Visst, men att kvaliteten överhuvudtaget kommer upp på agendan är ju ett stort framsteg. Som jag ser det finns det tre kvaliteter att diskutera och det är viktigt att hålla isär dem:
1 - Musikalisk kvalitet, dvs bra musiker och ett starkt material
2 - Bra mastringskvalite
3 - Bra överföringskvalite
I den ordningen, tycker jag.
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.
Allt som försämrar kvaliteten är av ondo. Lossless format eller jättemycket bitrate är som andra redan påpekat bara en av många delar i kedjan från musiker till öra. En felkälla mindre om man inte använder förstörande komprimering iaf.
Själv så tror jag att konsumenterna blir mer och mer medvetna om problemet. Lite som ölbranchen där man på 80-talet dominerades av stora jättar som bryggde någonting som liknade öl i så industrialiserat som möjligt. Konsumenterna var då nöjda för man kunde köpa billig massproducerad öl. Numera har konsumenterna upptäckt att ett riktigt hantverksöl kan vara så fantastiskt gott så man ratar det industriproducerade även om det kostar mer.
Om bara musikkonsumenterna inser hur fantastiskt musik kan låta om signalen hanteras på ett värdigt sätt från musiker till öra så kommer pendeln säkerligen att svänga även i fallet med hifi.
Jag har slutat att köpa söndermastrad musik på CD iaf. Den kan man lika gärna köra i Spotify eller liknande. Men skivor som låter bra köper jag gärna hem, mestadels i FLAC från hdtracks eller Linn Records.
På tal om kvalitet så var det en piratkopierare som igår blev dömd i Tingsrätten.
Bland annat dömdes han betala skadestånd på 300.000 för att den som laddat ner filmen ofta ser filmen på en dator med undermålig bild och ljud vilket dom anser gör att den som ser piratkopian får en sämre totalupplevelse.