Femkantigt lyssningsrum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex

Femkantigt lyssningsrum

Inläggav Fostex » 2013-12-14 14:42

Jag byter boende inom kort och ställs inför lite utmaningar med hur det kommande lyssningsrummet/vardagsrummet ser ut.

Bild

Rummet i fråga har 5 (eller ja, 6) hörn, vilket såklart har både för och nackdelar.

Men mitt stora dilemma är hur sjutton jag ska placera stereoanläggningen.

Det jag initialt kommer på är att placera högtalarna mot den "snea" väggen (den med mönstrad tapet på bilden).
Men frågan som dyker upp blir var jag då ska sätta upp mina 6 st Ino A1'or?
De kommer i så fall att spela i 45 graders vinkel "framåt" i rummet.

Förutsättningar:
Ingenting kan placeras mot den väggen som är 2,7m lång, då denna inhyser rummets fönster.
Den runda prylen längst ned till höger är en kakelugn.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-14 16:51

Precis där jag hade velat sätta dem också. Tror inte du kommer undan problem med surroundarna i det rimmet oavsett placering. Det är anstånden som är problemet mer än vridningen skulle jag tro.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-12-14 17:51

Tycker det ser riktigt bra ut med ditt förslag till placering, sneda sidoväggar för första sidoreflexen kan väl inte vara annat än bra. Snedställd soffa med rymd bakom är också bra. Lite Gardiner på fönsterväggen och dess symmetriska motsvarighet med en hörnbokhylla bakom soffan att gömma surrounder i så är du snart hemma.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-12-14 18:08

Synd att det runda är kakelugn och inte en stor bas/bredbandsabsorbent, den hade gjort susen i den positionen med högtalarna mot den tapetserade väggen. Diffusorer av något slag på sidoväggarna som möter i 90 grader, dvs. ut åt sidorna från lyssningsposition där du har första reflex.

Basabsorbent(erna) får du i stället sätta i de andra hörnen vid behov.

Blir nog bra det där.

Kan nog funka bra tvärtom också, dvs. lyssningsposition strax framför den tapetserade väggen och högtalarna en bit ut från kakelugnens hörn.

/Peter

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-12-14 18:31

Tack för era konstruktiva tankar! :)

Hoppas verkligen att den möbleringen går att få till, en säng på 160x200 ska in i rummet med.

Problematiken med bakkanalerna kvarstår dock, kan för mitt liv inte komma på något vettigt sätt att montera dem på.
Tar tacksamt emot alla tips med era tankar / lösningar.

Piotr: Intressant det du nämner med att "invertera" uppställningen, skulle vara intressant att testa, men jag misstänker att det kan bli problem med stereoprojiceringen med ett så stort "hål" mellan högtalarna.

Hur bör man tänka med att placera basmoduler i ett sånt här rum? 1/4 rumsmått från hörn känns inte längre applicerbart :roll: .
Självklart ska jag lyssna / testa mig fram, men det kan jag inte göra förrän anläggningen är flyttad. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Återgå till Generellt om hifi