PA-steg för hifi..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-01-17 22:03

hm2 skrev:personligen skulle jag vilja se pa-steg utan fläktar, det hade vart intressant. det verkar inte finns så mycket utan fläktar. eller som (vissa) datornätagg fungerar: att fläkten bara går när den behövs, kanske upp till 50% belastning så går fläkten inte alls, sen över det så går den gradvis i högre varv, man hör det ju ändå inte då menar jag.

Steg med fläktar som ökar gradvis med tempen finns, tex dynacords L serie från 2000-talet. Dessa brukar man kunna hitta på tyska ebay.

Annars vågar jag nog påstå att du kan klippa sladdarna till fläkten på nästan alla pa-steg. Så länge de inte sitter inklämda i nåt trångt rack måste du spela som ett svin i timtal för att det skall bli överhettat.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-17 22:09

Nefilim skrev:Köp härifrån. Billigast och snabb leverans.

http://www.thomann.de/se/index.html

Ännu billigare än när jag köpte. Se där. De har minskat på effekten..

http://www.thomann.de/se/behringer_a500 ... dstufe.htm

Känns mycket onödigt att tipsa om ett Tyskt företag när dom bara kostar några kronor mer att köpa här i Sverige...
Dels är det smidigare med eventuella garantiärenden, och dels behåller vi pengarna inom riket.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-17 22:12

heliac skrev:Annars vågar jag nog påstå att du kan klippa sladdarna till fläkten på nästan alla pa-steg. Så länge de inte sitter inklämda i nåt trångt rack måste du spela som ett svin i timtal för att det skall bli överhettat.

Lite farligt att tipsa så där till någon som undrar och inte har en aning..
Rätt som det är så spelar människan i fråga "som ett svin" och skiten brinner upp.
Mycket bättre att fläktmodda i så fall. Med en bra fläktmod så blir alla steg i princip ljudlösa, men kylningen finns ändå där, och när den väl behövs så lär den göra stor skillnad.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-01-17 22:20

Nefilim skrev:Så fula är de inte, tycker jag.

Bild

Qrs Callisto? Fina grejer...

Men när det gäller stegen har du fel. De ÄR fula. Anskrämliga, rent av..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-01-17 22:21

bakerman22 skrev:
heliac skrev:Annars vågar jag nog påstå att du kan klippa sladdarna till fläkten på nästan alla pa-steg. Så länge de inte sitter inklämda i nåt trångt rack måste du spela som ett svin i timtal för att det skall bli överhettat.

Rätt som det är så spelar människan i fråga "som ett svin" och skiten brinner upp.
Mycket bättre att fläktmodda i så fall. Med en bra fläktmod så blir alla steg i princip ljudlösa, men kylningen finns ändå där, och när den väl behövs så lär den göra stor skillnad.

Jag har jobbat med pa-ljud i väldigt många år och mig veterligen finns inget steg som inte har överhettnngsskydd, alltså att det helt enkelt stänger ner när det blir för varmt. Att talspolar brinner upp när man kör pa-steg hemma är mer vanligt, och de gör dem oavsett om fläkten är inkopplad eller ej.

Beträffande thomann så vet jag av egen erfarenhet att de hanterar garantiärenden betydligt bättre än många svenska företag.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-17 22:41

Små och snygga. Kanske avlastar emotivan med surrkanalerna med ett par såna steg, låter ju som en bra ide med tanke på det låga priset för den kraften :D

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-18 02:45

heliac skrev:
bakerman22 skrev:

Jag har jobbat med pa-ljud i väldigt många år och mig veterligen finns inget steg som inte har överhettnngsskydd, alltså att det helt enkelt stänger ner när det blir för varmt. Att talspolar brinner upp när man kör pa-steg hemma är mer vanligt, och de gör dem oavsett om fläkten är inkopplad eller ej.

Beträffande thomann så vet jag av egen erfarenhet att de hanterar garantiärenden betydligt bättre än många svenska företag.

