Distorsion via Airplay på Yamaha receiver

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
samohT

Distorsion via Airplay på Yamaha receiver

Inläggav samohT » 2013-11-21 20:25

Hej,

Jag har en Yamaha RX-V673 hembio receiver som inte kan spela en sinuston när den streamas via Airplay.
Tonen hörs bra, men det uppstår små knäppar i ljudet.

Jag har en mp3-fil med en 1kHz sinuston.
Om jag streamar från Windows använder jag programmet Airfoil för att streama över Airplay. Då knäpper det massor.

Jag kan spela samma mp3 i datorn, då låter det rent.
Jag kan streama samma mp3 direkt från Windows Media Player till Yamahan i Media Server läge, alltså inte över Airplay, då knäpper det inte.

Jag har också prövat att streama samma mp3 från en Macbook, med mac'ens egna Airplay, då knäpper det mindre, men det knäpper fortfarande.

Jag har också prövat att i stället för att streama till Yamahan streama till en annan Windows laptop körandes Airfoil Speakers som mottagare. Då knäpper det inte.

Skälet till att jag prövade spela en sinuston är att jag tyckte det lät som om starka toppar klippte när jag streamade musik från Spotify. Så jag prövade att spela en fullt utstyrd sinus. Senare prövade jag en på -20 dB och det var samma problem. Så jag förstår ingenting.
Jag har prövar 6 och 10 kHz också och då hörs knäppandet ännu tydligare.

Är det någon därute som har prövat detta, eller kan göra det på en likadan Yamaha? För jag vet inte hur jag ska komma vidare.

/Thomas

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-11-21 21:55

har faktiskt samma problem dock med en Denon x4000. Ska dock sägas att det verkar funka bättre när jag inte kör min macbook utan ipaden istället :)

Håller på och felsöker faktiskt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-22 17:08

Jag får klippning med full volym när jag kör airfoil från windows till Airport express. Drar man ner källan in till Airfoil några dB så försvinner klippningen.

Blir det alltså olika klippning när du kör ljudet till din Yamaha men inte till en annan Airplay-mottagare. Det var skumt. Då borde det klippa internt i Yamahan. Verkar som att man verkligen måste ha koll på det där.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
samohT

Inläggav samohT » 2013-11-22 17:50

Beakungen skrev:har faktiskt samma problem dock med en Denon x4000.

Intressant!
Hör du små knäppar också?
Medela gärna vad du kommer fram till.

/Thomas

Användarvisningsbild
samohT

Inläggav samohT » 2013-11-22 17:59

Martin skrev:Jag får klippning med full volym när jag kör airfoil från windows till Airport express. Drar man ner källan in till Airfoil några dB så försvinner klippningen.

Knäppandet när jag spelar en sinus påverkas inte av om jag sänker volymen på källan.
Alltså om jag spelar upp mp3 filen med Spotify och använder Airfoil för att streama det över Airplay till Yamahan så knäpper det även om jag sänker volymen i Spotify eller Airfoil.
Och det knäpper även när jag spelar en -20 dB sinus.

Har du prövat att lyssna till en sinus?
Hur låter "klippningen" isåfall för dig?

Airfoil hävdar att dom inte gör någonting med signalen.
Och när jag använder Airfoil för att streama till Airfoil Speakers på en annan laptop så får jag inga problem, vilket styrker deras påstående.

/Thomas

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-02 17:57

Jag spelar musik från Spotify från min Iphone via inbyggd airplay i Marantz 1604 utan några problem. Funkar klockrent!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-02 18:01

Jag skulle testa airplay igår på min denon x4000. funkade fint. MEN jag insåg att när man ändå har receivern inkopplad på nätverket kan man lika gärna styra den med denon-appen och spela upp spotify etc direkt på receivern. Yamaha har säkert en liknande lösning.
Häpp!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-01-02 19:07

Beakungen skrev:har faktiskt samma problem dock med en Denon x4000. Ska dock sägas att det verkar funka bättre när jag inte kör min macbook utan ipaden istället :)

Hur skickar du ut ljudet från din MacBook?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

WhereNextColumbus skrev:Jag skulle testa airplay igår på min denon x4000. funkade fint. MEN jag insåg att när man ändå har receivern inkopplad på nätverket kan man lika gärna styra den med denon-appen och spela upp spotify etc direkt på receivern. Yamaha har säkert en liknande lösning.

Borde det göra. Finns i min Marantz i alla fall.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Callisto skrev:Jag spelar musik från Spotify från min Iphone via inbyggd airplay i Marantz 1604 utan några problem. Funkar klockrent!

iOS-enheterna brukar vara bättre på att strömma Airplay än datorerna.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-01-02 20:03

mx skrev:
Beakungen skrev:har faktiskt samma problem dock med en Denon x4000. Ska dock sägas att det verkar funka bättre när jag inte kör min macbook utan ipaden istället :)

Jag airplay där också?

Kanske gör jag något fel?

Finns det inställningar som bör göras i macen för bästa funktion på spotify trådlöst? :D

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-01-02 20:33

Beakungen skrev:
mx skrev:

Jag airplay där också?

Finns det inställningar som bör göras i macen för bästa funktion på spotify trådlöst? :D

Det går att skicka trådlöst antingen via applikationer eller via operativ-
systemet. Ändrar du i ljudinställningar att ljudet ska skickas via Airplay,
eller använder du exempelvis Airfoil?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-01-02 21:13

VLC kan ju också skicka ut ljudet direkt via Airplay på egen hand. Det var
det jag menade.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-01-02 21:16

mx skrev:
Beakungen skrev:
mx skrev:

Jag airplay där också?

Det går att skicka trådlöst antingen via applikationer eller via operativ-
systemet. Ändrar du i ljudinställningar att ljudet ska skickas via Airplay,
eller använder du exempelvis Airfoil?

Kör via operativet. Går in via ljudinställningar/ trycker alt på tangentbordet samtidigt som jag tycker på volymikonen :)

Återgå till Generellt om hifi