Lite tjat om hur man bedömer saker och ting.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-05 13:42

Callisto skrev:
Strmbrg skrev:
Nej, jag reagerar ofta på sådant som huruvida en stråksektion låter grötig, en lokal känns kompakt, en orkesterklang saknar djup.

Verkar som du stör dig på mycket när du lyssnar. Varför inte bara njuta av musiken? De parametrar du tar upp beror ju oftast på hur inspelningen är gjord och inget du kan påverka.

Hur tänker du nu?
Jag upplever inte att jag stör mig på hur det låter. Men du kanske kan förklara?

Hm, min formulering var olycklig.
De gånger jag stör mig så är det huvudsakligen av ovan nämnda anledningar.
Men det är ganska sällan.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-05 14:07

Jag börjar tro att man som musiklyssnare kanske måste acceptera att musik faktisk kan låta grötig, instängd, distad, osv osv - inte minst i stereosammanhang :)

Lyssnar man mycket på klassiskt så kanske man har/får en inre, dold önskan om att det ska låta lika bra som man gillar musiken s.a.s. - man får skeva förväntningar? Klassisk orkestermusik ska väl inte låta annat än perfekt? Eller? :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-05 14:24

phloam skrev:Jag börjar tro att man som musiklyssnare kanske måste acceptera att musik faktisk kan låta grötig, instängd, distad, osv osv - inte minst i stereosammanhang :)

Lyssnar man mycket på klassiskt så kanske man har/får en inre, dold önskan om att det ska låta lika bra som man gillar musiken s.a.s. - man får skeva förväntningar? Klassisk orkestermusik ska väl inte låta annat än perfekt? Eller? :)

Jag vet inte hur det låter när det låter perfekt. Ja, jo, det låter såklart perfekt ur ett lika-hetsperspektiv, då man lyssnar live.

Men hemma räcker det när det inte är något som distraherar.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-05 14:31

Jo - jag menar, när du lyssnar live så kanske det egentligen finns grötighet och kompakthet - fast du distraheras inte eftersom du lyssnar live :)

Hemma, däremot, blir samma saker distraherande eftersom du spanar efter dem på ett annat sätt. Nånting sånt...?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-05 14:47

phloam skrev:Jo - jag menar, när du lyssnar live så kanske det egentligen finns grötighet och kompakthet - fast du distraheras inte eftersom du lyssnar live :)

Hemma, däremot, blir samma saker distraherande eftersom du spanar efter dem på ett annat sätt. Nånting sånt...?

Ja, det tror jag kan stämma.
Hur jag än försöker, så sitter det alltid en liten apparat-akustik-bedömare i skallen när jag spisar vax hemma.

På konsert skulle jag säga att det ofta låter ganska dåligt dock. Naturligtvis alldeles "korrekt" på just min lyssningsplats, men rent "estetiskt" ganska dåligt.
Hemma låter det ofta bra. Men likafullt funderar jag mer över hemmaljudet än konsertsalsljudet.

I konsertsalen skulle jag säga att sittplatsens komfort är en stor distraktion. Hemma också, men här kan jag ganska enkelt åtgärda problemet.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-05 17:31

Strmbrg skrev:
Callisto skrev:
Strmbrg skrev:
Nej, jag reagerar ofta på sådant som huruvida en stråksektion låter grötig, en lokal känns kompakt, en orkesterklang saknar djup.

Verkar som du stör dig på mycket när du lyssnar. Varför inte bara njuta av musiken? De parametrar du tar upp beror ju oftast på hur inspelningen är gjord och inget du kan påverka.

Hur tänker du nu?
Jag upplever inte att jag stör mig på hur det låter. Men du kanske kan förklara?

Inget illa menat, men du motsäger dig själv i en del inlägg. Ibland skriver du att du sitter helt nöjd och bara njuter av musiken FÖR att du vet att du har bra grejer. Senare kan du istället skriva att du sitter och analyserar "felen" osv. Blir lite motsägelsefullt kan jag tycka bara.
Jag skulle säga att om man inte är helt nöjd med ljudet så sitter man ofta omedvetet och "letar fel" i återgivningen. Det kan vara så att det är något litet som saknas vilket avspeglar sig i att man "lyssnar" efter det mer och mer.

Om det finns någon "sameness" så kommer det förr eller senare att dyka upp små hjärnspöken :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-05 20:12

Callisto skrev:
Strmbrg skrev:
Callisto skrev:
Strmbrg skrev:

Hur tänker du nu?

Inget illa menat, men du motsäger dig själv i en del inlägg. Ibland skriver du att du sitter helt nöjd och bara njuter av musiken FÖR att du vet att du har bra grejer. Senare kan du istället skriva att du sitter och analyserar "felen" osv. Blir lite motsägelsefullt kan jag tycka bara.
Jag skulle säga att om man inte är helt nöjd med ljudet så sitter man ofta omedvetet och "letar fel" i återgivningen. Det kan vara så att det är något litet som saknas vilket avspeglar sig i att man "lyssnar" efter det mer och mer.

Om det finns någon "sameness" så kommer det förr eller senare att dyka upp små hjärnspöken :)

Yes Sire! Visst är det nog så, att jag säger emot mig själv emellanåt. Men det bjussar jag gärna på. Det kanske för övrigt blir så när man far omkring i tankar hit och dit utan att ha så mycket prestige i åtanke. Vad vet jag.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi