Moderator: Redaktörer
Mich skrev:Många garage är nog enkelt byggda, eventuellt inte ens isolering och flera hål för ventilation. Tror det är bättre om du helt enkelt struntar i hur garaget är byggt, utan kolla på storleken. Riv sedan garaget och bygg nytt. Samma yttermått och utseende som innan, så bör du slippa bygglov och krångligheter. Då kan det byggas efter önskemål och även få till fultskydd rätt (vilket kan bli fel om man bygger ett rum i rummet).
PS. Glöm inte ventilation.
//Michael
Mich skrev:Vid närmare eftertanke så bör (måste) man nog prata med kommunen och nog ha bygglov. Det jag däremot menar är om man inte gör några förändringar på utsidan, så borde inte kommunen säga nej.
//Michael
Xenod skrev:Men låt oss säga såhär då istället: Om man köper en villa där man har plats att bygga en hemmabio på gården, alltså en helt ny byggnad. Vad kostar det då? Vilken grund behöver man? Kan man köra såna där gjutna betongpelare? Någon som har gjort något liknande och vet ungefär vad kvm-priset hamnar på?
Edit: Gjorde lite efterforskningar och man kanske får räkna på mellan 150-200kkr för de mått som en hemmabio skulle behöva (ca 40kvm tänker jag) om man tar hjälp med markarbete och grund men gör resten själv. Då får man det också precis som man vill ha det...
Adzer skrev:Ordentligt ljudisolerad kåk kostar kulor.
Xenod skrev:Adzer skrev:Ordentligt ljudisolerad kåk kostar kulor.
Ok, hur mycket då? :) Vilken typ av material är det man använder mest av? Jag tänker mig att man vill få ner nivån på allt över 300Hz ganska rejält i första hand och när det är uppnått så använder man eventuellt återstående sträcka till att göra vad man kan i basområdet?
Någon som har en uppskattning på materialkostnad för att bygga rum i rummet på ca 30-40kvm?
Xenod skrev:Adzer skrev:Ordentligt ljudisolerad kåk kostar kulor.
Adhoc skrev: Länken jag lade in ovan till John Brandts sida ger dig en första första indikation om du lägger tid och grovräknar mot den. Billigast blir att sänka (bas)ljudtryckskraven inne i rummet / köpa en kåk på vischan / vänta till kåk i tätort med tunga källarväggar dyker upp.
Xenod skrev:bakerman22: Jag ser på minhembio att du konverterat ett garage till hembio. Är du kvar i samma rum nu? Vad hade du för ytterväggar där från början?
Edit: Satan vad läcker anläggning och rum förresten!!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster