Tips och råd kring Lynx multikanalsljudkort eller liknand

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
garmen

Tips och råd kring Lynx multikanalsljudkort eller liknand

Inläggav garmen » 2014-02-08 14:06

Känner att jag fått nog av apparater hemma i skåpet och vill skära ned på antal lådor men bibehålla samma ljudkvalitet. Har fått för mig att Lynx L22? skulle klara av detta.

Som det ser ut nu så har jag Advantage S1 cd-spelare, Sl1200 skivspelare, harmony design 906 försteg med ett V9 ria kort instoppat, ett par genelec 8040 detta spelar jag musik på fantastiskt trevligt. sedan har jag även en onkyo hemmabio variant med ett mindre proson 5.1 system, på detta tittas det film och spelas tv-spel :)

Så det jag vill göra är att skaffa en htpc variant stoppa i ett fenomenalt ljudkort, kanske ha kvar S1 som drive ett tag (under tiden jag rippar ned skivor) ljudkortet skall ha minst stöd för 5.1 med allt som hör där till det är och så skulle jag vilja kunna stoppa in ett ria för skivspelaren.

Så istället för att ha olika apparater till olika ända mål så är målet att ha en aparat och kunna lösa allt musik/hembio/tv-spelande från den.

Eller är den bistra sanningen att jag måste köpa mig en snordyr reciver ?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-02-08 14:46

Lynx L22 har två kanaler I/O.

För sex kanaler får du titta på Lynx Aurora 8.

Finns andra tillverkare såvitt jag minns om du är på jakt efter ett kort för datorn med 6 I/O.

/Peter

Användarvisningsbild
CH

Inläggav CH » 2014-02-08 19:44

LynxTwoB är vad du behöver. Fenomenalt bra ljudkort. Jag kör två i min pc, då får jag 4 in och 12 ut...

Jag har gett dig lite mer info i tråden du startade på det "andra" forumet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-02-08 19:59

Ok, hade fallit i glömska att Lynx har ett kort med 6 ut.

/Peter

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-09 01:30

rme har både interna pci/pcie och externa kort som säkerligen fungerar minst lika bra. man kan köpa till extra in och utgångar till pci/pcie-korten.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-09 09:23

jag kom just på en grej som jag tyckte var viktig.

lynx har knappt några pci expresskort, dom har bara aes16, och frågan är om man får ut nån analog signal alls ur den.

som ni kanske vet eller inte vet så är gammelpci borta redan nu som "native" på moderkorten, ja på de allra flesta iaf, och när pcidatan går över nåt annat så kan det bli allt från små till väldigt stora problem, i princip så blir det inte bra, tydligen.

det är väl fortfarande några nya chipsets som stödjer riktig pci, men inte många.

det är mycket mer framtidssäkert att köpa ett pcie-kort istället, eller usb (eller nåt annat externt). det tar nog minst 10år innan ett pcie-kort blir oanvändbart.

jag bygger en ny ljudburk nu och att återanvända mitt gamla pcikort i den var aldrig nåt jag ens funderade över, det hade bara blivit problem. istället köpte jag ett asus moderkort som är milspec och som är garanterat att hålla lääänge.

Användarvisningsbild
CH

Inläggav CH » 2014-02-09 17:43

Aes16 ger ingen analog signal, det är sant.
Jag kan också tycka det är konstigt att Lynx inte släppt nån PCIe variant av LynxTwo-serien...kan man gissa att en ny generation är på g kanske..?
Nu är det dock inget större problem, väldigt få atx och m-atx saknar PCI-port. Dessutom finns PCI till PCI-e adaptrar att köpa på t.ex. Dustin eller ebay.

Det viktigaste är att Lynx låter mycket bättre än RME, i mina öron. Ja, jag har jämfört.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-09 20:07

jo dom mäter bättre också. lynx är nog snäppet bättre rent ljudmässigt.

nackdelen med lynx är väl snarare att dom inte gjort nåt nytt på väldigt länge.
medans rme spottar ur sig lite nya grejer då och då.

och för den som producerar med korten blir det en jävla skillnad med pcie och på något vis bryggad pci, för med bryggad pci så blir det trubbel. men kör man in ett pcikort i ett gammalt moderkort med fungerande riktig pci då är det inga som helst skillnader.

jag har dessutom läst att lynx kan vara riktigt slöa med att åtgärda driverproblem, jag antar att det är pga att dom inte skriver egna drivers till några av korten (vilket rme gör).

jag vet inte hur stora problem det blir om man bara ska lyssna på musik/film med korten när man har ett nyare moderkort med pcibridge eller en extern adapter, men jag hade lätt kollat upp det innan jag köpte nåt. det kanske inte blir några problem alls.

