hur låter en nano?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RAL

hur låter en nano?

Inläggav RAL » 2005-10-25 00:32

Hej på er jag har förstått att det är en polpulär liten pryl så jag blev nyfiken. Hur låter en ipod nano med dom vettiga format jag antar att den kan ta.
fins det data om des prestanda mer än speltid.

mvh stefan

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2005-10-25 08:37

Siter det inte någon här mitt över natten :D 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: hur låter en nano?

Inläggav Bill50x » 2005-10-25 12:58

RAL skrev:Hej på er jag har förstått att det är en polpulär liten pryl så jag blev nyfiken. Hur låter en ipod nano med dom vettiga format jag antar att den kan ta.
fins det data om des prestanda mer än speltid.

mvh stefan

Någonstans har jag sett mätningar på ett antal spelare däribland de olika iPod´s. Om jag minns rätt var Shuffle en av de bättre, stora hårddiskbaserade versionen sämst.

/ B

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-25 15:47

Jag tror inte att Nanon har blivit mätt ännu. Den är ganska ny.
Primärt fokus på den spelaren har troligen inte varit ljudkvalitet. Just litenhet (=närmare mellan allt som kan störa varandra) har varit primärt fokus, så jag skulle inte ha för stora förhoppningar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-25 16:34

silvervarg skrev:Jag tror inte att Nanon har blivit mätt ännu. Den är ganska ny.
Primärt fokus på den spelaren har troligen inte varit ljudkvalitet. Just litenhet (=närmare mellan allt som kan störa varandra) har varit primärt fokus, så jag skulle inte ha för stora förhoppningar.

Nanon var med i den mätningen jag såg. Men lilla Shuffle kunde alltså driva lurar med svårare last. Jag ska leta och se om jag kan hitta en länk.

/ B

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-10-25 18:12

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-25 19:53

guldfisk skrev:Kanske denna sida?
http://home.comcast.net/~machrone/playertest/

Yepp! Hittade den just själv. Inte var det Nano, utan Mini, som var med...

/ B

Användarvisningsbild
Jimmy

Inläggav Jimmy » 2005-10-25 22:37

Den låter ok, det lilla jag har hunnit höra på den, fast hörlurarna är riktigt dåliga, det kan jag säga direkt..Med ett par Sony MDR-CD280 lurar låter det tillräckligt bra för min del :-)

Det skall också finnas en mjukvaruspärr som begränsar uteffekten, men det lär gå att fixa med lämpligt program har jag hört.
Jag borde egentligen prova att koppla nanonen till stereon, den kanske duger till?

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2005-10-26 00:05

tack för tipsen . jag tängte om det var något att köra direkt till ativa monitorer smidigt skulle det vara :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-10-26 00:37

RAL skrev:tack för tipsen . jag tängte om det var något att köra direkt till ativa monitorer smidigt skulle det vara :)

Gjorde en liten snabbmätning på min mini för ett tag sen, körde då direkt in i ljudkortet i datorn. Den hade tillräckligt låg thd för att komma ner runt ljudkortets nivå (m-audio audiophile ca 0.002%thd) och tonkurvan verkade rak (körde ett svep men jag kommer inte ihåg exakt hur lågt ner och hur högt upp det gick... men gissar på 10hz-20khz)

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2005-10-26 10:15

tja det serut och låter som det är värt ett test.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-27 17:37

Gjorde en liten snabbmätning på min mini för ett tag sen

Största problemet som påvisades i det omfattande testet som länkades ovan är att de klarar belastning av hörlurar dåligt (gäller främst vid spelande av bas). I testet så körs fyrkantsvåg för att åskådliggöra detta med extra stor tydlighet.
Dvs det är främst utgångssteget och spänningsdelen i spelarna som är svaga. Om man kopplar till en högimpedans anslutning, som t.ex. dator eller försteg så klarar sig spelarna i regel mycket bättre.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-11-01 21:52

silvervarg skrev:
Gjorde en liten snabbmätning på min mini för ett tag sen

Största problemet som påvisades i det omfattande testet som länkades ovan är att de klarar belastning av hörlurar dåligt (gäller främst vid spelande av bas). I testet så körs fyrkantsvåg för att åskådliggöra detta med extra stor tydlighet.
Dvs det är främst utgångssteget och spänningsdelen i spelarna som är svaga. Om man kopplar till en högimpedans anslutning, som t.ex. dator eller försteg så klarar sig spelarna i regel mycket bättre.

Japp, men RAL tänkte ju driva studiomonitorer som ju kan förväntas ha tillräckligt hög impedans på ingången.

Har tänkt att göra ett till litet test av ipod mini med hörlurar, får se när jag fixat sladdar till det (har ju en tendens att planera att göra en massa men sen blir det inte av...)

Återgå till Generellt om hifi