Det ar nog normalt, min Denon 2808 drar ungefar detsamma pa tomgang och jag vet den har gjort sa sen jag kopte den for ett antal ar sen. Har ar en graf over det fran just precis nu:
http://temp.tony-andersson.com/index.ph ... showCharts[]=p1&posted=true
Forsta matpunkten ar forstarkeriet den ar avslaget. Resten av mediaanlaggningen ligger pa 32 watt da. Den sista matpunkten ar med Denon 2808 igang utan att spela nanting och da ar effektuttaget 110 watt. Skillnad: 78 watt.
I mitten sa ar aven basforstarkaren, Rotel 1070, igang och da hamnar tomgangseffektuttaget pa 143 watt. Sa den drar 33 watt pa tomgang.
Det blir 16 watt per kanal for Roteln och 13 for Denonen (Tror jag. Den har sex utgangar paslagna, tror inte centerkanalen drar strom nar den inte ar aktiverad?)
Och sa far man val dra av lite for andra forluster i forstarkarna med. Sa det later val ratt troligt att det ar vad man kan tanka sig att forstarkaren ska dra for att operera i klass A vid laga uteffekter, typ runt 10 watt, dar nollgenomgangsdistorsionen kan vara ratt horbar.
*geek*
Min effektmatning mater aktiv effekt, inte skenbar, sa det kan ocksa forklara en del av skillnaden, forutom att vi har olika stolekar och årsmodeller pa forstarkarna.
*geek*
(Sadar, nu har jag kommit med ordentligt generella pastaenden tillrackligt mycket for att satta fart pa diskussionen i den har traden med.

)