Användarvisningsbild
CH

Inläggav CH » 2014-02-09 20:14

jag vet inte hur stora problem det blir om man bara ska lyssna på musik/film med korten när man har ett nyare moderkort med pcibridge eller en extern adapter, men jag hade lätt kollat upp det innan jag köpte nåt. det kanske inte blir några problem alls.
för med bryggad pci så blir det trubbel

Varför skulle det bli problem?
Jag själv, och många med mig, kör iallafall Lynx på nya/nyare moderkort och det fungerar utan problem.

Användarvisningsbild
CH

Inläggav CH » 2014-02-09 20:22

nackdelen med lynx är väl snarare att dom inte gjort nåt nytt på väldigt länge.

Det ser jag som en fördel..:) LynxTwo har funnits länge och är något av en referens. Varför ändra..?

jag har dessutom läst att lynx kan vara riktigt slöa med att åtgärda driverproblem

Inte min uppfattning. När jag köpte mitt första LynxTwoB så saknade jag en lämplig väg att styra volymen i mixern via tangentbord/fjärr. Jag tog upp det i Lynx eget supportforum varefter en av ägarna frågade mig mer specifikt vad det var jag var ute efter. Jag förklarade och sedan tog det bara några få dagar innan "Volume Control Settings" var adderad till drivern.
Så jag anser mig själv vara "pappa" till att denna möjlighet kom till.. :D

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-09 20:48

CH skrev:
för med bryggad pci så blir det trubbel

Varför skulle det bli problem?
Jag själv, och många med mig, kör iallafall Lynx på nya/nyare moderkort och det fungerar utan problem.

ja folk rapporterar iaf stabilitetsproblem, dropouts, latencyproblem och diverse annat med moderkort som har en pciport som går över nåt annat (tex pcie), det inte nåt lynxspecifikt. men det gäller främst för produktion.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-02-09 21:49

hm2 skrev:nackdelen med lynx är väl snarare att dom inte gjort nåt nytt på väldigt länge.

Nu vet jag inte om jag ser antalet produkter ett företag spottar ut som en kvalitetsparameter eller en nackdel. Jag menar hittar man en produkt som passar för det tänkta ändamålet så spelar det väl ignen roll om företaget har en produkt eller tusen produkter på marknaden.

Det sagt så, HiLo:
http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=59

Sägs av många att mäta och låta i absolut toppklass.

/Peter

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-09 22:17

Piotr skrev:
hm2 skrev:nackdelen med lynx är väl snarare att dom inte gjort nåt nytt på väldigt länge.

Nu vet jag inte om jag ser antalet produkter ett företag spottar ut som en kvalitetsparameter eller en nackdel. Jag menar hittar man en produkt som passar för det tänkta ändamålet så spelar det väl ignen roll om företaget har en produkt eller tusen produkter på marknaden.

Det sagt så, HiLo:
http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=59

Sägs av många att mäta och låta i absolut toppklass.

/Peter

givetvis så behöver man ju inte leta vidare om man hittat exakt det man ska ha.

rme har ju dock ett lite bredare spektrum s a s. externa lådor med firewire/usb och interna kort med både pci/pcie, då är man inte låst till bara pci t ex.

den där hilo ser ju bra ut, den kostar ju lite mer än ett lynx pcikort dock.

jag personligen skulle kunna använda 6-7 olika apparater i olika prisklasser från rme, beroende på om jag vill köra pci, pcie, firewire, usb. nu vet jag inte exakt vad lynx har att erbjuda men jag tycker det ser lite tunnare ut där.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-02-09 23:02

hm2 skrev:jag personligen skulle kunna använda 6-7 olika apparater i olika prisklasser från rme, beroende på om jag vill köra pci, pcie, firewire, usb. nu vet jag inte exakt vad lynx har att erbjuda men jag tycker det ser lite tunnare ut där.

För de externa apparaterna (Aurora, HiLo):

USB
Firewire
ADAT
Thunderbolt
MADI
Protools-HD

Men det hjälper ju inte om man vill ha ett mindre/billigare kort typ pci/pcie. :)

/Peter

Användarvisningsbild
garmen

Inläggav garmen » 2014-02-12 19:39

tack för all info, skall fortsätta sondera terängen :)

Återgå till Generellt om hifi