slutade med bioljud....Förändring till+ av besparingsförsök

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-10 15:10

HiLo skrev:det hela slutade med en bioförstärkare, en Onkyo 605, ligger visst på 105w/8ohm och 75amp.

De där 75 amperen får du nog leta efter... 105 W i 8 ohm kan väl uttryckas som 29 V och då blir strömmen 3.62 A för en resistiv last.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-10 16:18

RogerGustavsson skrev:
HiLo skrev:det hela slutade med en bioförstärkare, en Onkyo 605, ligger visst på 105w/8ohm och 75amp.

De där 75 amperen får du nog leta efter... 105 W i 8 ohm kan väl uttryckas som 29 V och då blir strömmen 3.62 A för en resistiv last.

De där strömvärdena är lite bluff men slår säkert marknadsmässigt. Det är säkerligen en 10 ms dynamisk topp vid mycket låg impedans som man mätt upp. Alltså inget som i praktiken kanske har någon större betydelse.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-02-10 20:56

Självklart är det försäljarwatt/amp, något annat hade jag inte trott.
Men vad som faktiskt räknas hur det låter, och det gör det utan att skämmas för sig.
Är faktiskt överaskad hur pass bra det låter, och riktigt starkt kan man lira med!
Tappar aldrig fästet i basen i mina dubbla frontar, ok det är bara 4st 6,5"are men ändå.
satt och lyssnade på mina orglar och blundade, och kunde verkligen se vart varenda pipa satt, då på sound direkt mode.(raka vägen??)
Sen va jag tvungen att testa en film, valet föll på Machete Kill, opps va dåligt ljudet är på bio mot i favosoffan!(min gamla CervinWega baslåda fick just ett betydligt aktivare liv, stått urkopplad i år! men nog gick det och filtrera ned den nog och gaina upp den i onkyon så den fick ett andra liv)
Ännu kör jag med toysareus(pioneer) leksakshögtalare bak, imorgon får det bli ändring på det men blir det oa5 eller celiston5 på stativ!?
bör jag ha riktade "monitorer" eller rundstrålande!?????

Oa5 bak och celistionerna som center( plast pioneeren som har det jobbet nu är både förståndsskadad och helt politiskt inkorrekt(vad den än säger är det falskt)!)

Å sen så kommer detta leda till ommöblering(eller montera upp projektorn igen!) för TVn sitter på kortväggen, och Ljudet är "lägds-monterat" så att säga....

Tipps/råd/hejjar-ramsor önskas(fan lite ormolja på detta å det blir äkta ädelt-guld!)

Mvh HiLo

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-10 21:10

Låter som att rören lever farligt? :)
Häpp!

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-02-10 21:29

Har faktiskt erbjudigt att att låna ut dom till en som ville gå från trissor redan, men göra mig av med dom sker nog aldrig!
Till Vinylen vill jag nog ha mina rör!
Men e klart impad av(skivbolaget->) opus3s 4kanal inspelning av orgel, även fast man inte gillar musiken i sig är ljudet en jävla resa! rekomenderas varmt!

(tror inte min inneboende e så glad idag!) :oops:

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-02-12 06:37

Tänk jag kan nog komma på hur jag kan utnyttja alla prylarna ändå: onkyon( som fortfarande imponerar fortfarande: kr/nöje vill säga)som "kraftpaket" och lite förförstärkeri till pappaBas(CervinVega sat6 passiv låda med en 2x8Ohms 10"are, men kan ha fel, och den har stått som enbart bord me duk på några år då filtret i baslådan avslutade sin anställning mitt i en kritisk ton, så ena Sateliten tvärdog och baslådan sökte nu mer arbete som bredbandare, men jag lyckades inte ens lura på en Uzbekistansk smutspunkare den med betald frakt!
Han ville ha mätning men jag försökte intag att den skrapade och tjöt riktigt högt över normalt mätbart register och passerade Hi-Fi frekvenser på under en kvarts oktav för att sedan få en fin grov sågformad tonkurva till väl Dc( med sågformad tonkurva så tänker jag mig tänderna på en tvåmannasåg)
Inte änns demon på att den kunde stå x-Max med ett bilbatteri med ett ynka plopp som resultat, på båda spolarna då....
Men jag vart totaldissad!
Så den vart ett fult opraktiskt bord!
Men så satt jag och kolla delningskurvor i onkyon, å fan kan jag dela redan där, hmm Y-kabel fram koppla Edison12an i Mono på med båda spolarna, hej och hå Lillen kan Bumpa med..
Proton tunern får agera RIA så länge..
Och så skickade jag upp celistion5 orna som bakkanaler.
Här bygger vi hemmabio på en skruv.....

senare efter lite behövlig sömn skall lödas RGB kabel av soild Cat6.....

Pust, vart lite rörigt det här, men har inte fått någon sömn sedan i lördags, känns som man saknar ett par lass kristaller mellan öronen, i morgon blir det ringa läkaren och byta sömnpiller........jordfräs vs flistugg=heavy MMA....(suck sluta skriv då händer..................)@tillslut .

Föregående

Återgå till Generellt om hifi