Ah, Medea… Jag glömmer aldrig när jag lyssnade på Weiss Jason-transport och Medea-DAC i lyssningsrummet på Audio Concept. Jag hörde introt på en jazz-låt, med bas och percussion som lät typ så här: bom (tsi-tsi-ka-tsi), bom (tsi-tsi-ka-tsi), bom (tsi-tsi-ka-tsi).
Elektroniken i övrigt samt högtalarna var från MBL, så det var väl en miljon som spelade i akustikrummet.
Jag köpte skivan och tog hem till min anläggning som är helt OK, fast självklart i en helt annan prisklass. När jag satte på CD:n lät samma intro så här: bom, bom, bom…
Allt finlir på trumsetet var borta och bara de starka bastonerna hördes! Det var inte bara att det lät svagt, min Roksan-spelare kunde inte gräva fram ljuden överhuvudtaget.
OK, visst var även MBL-prylarna och akustiken i rummet delaktiga i upplevelsen på AC, men jag är ändå övertygad om att Medean är en sjutusan till detalj-jägare. Och jag undrar hur det kan skilja så mycket mellan två DA-omvandlare när det ändå är samma CD som avkodas. Hur som helst så var det en fascinerade upplevelse.