vilka är drömpjäserna? (stativare, golvare, subbar etc)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-12-03 23:37

Mitt kommande system med AE TD12M & Beyma TPL150H. Det enda jag skulle ändrat med mer pengar vore att köra MTM med ytterligare en TD12M.

Skulle nog köpt 2st Dayton HF 15" till också, "bara för att", även om de känns överflödigt idag :)

Skönt att drömmarna inte dyrare än så :D

På bildsidan däremot, där skulle jag kunna slänga ut 200k direkt på projektor & duk om pengarna fanns. Sony VW1100 och en 2.75m bred ljudtransparent EN4K-duk.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-04 10:01

mer realistiskt så är väll drömmen ett rum på ca 25kvm som är smakfullt inrett så att man mår bra av att vara där inne, och optimerat för bästa möjliga ljud efter dom premisserna.
Sedan så stoppar man in i32es och Infra Z8 som högtalare, i någon snygg lack :)
i32es ska vara i Hasselnöt metallic och modulerna kan vara svarta eller något för dom ska vara inbyggda och helt osynliga.

sedan är jag nöjd !
så länge rummat är riktigt travligt att visstas i och med möjlighet till umgänge och avslappning :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2013-12-04 10:34

JBL K2 hade jag troligtvis köpt

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-04 11:04

min bästa investering för bättre ljud är nog ett hus.

ett hus där jag kan bygga ett riktigt lyssningsrum. Sen skulle jag nog inte ha något emot att testa diverse utrustning.

JBL Synthesis surroundförsteg och slutsteg kanske kunde vara nåt? Men det går nog bra med för/slutsteg från Marantz, Onkyo, Lexicon, Anthem, Denon.. Ja det finns nog mycket på den fronten man skulle nöja sig med..
Högtalare jag skulle kunna tänka mig prova kommer från TAD, Revel, JBL, Vivid Audio, Magico, Wilson, ja det finns en hel del märken och modeller faktiskt.

Men innan slutet skulle jag nog vilja bygga mig mitt eget supersystem. Utan pengar som en begränsande faktor skulle jag undersöka alla möjliga högtalarelment. Kanske beställa egna efter specifikation. Skaffa en ordentlig lokal där jag kan hålla till. Köpa ett rejält mätsystem för frekvensmätning, ett Klippel-System och lite annat användbart.
Skulle det bli något slutgiltigt system? Nja jag vet inte, är inte resan större delen av nöjet?
Mvh
Magnus

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-12-04 14:05

Jag räknar med att kommande Ino system (när systemet är fullt utbyggt) ska uppfylla "mina krav" på perfekt återgivning (under rådande förutsättningar).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-12-04 14:15

Tragiskt nog så har jag inte en aning.
Lite nyfiken på Danley, eller kanske några JBL K2 eller så. Eller Seaton Catalyst 12. Men egentligen fluktar jag mest på Wisdom audios större modeller och funderar lite på hur de kan tänka sig låta i ett bra rum. Och så ligger Quested någonstans och guppar där i bakhuvudet.

Så, utan tanke på budget så hade jag inte ens vetat vad jag skulle provat. Fast, utan budget så kan jag ju anskaffa allihopa och rotera dem i lyssningsrummet en gång i månaden och sen bara behållt den jag föredrog...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2013-12-04 15:29

Så trevlig att jag i princip redan har vad som uppfyller mina realistiska dagdrömmar :oops:

Ett system som jag lyssnar till varje dag i vardagsrummet för TV och andra ljudkällor.

När jag jämnför med bil image så blir det en fin mercedes modell som uppfyller all krav på en bra åktur utan obehagliga överraskningar eller luriga och lömska olater.

Helt enkelt ett par PI-60 kopplade till en lite äldre Denon med ingång för hdmi ljudkälla.
Lite enklare högtalare för surround sound.

Helt enkelt ett system konstruerat enligt en filosofi som jag helt håller med om. sedan 3 par Pip till de datorsystem som finns i olika rum i lägenheten :lol:

Jag tror inte att egenskaperna på ett system blir bättre om man betalar mer än nödvändigt för det. Fyrfärgs broschyrer och märkes magi gör inte ljudet bättre och en nyare modell låter inte alltis bättre än en äldre bra.

- B
Bo-Erik Sandholm

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-12-04 16:11

steveo1234 skrev:Tragiskt nog så har jag inte en aning.
Lite nyfiken på Danley, eller kanske några JBL K2 eller så. Eller Seaton Catalyst 12. Men egentligen fluktar jag mest på Wisdom audios större modeller och funderar lite på hur de kan tänka sig låta i ett bra rum. Och så ligger Quested någonstans och guppar där i bakhuvudet.

Så, utan tanke på budget så hade jag inte ens vetat vad jag skulle provat. Fast, utan budget så kan jag ju anskaffa allihopa och rotera dem i lyssningsrummet en gång i månaden och sen bara behållt den jag föredrog...

Tycker inte det är tragiskt. Det är snarare hoppfullt.

Själv finns mitt drömsystem i *trumvirvel* mitt huvud. 8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-12-04 16:56

Kraniet skrev:Skulle det bli något slutgiltigt system? Nja jag vet inte, är inte resan större delen av nöjet?

Inte för mig. Jag skulle lätt kunna tänka mig att få ett supersystem/rum utan kostnad o sedan bara lira plattor

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-04 17:23

sportbilsentusiasten skrev:
Kraniet skrev:Skulle det bli något slutgiltigt system? Nja jag vet inte, är inte resan större delen av nöjet?

Inte för mig. Jag skulle lätt kunna tänka mig att få ett supersystem/rum utan kostnad o sedan bara lira plattor

+!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-12-04 18:35

Någon av Allen Sides' Ocean Way Monitor Systems skulle jag kunna tänka mig att ha installerade i ett anpassat rum.

Bild
Ocean Way Audio HR-3 (från € 52.000,00)

/Suomela

Föregående

Återgå till Generellt om hifi