Problem med krell kav 400xi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fivebelly

Problem med krell kav 400xi

Inläggav fivebelly » 2013-12-23 18:44

Har mest pysslat med gammal hifi men har nu en krell enligt ovan hemma..helt nya erfarenheter.
Något är mysko...
Jag får dåligt ljud med sprak och ingen volym alls, dessutom ett hemskt humm likt jordfelsljud. Ingen bas heller.
Fjärren fungerar inte men man kan se att den får kontakt då en liten lampa indikerar på maskinen. Batteriet e bytt.

Har testat med en tuner som källa till en av singel end ingångarna rca har inga xlr kablar att testa med.

Blir inte klok på manualen heller.

tack på förhand! //A
Delta eller ta del? Det e frågan.

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2013-12-24 00:07

har du provat en annan ingång ? , man kan "råka" konfigurera en ingång till Home Theater Through eller något liknande namn , tas bort genom att hålla den specifika ingångsknappen intryckt några sekunder , är ingången konfigurerad på det sättet så står det "Ehr" i displayen när man använder den . har även hört att ingångsväljarna någon sällsynt gång gått sönder på dessa ..

Användarvisningsbild
fivebelly

Inläggav fivebelly » 2013-12-24 02:17

Tack. Ska testa. Har inte gjort nånting eg. Testat alla ingångar utom xlr. Såhär konstig va den från början. Den känns väldig oanvänd och verkar ha haft okunnig eller extremt kunnig tidigare ägare så den hamnat i special läge. Återkommer... Vore väldigt kul om den kom igång.

Aldrig haft nån krell innan. Bra modell?

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2013-12-24 11:31

Krell KAV 400 är en MYCKET bra förstärkare !, gillar den skarpt !
den är så totalt oansträngd i sin presentation av musiken , naturligtvis är detta helt baserat på min egen smak vad gäller musikåtergivning !

hoppas verkligen du får igång den !, den förtjänar att få spela :-)

Användarvisningsbild
fivebelly

Inläggav fivebelly » 2013-12-24 23:17

Har nu plötsligt fått igång fjärren men inte hjälper det. Samma missljud. Och krassligt låter det. Kollade att den inte går i theatermode.

Hmm ingen som vet vad det kan va?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-12-25 00:54

Hmm, en moderator skulle kanske flyttat tråden till teknikdelen? Där läser "rätt" folk för ämnet.

Summer Passing

Användarvisningsbild
fivebelly

Inläggav fivebelly » 2013-12-25 17:39

Problem löst. Sannolikt uppstod det nåt jordningsfel med den källa jag använde för test..en gammal tuner... Vågade koppla in i mitt eget system och jösses va bra det låter.

Tack för visat intresse!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-25 17:40

Vilket fel var det då? Mer specifikt.. :-)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
fivebelly

Inläggav fivebelly » 2013-12-25 18:12

IOM att jag testade med ett par skruttiga test högtalare jag inte e rädd om( vill inte blåsa sönder de dyra om något är knas) och en 70 tals tuner som kan va lite vaj såhär i efterhand...så vet jag inte riktigt. Läste i manualen att nya signalkällor kan ge jordnings hum i krellen...

Lät den iaf stå på och bli varm över natten och koppla in den med mitt egna system (m1dac och ett par respons för tillfället). Resultatet blev att den fungerar perfekt på alla kanaler. Och nu har den spelat hela dagen. Gissar att mina testprylar var under krellens nivå by far.

Och det får man säga var skönt för den är riktigt fin och låter i mina öron strålande iaf.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-25 18:21

Grattis.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2013-12-26 17:48

Härligt att höra ! , kul att det löste sig utan större ingrepp och liknande :-)

adagio

Inläggav adagio » 2013-12-27 12:49

Jag har Krell KAV 400xi sedan många år, har provat en hel del men aldrig kännt behov att byta, den gör allt rätt enl mig. Några varningar dock!:
Se till att den får riktigt bra ventilation, jag har min i ett rack of silence vilket sänkte dess temperatur rejält i jämförelse mot tidigare S&S. Den blir enl mätningar i stereophile ostabil när den plågas för mycket, risken är att den får sk terminal runaway ( osäker på stavning) under normala förhållanden och bra ventilation är den dock kanon. Jag tror jag överhettade min för många år sedan, den började dista i översta diskanten vid tex piano. Det visade sig att 24 st nichicon kondensatorer behövde bytas ut, de hade torkat ut. Sedan dess har den fungerat som en klocka. Tänk på att du måste "aktivera" med Pre-knappen när du ska manövrera förstärkaren. CD-knappen styr CDn. Lycka till hoppas du kommer gilla den lika mycket som jag gör.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Återgå till Generellt om hifi