Ska vi göra en deal då? Jag klipper fläktsladdarna på mina två QSC PL380, och om dom pajar så köper du nya till mej?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-01-18 09:32

zartok skrev:
Nefilim skrev:
zartok skrev:
bakerman22 skrev:Två bryggade. :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=87937

Fungerar det som hifisteg? Låter väldigt billigt tycker jag. Byta fläktar ett måste? :)

Jag har haft två sådana bryggande. Funkade mycket bra. OBS! De är fläktlösa. :wink:

Du märker ingen skillnad mot vanliga steg? Fan, då köper jag nog ett par. Gissar att dom är d-klass då, och är väldigt strömeffektiva? :)

De är inga klass D steg. Troligen AB. De kyls med stora kylflänsar på varje sida.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-18 09:54

Det finns nån tråd här om ingångssteget på A500, och brum eller brus.
Kanske någon som minns? Var inte Nefilim och Flint inblandad i dom diskussionerna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-01-18 09:57

bakerman22 skrev:
heliac skrev:
bakerman22 skrev:

Ska vi göra en deal då? Jag klipper fläktsladdarna på mina två QSC PL380, och om dom pajar så köper du nya till mej?

Absolut! För dina steg kommer inte att paja, bara gå i protectläge.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-18 11:02

Det var som tusan. Men... den kan ju inte ha en ordentlig trafo, vikten var ju inder 9 kg. Eller väger trafos noll idag?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-01-18 14:25

Problemet ur världen.. Fortfarande sugen på mer effekt, men mer "för att" än ett behov.
Pluggade den övre av portarna, och där kom det.. Nivån på basen förändrades inte direkt, men det där lite luddiga, feta i konturerna stramades till rejält.
Kollat lite film med.. Fan, har ju haft en hel del rätt bra småhögtalare (piP, t.ex) men storleken har visst betydelse trots allt.. Den där dynamiska snärten som samtidigt trycksätter hela rummet i ett pistolskott har jag aldrig upplevt förr.. De är visuellt omöjligt stora i mitt rum (och ljudmässigt, säkert), större än jag fick känsla av efter att bara sett dem på bild, men jäklar vad roligt.. Häftigt att kunna spela Diana Krall och tydligt höra fingrarna på ståbasen för att sekunden senare kunna headbanga till Rammstein.

Men för att återknyta till trådämnet så verkar alltså inte effekten jag har tillgänglig vara problematisk utan problemet krävde bara lite fysisk handpåläggning.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-18 21:02

men har den massa ljud för sig på högsta volym den där a500? vill egentligen inte köpa nåt mer behringer för det är jävla kassa potar på dom (har en ep1500). nånstans sparar dom ju in, och hårdvaran är ju en av posterna liksom. surprise surprise.

jag har sett att man måste ha behringern (a500) på maxvolym hela tiden för endast där är den bra, men får jag brus i burkarna då när det är "tyst" från mixern/filtret? det är nämligen helt oacceptabelt. jag kan stå ut med den, tja, låt säga minst sagt osexiga designen bara saken är tyst när den ska vara det. kommer sitta 2-3m ifrån burkarna, känslighet troligtvis runt 90db.

vad är den en kopia på förresten? är det en egen konstruktion eller en qsc som allt annat? qsc skulle jag kunna tänka mig dock, det är bra grejer har jag läst. domhar ju en jäävla massa steg dock, satt en hel dag på jobbet och bara surfade qsc-steg, och jag blev fan inte ett dugg klokare.

nad är jag också öppen för men jag tycker dom har gått upp i pris, har aldrig haft problem med mina nadar, rotel däremot klassar jag bara som dyrt nu. fan 5-6lök för minsta integrerade, skojar dom eller? jag tror jag passar på den alltså.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-18 21:08

zartok skrev:Det var som tusan. Men... den kan ju inte ha en ordentlig trafo, vikten var ju inder 9 kg. Eller väger trafos noll idag?

det gör dom garanterat inte, men mycket av vikten i steg är chassiet, det är ganska tjock stålplåt (7,8kg/l) oftast, skulle tippa på att minst hälften av vikten är plåten i ett steg. aluminium är ju lättare än luft så kylflänsarna bidrar nog inte så mycket på totalvikten.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi