Shazbath...mätmicken i golvet!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

Shazbath...mätmicken i golvet!

Inläggav ratata » 2014-01-07 14:07

Jag har en kalibrerad Behringer ECM 8000 mätmikrofon som stod på sitt stativ som mäter160 cm. Nu välte hela stativet p.g.a. busig jycke och allt åkte i golvet. Parkettgolv. Nu sägs det ju som jag minns att dessa mickar inte tål stötar speciellt väl och bör omkalibreras efter sådana. Men vad är en stöt? Tippat mickstativ? Vad tror ni? Är kalibreringspappret fortfarande ackurat eller bör man skicka den för ny mätning? En mätning kostar ju trots allt en del. Chansa?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-07 14:10

Om du hann göra en mätning innan, prova göra en till med så lika förutsättningar som möjligt och se om något drastiskt ändrats?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-07 14:44

Jag kan inte tänka mig något mer ointressant än faktisktgängets eller något annat gängs tyckande i frågan. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2014-01-07 15:14

Nattlorden skrev:Om du hann göra en mätning innan, prova göra en till med så lika förutsättningar som möjligt och se om något drastiskt ändrats?

- Precis vad jag också tänkte tills jag upptäckte att allt som är mätt är i andras ägo nu.

Morello skrev:Jag kan inte tänka mig något mer ointressant än faktisktgängets eller något annat gängs tyckande i frågan.

- Ändå så kände du att du var tvungen skriva att du var ointresserad. Vad ville du uppnå med det?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-07 15:22

Jag skrev inte att jag var ointresserad. Menar bara att frågan saknar relevans då ingen här kan veta vad som hänt med mikrofonen.
Du kommer bara serveras en massa spekulationer som givetvis också saknar relevans.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-07 15:24

Hundägare har strikt ansvar så om hunden inte har sparat några pengar (kanske sålt valpar eller så) så får husse och matte betala. Om du råkar vara husse så gå på matte så att det inte inkräktar på din budget.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-01-07 15:42

:D :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Shazbath...mätmicken i golvet!

Inläggav paa » 2014-01-07 15:48

Så här är det väl:
ratata skrev:Jag [s]har[/s] hade en kalibrerad ...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2014-01-07 16:37

Vält med 160cm stativ ned i parketten måste väl ledigt kvalificera som "stöt"...

Tycker nightlord's ide var en hyggligt bra indikations ide.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-01-07 20:37

Hmm... Överlevde micken överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-07 22:43

Beror ju bland annat på HUR den föll. Eller snarare HUR den slog i.
Om den slog i med fronten rakt mot golvet, så är väl sannolikheten hög att det gått illa. Om den slog i lite snett, så att friktionen i fästpunkten tog upp en del av kraften så är
kanske risken liten att skada skett, etc etc.

Du har naturligtvis filmat händelsen?
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-01-07 23:32

Vad är kostnade för en kallibering av en mätmic?
Kommer dom med dessa kalliberingspapper från början?
Efter att kollat lite lätt kring mätmicar värkar denna vara en av de mindre uppskattade.

Hade i ett svagt ögonblick en önskan om uppmätning, det slutade med att mina öron fick agera mätutrustninig, har inte så många parametrar att justera med en anläggning med ett proton försteg och 2rörhäckar innan mina xtz och energy högtalare...

Men en vacker dag så kan det ju hända att även jag tar steget ut i multikanalvärlden med massa processorer och annat tufft i singnalvägen.
Men ännu håller jag klassA på förstärkeriet och är förbannad över den där loudness knappen bredvid Mono omkopplings knappen....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-08 00:52

Allrisk i hemförsäkringen kanske kan täcka kostnaden?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-08 08:34

HiLo skrev:Vad är kostnade för en kallibering av en mätmic?
Kommer dom med dessa kalliberingspapper från början?
Efter att kollat lite lätt kring mätmicar värkar denna vara en av de mindre uppskattade.

Det finns ett par tyska företag som gör enklare kalibreringar för 25-35 € + frakt. Det räcker långt för amatörmätningar. Det kan vara billigare att köpa en mikrofon med kalibrering än att skicka in en egen enklare typ Behringer. "Riktiga" kalibreringar gjorda av ackrediterade institutioner kostar minst tio gånger mera.

Behringer ECM8000 är inte kalibrerade från fabrik. Det är egentligen bara en mikrofon som har utseendet gemensamt med mätmikrofoner och spridningen mellan exemplaren är stor. Den duger säkert i en del fall. Största problemet med mätningar är väl hur de ska tolkas?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-08 14:15

Lever hunden fortfarande?
Om det gör det släng upp en bild på den, så kanske du kan byta till dig en bättre mick.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2014-01-08 15:30

Miken är en electret. De är tillräckligt robusta för att sitta i mobiler som kan tappas från några meters håll. Om bara mekaniken runtom håller.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-01-08 19:26

Tackar Info Roger.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2014-01-08 20:57

du måste ju ha någorlunda hum hur dina diskanter eller nått sveper i närfält sen tidigare, sweep away. :)

Men jag håller med Gustaf om att det är helt omöjligt att säga ifall micken mäter annorlunda efter smällen och isf. hur annorlunda.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2014-01-08 22:02

RogerGustavsson skrev:...det finns ett par tyska företag som gör enklare kalibreringar för 25-35 € + frakt. Det räcker långt för amatörmätningar. Det kan vara billigare att köpa en mikrofon med kalibrering än att skicka in en egen enklare typ Behringer. "Riktiga" kalibreringar gjorda av ackrediterade institutioner kostar minst tio gånger mera.

- Precis. Jag köpte en budgetmikrofon, en Behringer ECM-8000 men jag köpte den inte från Behringer. Jag köpte den från isemcon.de till nästan dubbla priset men då ingick full kalibrering presenterat i både pappersformat samt en *.cal-fil av just denna mikrofon. Alltså dubbla priset mot en okalibrerad ECM-800 men i mina ögon fortfarande en budgetmikrofon. Ett bra köp för amatören tycker jag.

Jag har nu prövat eländet (den fallne mikrofonen) efter det jag lånat en tidigare mätt burk där de gamla mätningarna fanns sparade. Jag behövde bara mäta en halv sekund för att inse att det blir en ny mikrofon. Shit happens. Men jag måste säga att trots sitt låga pris var den jävligt bra...om man håller jycken i ett annat rum. Jag beställer en ny, kalibrerad denna gång också. Laga den gamla blir nog inte lönsamt misstänker jag.

Det är en snäll hund. Lite klumpig ibland. Men snäll.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-08 22:28

Det känns bra att veta att du inte klandrar hunden.

Hundar skäms ju så förfärligt när de ställt till något och får skulden för det,
trots att de i så hög grad är slavar under sina nycker och egentligen inte gör
så många direkt medvetna val.

Klappa hunden från mig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2014-01-09 13:09

IngOehman skrev:...hundar skäms ju så förfärligt när de ställt till något och får skulden för det

Helt OT;

- Om man med hundar menar våra husdjur som under lång tid levt och avlats sida vid sida med människan (visst är det väl tusentals år?) så är det väl märkligt hur väl de lärt sig tyda människan? Jag tänker på om man bortser vårt tal, alltså både i styrka och tonfall, hur de kan tyda ansiktsuttryck och t.o.m. ögonrörelser. Ett exempel jag har med vår jycke är när jag står i köket och lagar mat. Då finns han alltid i närheten i hopp om att någon godbit råkar falla på golvet. Inte sällan blir han i vägen. Om jag då för att inte snubbla över honom vill att han skall gå och lägga sig på ett speciellt ställe, så räcker ett speciellt ansiktsuttryck och en blick mot det önskade stället för att han skall gå dit och lägga sig ned. Precis vad jag gör med ansiktet vet jag inte, men han förstår uttrycket och läser ögonens riktning. Vi har många andra kommandon som också bara baserar sig på en huvudrörelse och blick. Jag hade inte en tanke på detta förrän jag såg ett program som handlade om skillnader mellan tamhundar och vildhundar som t.ex. varg (så som tama inte kan läsa vare sig ansiktsuttryck eller blick hos människan).

Och jag kan se tydligt när han skäms. Men när han välte mickstativet fanns inte minsta uttryck av skam, snarare ett uttryck av "Jävlar...vad fan gjorde den där? Mitt på golvet?". Typ. Men som så många andra hundägare så målar jag gärna in mänskliga tankar och beteenden i min jycke. Som egentligen nog inte finns. Men snäll är han. Så han fick en klapp från IÖ.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-01-09 14:22

ratata skrev:Jag hade inte en tanke på detta förrän jag såg ett program som handlade om skillnader mellan tamhundar och vildhundar som t.ex. varg (så som tama inte kan läsa vare sig ansiktsuttryck eller blick hos människan).

Vet inte om vi såg samma, men i det jag såg tog man också upp att avancerade primater som chimpanser inte heller har hundens förmåga att uppfatta ansiktsuttryck och gester.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Generellt om hifi