Vi talar ofta om att skillnader enl mätdata skulle vara för små för ett mänskligt öra att uppfatta.
Låt mig måla upp några bilder:
-Du flygger över havet- Du ser småvågor, ökar höjden tills vågorna inte syns plötsligt vid en viss höjd återuppstår ett mönster som ser ut som vågor, illusionen är så verklig att man kan tro sig vara på mycket lägre höjd.
-Du åker bil, närmar dig en typ gångbro med rutigt nät på diagonalen,när du ser genom båda näten uppstår en stor kopia av det lilla mönstret, säkert minst 100 ggr större. återigen en synillusion. likväl verklig för ögat.
Samma fenomen kan ses vid gammla busshållplatser utav stålnät.
Har fler än jag upplevt/sett dessa illusioner?
Kan det vara så att små upprepningar av variationer eller förvrängningar kan påverka hela den komplexa musiksignalen på ett sådant sätt att vi upplever en rätt stor förändring som bara existerar i det lilla?
Skulle detta fenomen kunna förekomma och kan det vara därför jag och andra tex upplever att silver har en annan signatur än koppar.
Vad jag förstår vibrerar alla ämnen med olika resonanser eller svängningar, både i elektronhastighet samt om man läser om strängteori också att strängarna vibrerar som små instrument.
Kanske lite för flummigt. Jag bara spånar lite.
Det enklaste är ju att bara säga standardfrasen att "klart att silver låter ljusare det ser du ju på materialet"dvs placebo.
Jo men det är ju också dessa svängningar i kombination med antalet elektroner/neutroner som ger ämnet såväl dess yttre attribut som andra fysiska egenskaper.