Dux TA4000

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
-Jk-

Dux TA4000

Inläggav -Jk- » 2005-10-28 10:55

Hejsan! Ny medlem här! Och vad bättre än atyt börja med en enkel fråga? :wink:

Det är så att jag just kom över en Dux TA4000 anläggning för 12 Euro (~120 Kronor). I utmärkt skick bör tilläggas. :)

Men jag har ett litet problem. Jag kopplade in min CD spelare (3/8" plug->RCA och sedan RCA->DIN), men det är en stor volymskillnad mellan left-right kanalerna. Playback är förstås i mono, men ena kanalen hörs knappt. Vad beror detta på, och hur kan jag lösa detta irriterande problem?

Överlag är ljudet ingenting att klaga på. Jag hör inget brus eller så, men överlag är volymen en aning lägre än om jag hör på radio. Det stör ming inte så värst mycket, men jag vill gärna höra lika mycket av båda kanalerna...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-28 11:06

Hade detta problems med min Harman Kardon ett tag. I mitt fall var det oxid i programväljaren, dvs ratten där man väljer ingång. I detta vred så kan ena kanalen vara drabbad av oxid, och inte leda ström så bra, dvs ger en minskad volym på den drabbade kanalen. Detta är vanligt på äldre prylar. Man åtgärdar detta genom att ge apparaten lite gymnastik, genom att vrida ratten framåt och tillbaka ett antal gånger i snabb fart. Funkar inte detta så använd elektronikrengöring på sprej, spreja på samtidigt som man gympar omkopplaren. Låt det torka innan du slår på stärkarn igen. Funkar inte det så testa en dutt 5-56, eller Sonax-sprej, och gympa omkopplaren.

Lycka till!

(Ser att du lirar fender-bas, en Jazz kanske? :wink: )
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
-Jk-

Inläggav -Jk- » 2005-10-28 11:17

Tack för svaret. Nu när du säger det så kom jag på att ena säkringen i spelaren var lite oxiderad. Jag ska ta tag i saken och se om det "löser sig" :wink:

Och ja, jag spelar bas och är en stolt ägare av en USA Fender Jazz :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-28 11:26

-Jk- skrev:

Och ja, jag spelar bas och är en stolt ägare av en USA Fender Jazz :)

Respekt! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
-Jk-

Inläggav -Jk- » 2005-10-28 11:55

8)

Ojoj, ena säkringshållaren har halvt oxiderat sönder... Tror nog den kommer klara sig, men här behövs CRC!

Förutom ena säkringshållaren fann jag 4 spolar som var fulla av oxid, men det fixades lätt.

Får se om det hjälper. :)

Men ojoj, på 70-talet var det minsann kvalitet som gällde! Allt är i prydligt skick inne i förstärkaren och ritningen fanns instoppad mellan två kretskort :)

Användarvisningsbild
-Jk-

Inläggav -Jk- » 2005-10-28 12:19

Snyft, löste ingenting :?

Jag har provat koppla kabeln till både mitt ljudkort och CD spelaren, men samma problem finns där också.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-28 12:50

Låter som en kass kabel tycker jag.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
-Jk-

Inläggav -Jk- » 2005-10-28 14:04

Kan vara. Ska prova en annan plug->RCA kabel i helgen, men DIN kabeln måste jag nog testa och ev. köpa ny om det är den det är fel på.

Återgå till Generellt om hifi