Så då har jag varit och hälsat på R.A.L. också.
Letade mig fram till en trevlig lägenhet bebodd av en väldigt trevlig Stefan, hans flickvän och hans dotter. Även om betyget från den yngste medlemmen i familjen var "läskigt" när hon fick syn på mig så kände jag mig välkommen

(tilläggas ska att det inte var så läskigt mot slutet)
I vilket fall fick jag där lyssna på ett par trevägare med antal år i utveckling som dock inte är riktigt klar. En diskant som ringer och beteer sig lite elakt emellanåt (SS aluminiumdiskant 9900?) gjorde den till en mindre trevlig återgivare i vissa fall. Inte mycket men tillräckligt störde det. Ett i övrigt lite laidback-ljud var också något som jag reagerade på som något negativt. En rak frekvensgång och tiotums scan-speak bas gav dock en rejäl botten och neutral karaktär. SS sliced-paper mellanregister fanns också med vilket spelar riktigt bra mellanregister. Helt klart en högtalare med stor potential om än med lite jobb kvar. En ny diskant är i tankarna hos mr R.A.L. himself vilket jag tycker verkar vara värt att prova.
R.A.L. tillverkar monitorer och har hela två modeller i sitt sortiment. Lite lite tydligen om man vill kunna föra ett namn i butiker men något som jag tycker visar på ett sunt tänk där kvalité går före kvantitet. En rätt liten stativare med åtta i basen och en tumdiskant med tygkalott. En neutralt, tight och välkontrollerat ljud pekade på en bra optimering mellan bas och diskant och ett kontrollerat spridningsförlopp. Den sista djupbasen är medvetet offrad för en högra känslighet. I övrigt en högtalare med inbyggd förstärkare och passivt filter. (finns utan inbyggt förstärkeri)
Ja som sagt var besöket väldigt trevligt. Vi drack te, åt bullar, pratade och lyssnade från 1100 till 1700! Helt klart en väl spenderad dag om jag får säga mitt. Dock kom det en del praktiska bekymmer ivägen som mat osv vilket nog var lika bra annars hade jag väl inte varit hemma än