de äldre inbytta apparaterna (Transkriptor skivspelare, Thorens 125 dito med SME 12" arm bland annat) var en ren fröjd.

Tack!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-27 09:49

Vi borde ha en foliehatt eller nåt på oss så vi känner igen varandra på såna där tillställningar. Kände igen Peter o Perka sedan tidigare och en del ansikten var bekanta men namnlösa, och vem som döljer sig bakom nicket Bill50x kunde jag inte gissa :-)

Visst blev det en del prat fast ändå blev det mer musik än jag tror de hade tänkt ens. Jag överhörde deras planering (det var jag som satt närmast musikerna och Dorotea) och alldeles innan de drog igång sa de något om max 40 minuter och jag började nästan ångra att jag cyklat hela vägen till Stockholm, men sedan "drog de över" med gott och väl en timma.

Jag kanske är knäpp, men nog tycker jag det är kul att få hälsa på och prata med mannen som komponerat Idas sommarvisa och dessutom besöker mitt lyssningsrum titt som tätt. Inte en enda (öppen) spelning hade han planerad i Sverige, så tillfället var unikt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-27 09:55

Vad tyckte ni om ljudet då??
Lät det som hemma?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-27 10:15

De spelade t o m på lägre volym än jag gör hemma :)
Bra jobbat av Jan Allan att spela så rumsanpassat på sin trumpet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-27 10:16

sprudel skrev:Vad tyckte ni om ljudet då??
Lät det som hemma?

Det som slår mig vid sådana här tillfällen är det transparenta ljudet :-)

Skämt åsido, det är klart, rent och luftigt - utan en massa diskant. Och så mycket detaljer så man nästan gråter. Det finns nästan inga anläggningar som klarar av att återge detta, eller så är det mikrofonerna som fortfarande är kassa.

Det hade varit intressant att lyssna på någon av herrarnas skivor i några av de fina grejorna som fanns på plats men jag gissar att det hade varit avslöjande :-)

/ B

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2013-11-27 15:55

Jag var där!
Satt långt fram till vänster och ställde en del frågor bl.a om vilken blixt Jan använt på sina bilder. Jag förstår att en del forumkillar var där bl.a. Peter Steindl.

Det var otroligt trevligt :D

Härligt att höra en ståbas på riktigt och till på köpet oförstärkt och helt akustiskt. Det lät som beskrevs här helt naturligt.

En lustig sak som jag noterade var att Jan spelade vid ett par tillfällen in i en rörmic och ut på ett par Genelec-monitorer dvs en mild förstärkning. Då blev sordin-trumpeten mycket tjockare i ljudet. Oförstärkt lät mycket trevligare för mig :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-27 17:34

sprudel skrev:Vad tyckte ni om ljudet då??
Lät det som hemma?

Autentiskt levande ljud såsom det är live.

Självklart :D

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-27 19:50

Bill50x skrev:Det finns nästan inga anläggningar som klarar av att återge detta

/ B

Stryk nästan :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-27 21:12

Panelguy skrev:

Jag lämnade en liten öppning där eftersom jag inte hört alla anläggningar :D

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-28 00:26

Panelguy skrev:

/ B

Min kan. Lirar en trudelutt med Georg nu, inledningen på "Ta hit ett piano! sa Jan Johansson" från Cornelis vs Riedel och inte kan någon skilja den återgivna basen från den vi hörde igår inte. Däremot kan jag möjligen tycka att pianot inte är perfekt inspelat. Sarahs röst är emellertid änglalikt vacker, henne skulle jag vilja höra live.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-11-28 00:36

shaft skrev:Jag var där!
Satt långt fram till vänster och ställde en del frågor bl.a om vilken blixt Jan använt på sina bilder. Jag förstår att en del forumkillar var där bl.a. Peter Steindl.

Det var otroligt trevligt :D

Trevligt var det och jag satt nog två stolar bakom dig. Mellan oss satt Bill. :)

Härligt att höra en ståbas på riktigt och till på köpet oförstärkt och helt akustiskt. Det lät som beskrevs här helt naturligt.

Medhåll, det lät väldigt fint och med bra balans mellan de två instrumenten. Vilka mästare!

En lustig sak som jag noterade var att Jan spelade vid ett par tillfällen in i en rörmic och ut på ett par Genelec-monitorer dvs en mild förstärkning. Då blev sordin-trumpeten mycket tjockare i ljudet. Oförstärkt lät mycket trevligare för mig :)

Den micken som Jan spelade i och som det också talades i var inte en rördito, dock en väldigt fin gammal arbetshäst från AKG vid namn C414.

Rörmicken som nämndes av Robert i texten ovan var den på stativet bakom Georg (som nog inte användes alls).

/Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-28 00:42

Micken som nyttjades ibland, Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-11-28 00:42

hifikg skrev:Vi borde ha en foliehatt eller nåt på oss så vi känner igen varandra på såna där tillställningar. Kände igen Peter o Perka sedan tidigare och en del ansikten var bekanta men namnlösa, och vem som döljer sig bakom nicket Bill50x kunde jag inte gissa :-)

Då såg jag dig. Satt på en stol framför soffan och såg någon med finkamera sitta intill artisterna samt stå bakom soffan och plåta. :)

Fina bilder du tog, ångrar att jag inte släpade med mig min kamera.

/Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-28 00:50

Piotr skrev:
hifikg skrev:Vi borde ha en foliehatt eller nåt på oss så vi känner igen varandra på såna där tillställningar. Kände igen Peter o Perka sedan tidigare och en del ansikten var bekanta men namnlösa, och vem som döljer sig bakom nicket Bill50x kunde jag inte gissa :-)

Då såg jag dig. Satt på en stol framför soffan och såg någon med finkamera sitta intill artisterna samt stå bakom soffan och plåta. :)

Fina bilder du tog, ångrar att jag inte släpade med mig min kamera.

/Peter

Tack och jag ångrar lite att jag inte gjorde som en del på första raden som spelade in en och annan låt med sina iPhones. Kommer nog bli ett nostalgiskt klipp av stort värde i framtiden. Själv e jag fast i stillbildsträsket. Bjussar på en bild där Jan Allan och vi andra njuter av ett Riedel solo :-)

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-28 02:11

Fantastiska bilder och ett jättetrevligt evenemang :)

Jättefint lir och en rolig berättelse från två musiker som jag har en del skivor med.

Ett stort tack till Robert och Likki på Audio Concept som ordnade evenemanget.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-28 03:02

på hifikg bilden när Riedel jammar ser man en tidning inskjuten vid stallet. mycket fyndigt för rätt/snabb avstämning kan man tro. :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-28 09:44

roggaro skrev:på hifikg bilden när Riedel jammar ser man en tidning inskjuten vid stallet. mycket fyndigt för rätt/snabb avstämning kan man tro. :wink:

Jag trodde först det var någon transportgrej men sedan satt den kvar hela kvällen...

/ B

JM

Re: 26:e Nov - en unik kväll hos Audio Concept

Inläggav JM » 2013-11-28 20:02

Mycket givande kväll musikaliskt o ljudmässigt. Jan-Allan visade sig vara mycket generös o opretentiös. Tur att musikanläggning inte fungerade. Att höra Jan-Allan o Georg spela akustiskt var en njutning. Ljudet var på min plats på ca 4 m avstånd var mycket utdämpat med för lite refekterat ljud. Fick en känsla av att rummet är anpassat till MBL högtalarna generösa 360 graders ljudspridning.
Kul nyhet för mig var att Jan-Allan är disputerad i Patikelfysik. Har nu en signerad bok av Jan-Allan som jag kan rekommendera.

Tackar Audio Concept för mycket bra initiativ.

JM

Användarvisningsbild
audioconcept

Inläggav audioconcept » 2013-12-02 22:59

Ett mycket stort och varmt tack till Jan Allan och Georg Riedel, Dorothea Bromberg samt alla besökare för en otroligt kul kväll. Det var verkligen lyx att få "närkontakt" med två så skickliga musiker, som inte enbart spelat tillsammans i nära 60 år, men upplevt massor och haft kul. Och vi fick ta del av några av alla händelser som de varit med om. Och grymt spel av dessa båda herrar. Det tackar vi särskilt för. För alla som gillar bra foto - rekommenderas Jans bok. En perfekt julklapp för musik och bildälskare.

Ett stort tack också till våra vänner Patrick och Erik hos Genelec resp Septon för lån av monitorer, fina AKG micar och mixar. Schysst!

Bild

Med vänlig hälsning,, Audio Concept

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-12-04 01:32

Önskar att jag var där och delade magin med er! Hade alldeles 100% säkert fällt en tår.

Hifibutikerna i Skåne borde göra något liknande!
(Ber om ursäkt om jag missat att de gjort/gör det, jag har inte koll på alla evenemang.)

Vinylcalle, nog kan ni bräcka detta?! :-)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-12-04 02:15

Xiro skrev:Önskar att jag var där och delade magin med er! Hade alldeles 100% säkert fällt en tår.

Hifibutikerna i Skåne borde göra något liknande!
(Ber om ursäkt om jag missat att de gjort/gör det, jag har inte koll på alla evenemang.)

Vinylcalle, nog kan ni bräcka detta?! :-)

Nja det är nog svårt för oss att få till. Största hindret är faktiskt bristen på tid, vi har så fullt upp hela tiden. Finns så mycket vi skulle vilja genomföra men som vi inte hinner med. Däremot finns det planer på evangemang (när vi hinner :lol: ) men inte exakt av den här typen.

Det verkar däremot som Audioconcept funnit ett lyckat concept :D.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Återgå till Generellt om hifi